ERFARING - VIDEN - DYBDEGÅENDE - og SEMI-GDS LØSNINGER :
Først:
- ALLE udenlandske Smart-TRV's anvender PRÆCIS SAMME KOBLING (M30, 1,5mm).
- Tado er IKKE anderledes end de andre!
..
OG ift. regulering af retur (med fx. FJVR-eller-UR ventiler) :
- det sker selvfølgelig igennem "vandtemperatur" og IKKE lufttemperatur.
- hvilket => at man SELV skal finde en måde at måle retur-vandtemperaturen (ved ventilen)!
Først :
- jeg har SELV BÅDE fremløbs- OG RETUR-Ventiler !!
- i fremløbet anvender jeg p.t. de gode pålidelige gammeldage analoge FIN-REGULERINGS TRV's (Danfoss-RA).
- på retur-siden anvender jeg p.t. Sonoff's "Smart"-TRV's (til at lukke af, når fx. et vindue/dør er åbent).
Adapteren:
- man behøver IKKE en 3D-printet.
- man kan med en "smart" løsning, anvende en RAV-adapter (som fås billigt - forskellige steder).
----
DETALJERNE - med FJVR-ventil :
Adapteren - ændring fra RAV til FJVR :
..
Materialer:
- RAV-adapteren.
- Alu-folie med 1-side klister (til røgrør-etc).
- særlig dobb-.-klæbende tape (til høje temperaturer), ca. 1mm tykt.
- et rørstykke, der er ca. 15mm i ydre diameter (gamle 3/8" rør/forskruninger er perfekter).
- noget 10mm gevindstang.
..
Konstruktion - walk-through (se de vedhæftede billeder):
1A) da adapteren er 2mm for stor i indre-diameter - skal dette "slup" dækkes.
1B) klip en ca. 10mm strimmel af den dobb-klæbende tape - og før den på adapteren (indersiden).
1C) blotlæg den dobb.klæbende tape (indersiden).
1C) klip en ca. 12-14 mm alu-strimmel af alu-tapen - og før den på den dobb.klæbende tape.
1D) klip hele vejen rundt.
1E) Bøj med en finger, alu-tapen udad, så den ikke "Kommer i vejen", når adapteren monteres på FJVR-adapteren.
1F) den er nu parat til montering, på en FJVR-ventil.
Ift. Nålen /Nålestyring :
..
Røret :
- skær et 10mm rørstykke, og slib det.
..
Gevind-røret - Nåle-"skubberen" :
- hvis du ikke har noget metal med ca. 10-11 mm diameter liggende (jeg havde en aksel, fra et ?løbehjuls?-kugleleje).
- skab et ca. 9mm langt stykke - og slib det.
Test - før montering af adapteren :
- check at tingene passer rimeligt/godt.
Herefter er det monterings-tid :
- som egtl. er det mest enkle - og tilfredsstillende.
Jeg købte 6 RAV-adaptere, i Polen, for ca. 28kr/stk, og havde resten liggende (rester/lager).
- og det funger for mig.
-----
IFT. STYRING - VED KUN 1 VENTIL (RETUR, OG GULVVARME) :
..
Her er man nødt til at være med på "en udvikler".
- man skal have skabt en smart-måler, der måler på vandtemperaturen, ca. der hvor retur-ventilen sidder.
..
Dette er muligt at lave således (jeg har ikke konkret lavet det):
- find/køb noget rør-isolering (skum, etc - fx. 13mm tykke - men ALT kan bruges - og man kan også selv konstruere dette).
- køb en smart temperatur-sensor - med en "metal-prope". [fx. Sonoff har en sådan, zigbee]
- skab et isolerings-stykke, med en længde, så det passer fra gulv til ventilen (der skal sikkert eksperimenteres).
- klæb IKKE røret fast, endnu.
- skub temp.-proben/føleren ned indeni rør-isoleringen og luk tæt (med fx. noget strip-agtigt.
Hermed har du den nødvendige måling af vandtemperaturen - og kan starte med logikken (inde i Home Assistent - eller måske en af app-løsningerne).
---
DEN STØRSTE UDFORDRING - SOM ALLE VIP'S IGNORERER :
Smart-TRV's er IKKE smarte.
- de har 2 kun stempel-indstillinger - åbnet, lukket (digitalt 0/1).
- vs. analoge TRV's - som har en "flydende/analog/trinløs" regulering.
..
Havde jeg IKKE 2 ventil-løsning (fremløb+retur):
- så ville jeg styre Sonoff-TRV'ens STEMPEL i procenttrin (stemplet skubber nålen ind).
- for at komme så tæt på et analogt FJVR-FølerHovede, som muligt.
- i worst-case (fx. med en dum 0/1 "Smart"-TRV - fx. Tado, Netatmo, Aqara, etc),
der ville jeg skulle åbne/lukke med en hysterese :
- fx. åbn ventilen (træk- stemplet tilbage), så længe vandtemperaturen er mindre end 38-grader.
- og luk ventilen (skub stemplet ud), når vandtemperaturen er større end 41-grader.
..
(tallene er rent gætværk- man skal selv teste og finde de værdier, der fungerer i praksis).
check gerne billederne, og spørg gerne ind.
- fordelene med denne løsning, er at den er ultra-billig, og at den kan customiseres - samt at plast-typen fint klarer de pågældende temperaturer da den er støbt, og iKKE 3D-printet.
Jeg vil anbefale at købe 1 ekstra adapter, og så øve med denne - og have den som rreserve, ved fejl.
- de købt RAV-adaptere er dog ret hårdføre.
- OG, den RAV-løsning jeg beskriver, sidder rigtigt godt fast og kan tages af igen, uden problemer.