FJVR ventil - kan jeg lave noget smart styring?

Jeg er tidligere kommet frem til at jeg skal have sat en ekstra ventil på fremløbet, hvis jeg skal have bedre styring af vores radiatorer. Men det er også et indgreb som alligevel koster en del.
Men så kiggede jeg i dag lidt videre på det, og stødte på en VA72 adapter som ser ud til at passe til FJVR. Kan jeg mon montere en motoriseret styring via denne ( jeg forestiller mig en on/off styring ), og styre den via en rumføler? Jeg er ved at varme op til at lege med Home Assistant hvor sådanne ting kan styres fra.
Jeg er også lidt forvirret omkring begreberne - hvad er forskellen på en aktuator og en termostat?

Jeg har fundet nogle links som omtaler VA72 - dog omhandler de alle gulv-varme og ikke radiatorer.

https://www.facebook.com/broedrenedahl/photos/vidste-du-at-du-med-en-va72-adapter-hurtigt-kan-f%C3%A5-gulvvarme-i-sm%C3%A5-rum-p%C3%A5-op-til/2421651507857205/

https://www.building-supply.dk/announcement/view/101474/pettinaroli_gulvvarme_til_sma_rum_med_en_va72_adapter

http://www.lemu.dk/da/om-os/nyheder-og-presse/nyhedsoversigt/vvs-installation/2018/08-pettinaroli-gulvvarme

Mvh Stig
Jeg er tidligere kommet frem til at jeg skal have... Vis hele indlægget
59 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
GodeVen skrev den 14-05-2025 12:34:34

Producenterne af smart termostater laver dem ikke, og det er ikke uden grund.

FJVR ventiler kan være brugt i installationer hvor der ikke er begrænsning af differenstrykket. I de tilfælde kniber det for smart termostaterne at lukke ventilerne. De kan begynde på at klapre, når de skal lukke, eller kan ikke lukke helt.

Danfoss Ally termostaten kan ikke klapre da den virker ved at motoren drejer en "møtrik" om en "skrue" så "skruen" skubbes fremad. Gevindstigningen på "skruen" gør at man ikke kan dreje motoren ved at skubbe på skruen. Den er "non-backdrivable" som vi kalder den slags mekanismer. Om trykket kan være så højt at den ikke kan lukke helt skal jeg ikke kunne afvise men jeg kan rent anekdotisk berette at det har fungeret fint på mine radiatorer i de 3 måneder der gik før jeg fik skiftet til fremløbsventiler og det er med direkte fjernvarmevand og uden trykdifferensregulator. 

Jeg lover ikke at det virker for alle andre og jeg siger også at den bedste løsning er at få skiftet til fremløbsventiler af den nye slags med forindstilling men denne adapter har virket for mange og det vil sikkert fortsætte med at virke for andre.
ynwa1981 skrev den 14-05-2025 12:00:22

@SebastianMaklary

Hvis nogen har behov for det kan jeg godt lave dem og sende med posten.
Jeg vil gerne bruge  4 af disse, hvis det er muligt?  

Det kan vi sagtens finde ud af. Skal vi tage den videre korrespondance i privatbeskeder så adresser og alt det praktiske kan udveksles der? 😁

SebastianMaklary skrev den 14-05-2025 18:36:55

ynwa1981 skrev den 14-05-2025 12:00:22

@SebastianMaklary

Hvis nogen har behov for det kan jeg godt lave dem og sende med posten.
Jeg vil gerne bruge  4 af disse, hvis det er muligt?  

Det kan vi sagtens finde ud af. Skal vi tage den videre korrespondance i privatbeskeder så adresser og alt det praktiske kan udveksles der? 😁

Ja, da jeg er ny her, så kan jeg ikke skrive beskeder, før der er gået 24 timer :-)

@SebastianMaklary Helt godt har det vel ikke været, siden du fik det lavet om efter 3 måneder.
GodeVen skrev den 15-05-2025 08:14:20

@SebastianMaklary Helt godt har det vel ikke været, siden du fik det lavet om efter 3 måneder.

Jeg fik lavet det om for at få moderne ventiler med forindstilling så returtemperaturen sænkes og varmesystemet derfor effektiviseres. Det fungerede udemærket med at bruge termostaterne med disse adaptere på returventiler men det andet er bare endnu bedre. Med forindstilling slipper man for at smide for meget varmt vand igennem radiatoren, hvilket ellers godt kan ske når man starter en varmeperiode lige efter en sænkningsperiode. 

Annonce
Forindstilling er kun for at sikre at varme ikke fiser igennem ved forkert indstilling. Hvis der ordentlig styr på justeringen, har det ingen betydning.

Hvis justeringen af termostaten virker ordentligt, vil den aldrig komme helt derop, hvor begrænsningen har betydning. Hvis du mener at det har givet en forbedring, må det være fordi dine smart-termostater ikke har kunnet klare opgaven. Hvilket der ikke vil være noget mærkeligt i. Det har producenten allerede har fundet ud af, og leverer derfor ikke tilpasning til returventiler. 
GodeVen skrev den 11-06-2025 14:04:12

Forindstilling er kun for at sikre at varme ikke fiser igennem ved forkert indstilling. Hvis der ordentlig styr på justeringen, har det ingen betydning.

Hvis justeringen af termostaten virker ordentligt, vil den aldrig komme helt derop, hvor begrænsningen har betydning. Hvis du mener at det har givet en forbedring, må det være fordi dine smart-termostater ikke har kunnet klare opgaven. Hvilket der ikke vil være noget mærkeligt i. Det har producenten allerede har fundet ud af, og leverer derfor ikke tilpasning til returventiler. 

At varmen ikke kunne nå at blive afsat til rummet før vandet forlod radiatoren havde ikke noget med det at gøre for det var et større problem på mine to nye men meget små radiatorer i små rum og de havde allerede femløbsventiler men bare uden forindstilling. Med smart termostater hvor man kører dags- og nat-sænkning når man ikke er i rummet kan man få tidspunkter hvor termostaten åbner meget fordi man går fra noget koldt til at ønske en behagelig temperatur og der kommer forindstilling til sin ret fordi det fjerner et af de problemer der er med at køre nat- og dags-sænkning med smart termostater.

Når jeg nu var i gang med at få skiftet fik jeg så skiftet alle ventiler i hele huset, inklusiv dem der før var returventiler. 
Tusind tak for svar.
venlig hilsen
Curt,

Hilsen
Carner.
ERFARING - VIDEN - DYBDEGÅENDE - og SEMI-GDS LØSNINGER :

Først:
- ALLE udenlandske Smart-TRV's anvender PRÆCIS SAMME KOBLING (M30, 1,5mm).
- Tado er IKKE anderledes end de andre!
..
OG ift. regulering af retur (med fx. FJVR-eller-UR ventiler) :
- det sker selvfølgelig igennem "vandtemperatur" og IKKE lufttemperatur.
- hvilket => at man SELV skal finde en måde at måle retur-vandtemperaturen (ved ventilen)!

Først :
- jeg har SELV BÅDE fremløbs- OG RETUR-Ventiler !!
- i fremløbet anvender jeg p.t. de gode pålidelige gammeldage analoge FIN-REGULERINGS TRV's (Danfoss-RA).
- på retur-siden anvender jeg p.t. Sonoff's "Smart"-TRV's (til at lukke af, når fx. et vindue/dør er åbent).

Adapteren:
- man behøver IKKE en 3D-printet.
- man kan med en "smart" løsning, anvende en RAV-adapter (som fås billigt - forskellige steder).

----
DETALJERNE - med FJVR-ventil :

Adapteren - ændring fra RAV til FJVR :
..
Materialer:
- RAV-adapteren.
- Alu-folie med 1-side klister (til røgrør-etc).
- særlig dobb-.-klæbende tape (til høje temperaturer), ca. 1mm tykt.
- et rørstykke, der er ca. 15mm i ydre diameter (gamle 3/8" rør/forskruninger er perfekter).
- noget 10mm gevindstang.
..
Konstruktion - walk-through (se de vedhæftede billeder):
1A) da adapteren er 2mm for stor i indre-diameter - skal dette "slup" dækkes.
1B) klip en ca. 10mm strimmel af den dobb-klæbende tape - og før den på adapteren (indersiden).
1C) blotlæg den dobb.klæbende tape (indersiden).
1C) klip en ca. 12-14 mm alu-strimmel af alu-tapen - og før den på den dobb.klæbende tape.
1D) klip hele vejen rundt.
1E) Bøj med en finger, alu-tapen udad, så den ikke "Kommer i vejen", når adapteren monteres på FJVR-adapteren.
1F) den er nu parat til montering, på en FJVR-ventil.

Ift. Nålen /Nålestyring :
..
Røret :
- skær et 10mm rørstykke, og slib det.
..
Gevind-røret - Nåle-"skubberen" :
- hvis du ikke har noget metal med ca. 10-11 mm diameter liggende (jeg havde en aksel, fra et ?løbehjuls?-kugleleje).
- skab et ca. 9mm langt stykke - og slib det.

Test - før montering af adapteren :
- check at tingene passer rimeligt/godt.

Herefter er det monterings-tid :
- som egtl. er det mest enkle - og tilfredsstillende.

Jeg købte 6 RAV-adaptere, i Polen, for ca. 28kr/stk, og havde resten liggende (rester/lager).
- og det funger for mig.

-----
IFT. STYRING - VED KUN 1 VENTIL (RETUR, OG GULVVARME) :
..
Her er man nødt til at være med på "en udvikler".
- man skal have skabt en smart-måler, der måler på vandtemperaturen, ca. der hvor retur-ventilen sidder.
..
Dette er muligt at lave således (jeg har ikke konkret lavet det):
- find/køb noget rør-isolering (skum, etc - fx. 13mm tykke - men ALT kan bruges - og man kan også selv konstruere dette).
- køb en smart temperatur-sensor - med en "metal-prope".  [fx. Sonoff har en sådan, zigbee]
- skab et isolerings-stykke, med en længde, så det passer fra gulv til ventilen (der skal sikkert eksperimenteres).
- klæb IKKE røret fast, endnu.
- skub temp.-proben/føleren ned indeni rør-isoleringen og luk tæt (med fx. noget strip-agtigt.

Hermed har du  den nødvendige måling af vandtemperaturen - og kan starte med logikken (inde i Home Assistent - eller måske en af app-løsningerne).

---
DEN STØRSTE UDFORDRING - SOM ALLE VIP'S IGNORERER :

Smart-TRV's er IKKE smarte.
- de har 2 kun stempel-indstillinger - åbnet, lukket (digitalt 0/1).
- vs. analoge TRV's - som har en "flydende/analog/trinløs" regulering.
..
Havde jeg IKKE 2 ventil-løsning (fremløb+retur):
- så ville jeg styre Sonoff-TRV'ens STEMPEL i procenttrin (stemplet skubber nålen ind).
- for at komme så tæt på et analogt FJVR-FølerHovede, som muligt.
- i worst-case (fx. med en dum 0/1 "Smart"-TRV - fx. Tado, Netatmo, Aqara, etc),
der ville jeg skulle åbne/lukke med en hysterese :
- fx. åbn ventilen (træk- stemplet tilbage), så længe vandtemperaturen er mindre end 38-grader.
- og luk ventilen (skub stemplet ud), når vandtemperaturen er større end 41-grader.
..
(tallene er rent gætværk-  man skal selv teste og finde de værdier, der fungerer i praksis).

check gerne billederne, og spørg gerne ind.
- fordelene med denne løsning, er at den er ultra-billig, og at den kan customiseres - samt at plast-typen fint klarer de pågældende temperaturer da den er støbt, og iKKE 3D-printet.

Jeg vil anbefale at købe 1 ekstra adapter, og så øve med denne - og have den som rreserve, ved fejl.
- de købt RAV-adaptere er dog ret hårdføre.
- OG, den RAV-løsning jeg beskriver, sidder rigtigt godt fast og kan tages af igen, uden problemer.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også