Renovering af 70'er hus

Jeg står og skal i gang med et større renoverings projekt af vores hus fra 71 her til sommer. Jeg har 6 uger hvor jeg kan arbejde fuld tid på projektet. Der skal laves køkken, badeværelse, bryggers og entré. Der kommer murer og vvs mand på det som jeg ikke kan eller må lave. Derudover vil vi ligge nyt gulv i resten af huset. Det samlede areal er i alt  Ca. 130 m2. Gulvet i huset ligger på gulvstrø med 12cm luft ned til klaplaget. Der ligger 5-7 cm isolering. Gulvet er som sådan hverken plaget af kulde eller træk. Gulvet er ret slidt og knirker flere steder så det skal af. Det ligger direkte på gulvstrøne. 

Egentlig ville vi gerne have gulvvarme i hele huset men som jeg kan læse rundt omkring på nettet bla. herinde så  er der alt for lidt isolering i gulvet til at man bør lægge gulvvarme. Min vvs'er mener dog at det vil være ok med den mængde isolering og så gulvvarme plade på gulvstrø. 
Spørgsmålet er så, hvad skal jeg gøre?

Overvejer at droppe gulvvarmen og så beholde den nuværende isoleringsmængde.
Hvis det skal laves efter forskrifterne så skal der vel graves ud og isoleres. Men hvor meget skal jeg grave af for at lave det korrekt. Kan jeg "bare" grave 30 cm. Ned og lægge eks. 300mm eps 80 eller skal der etableres drænlag og andet nedenunder?

Håber på lidt konstruktive indput
Jeg står og skal i gang med et større renoverings... Vis hele indlægget
44 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Rantzau det har jeg skam overvejet og jeg har skiftet mening flere gange.
Problemet var, at det kun var muligt, at få 70mm isolering under. Det var lige i underkanten. Samtidigt så er prisen på de materialer der skulle bruges til den lette gulvvarme ret dyre, så hvis man ser bort fra den tid jeg bruger på at brække op og køre væk, så forventer jeg at prisen med 300 mm isolering og støbt gulv næsten ender på det samme som den lette konstruktion. Jeg har desuden andre ting jeg kan gå og ordne mens betonen hærder og fugtindholdet kommer langt nok ned.
Forestiller mig, at jeg kan lægge gulv efter en måneds tid.

Når mit projekt så engang er færdigt så er det min klare overbevisning, at værdistigninger på huset også vil være større med den støbte løsning.
Let gulvvarme er helt klart at foretrække! Jeg har selv bygget et hus, hvor vi støbte gulvvarmeslangerne ned i betonen. Det var ikke særligt smart, for selvom jeg havde gulvvarmestyring og temperaturfølere i alle rum, var det utroligt svært at styre varmen. Betongulvets masse gjorde reaktionstiderne meget lange. Når solen skinnede blev der ubehageligt varmt og når solen gik ned igen, var gulvene kolde og blev først varme igen næste morgen. Heldigvis opvarmede jeg gulvene via en Daikin luft/vand varmepumpe, så fremløbstemperaturen lå mellem 30-35 grader C. 

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg hører flere og flere med samme erfaring som Weizo, og det bliver også mere aktuelt efterhånden som varmepumperne dels bliver mere udbredte, og dels mere effektive.

Gulvvarme er ikke en Columbusløsning. Resten af husets energioptimering vil også fremover spille en stadig større rolle.

Jeg er til gengæld af den overbevisning, at varmeslanger støbt i beton er gårdagens løsning, som ikke automatisk skaber større værdistigning. Det er set at det modsatte er tilfældet.

De lette gulvvarmesystemer jeg har lavet, var materialeprisen ikke afskrækkende sammenlignet med totalomkostningerne for både lette og tunge konstruktioner.

Til gengæld var byggetiden væsentlig reduceret.

En måndstid til tørring af betonen er også meget optimistisk. De indendørs støbninger jeg gennem årene har udført der krævede udtørring så fugtskader kunne undgås, har alle krævet adskillige måneders tørring.

Jeg har også set nogle har knebet på tørretiden. Resultatet kan ikke anbefales.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg takker for jeres input.
Jeg tror dog at spørgsmålet om støbt eller let gulvvarme er lidt enten eller. Enten sværge man til den ene eller den anden løsning. Jeg er overbevist om, at det nok skal blive godt. Reaktionstiden er selvfølgelig længere end med den lette konstruktion.

Wezio hvor tykt et betonlag støbe du gulvvarmen i? 
Der er stadig meget vanetænkning og religion i valget.

Jeg var også skeptisk i starten, men efterhånden som erfaringerne løb ind, måtte jeg ydmyget bøje mig i støvet og erkende at let gulvvarme er fremtiden.

I kulissen rumsterer politikerne med yderlige energikrav til boligerne. Rumleriet er ikke blevet mindre efter klimapolitikken har fået en mere fremtræden plads, og der er jeg ret sikker på at tung gulvvarme bliver taberen.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Johanht skrev den 01-02-2020 19:15:34

Jeg takker for jeres input.
Jeg tror dog at spørgsmålet om støbt eller let gulvvarme er lidt enten eller. Enten sværge man til den ene eller den anden løsning. Jeg er overbevist om, at det nok skal blive godt. Reaktionstiden er selvfølgelig længere end med den lette konstruktion.

Wezio hvor tykt et betonlag støbe du gulvvarmen i?

 Ca. 100mm beton ovenpå 300mm polystyren. Gulvvarmeslangerne var stripset til rionet, som var hævet lidt over polystyren. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Jeg læser hvad i skriver. En mulighed kunne måske være at jeg fik støbt gulvet uden gulvvarmeslanger og så lagde noget i stil som denne ovenpå https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-klima-gulvvarme-varmefordelingsplader-nordic-isoleret-gulvvarmeplade-o16mm-hojde-19mm-12-stk-339461580?vid=102e0912311378ceb7e9a0251134a2&utm_medium=cpa&utm_source=velka&utm_campaign=affiliate så skal der så en tynd spånplade oven på grundet tykkelsen på det gulv vi gerne vil have lagt. 
Det vil så resultere i en merudgift på omkring 40000kr. 
Du kan undlade betonen og lægge gulvplader i krydsfiner direkte på isoleringen. På gulvpladerne monteres forskallingesbrædderne som varmefordelingspladerne hviler på.

Dine foreslåede gulvvarmeplader er tynde hvor isoleringen er beskeden. Til gengæld er de dyre. Der findes langt billigere alternativer.

Ovenstående er kun hovedtrækkene. Der skal også tages hensyn til isoleringens trykstyrke, damp- og radonspærre etc. etc., men de er i store træk ens for både let og tung gulvvarme, bortset fra prisen på trykfast isolering, men også der er der billige alternativer som udligner totalomkostningerne betragteligt.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Nå så er jeg kommet godt i gang med projektet. Huset er strippet og jeg er i gang med at bryde klaplaget op. Jeg har bestilt en container til at køre det væk. Men er der nogen der har et bud på hvad det Ca vejer pr m2. Det er rent beton med små sten i. Jeg kan sagtens finde hvad flydende beton vejer men er der en tommelfingerregel om hvad det vejer opbrudt for der er jo masser af luft imellem stykkerne. Det handler primært om at jeg ikke får overlæsset containeren. 
Knust beton vejer ca 1,6 tons / m3, ved ikke om det er sammenlignelig, men tror ikke det går helt galt hvis du regner med det, du kender jo nok containerens rumfang i m3, samt hvor mange tons du må fylde i.


Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også