Renovering af 70'er hus

Jeg står og skal i gang med et større renoverings projekt af vores hus fra 71 her til sommer. Jeg har 6 uger hvor jeg kan arbejde fuld tid på projektet. Der skal laves køkken, badeværelse, bryggers og entré. Der kommer murer og vvs mand på det som jeg ikke kan eller må lave. Derudover vil vi ligge nyt gulv i resten af huset. Det samlede areal er i alt  Ca. 130 m2. Gulvet i huset ligger på gulvstrø med 12cm luft ned til klaplaget. Der ligger 5-7 cm isolering. Gulvet er som sådan hverken plaget af kulde eller træk. Gulvet er ret slidt og knirker flere steder så det skal af. Det ligger direkte på gulvstrøne. 

Egentlig ville vi gerne have gulvvarme i hele huset men som jeg kan læse rundt omkring på nettet bla. herinde så  er der alt for lidt isolering i gulvet til at man bør lægge gulvvarme. Min vvs'er mener dog at det vil være ok med den mængde isolering og så gulvvarme plade på gulvstrø. 
Spørgsmålet er så, hvad skal jeg gøre?

Overvejer at droppe gulvvarmen og så beholde den nuværende isoleringsmængde.
Hvis det skal laves efter forskrifterne så skal der vel graves ud og isoleres. Men hvor meget skal jeg grave af for at lave det korrekt. Kan jeg "bare" grave 30 cm. Ned og lægge eks. 300mm eps 80 eller skal der etableres drænlag og andet nedenunder?

Håber på lidt konstruktive indput
Jeg står og skal i gang med et større renoverings... Vis hele indlægget
44 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Trods corona er der sket meget de sidste 14 dage. Alt beton er kørt væk og på en enkelt dag fik jeg med familie og venners hjælp gravet 25 cm grus væk i hele huset. Vvs'er har været og lavet nye afløb til yderside af sokkel. Mureren går på på tirsdag og satser på at støbe gulvet på fredag hvis der ikke er for meget der driller. Min tidsplan på 6 uger holder helt sikker ikke men jeg håber på at huset i det mindste bliver beboeligt inden for 3 måneder. 
Lyder rimelig. En tilbagemelding en gang imellem er godt men jeg ved også at sengen trækker når man er i gang hårdt fysisk arbejde.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Så er der klart til at gulvet kan støbes. Grundet travlhed bliver der desværre først støbt på tirsdag. Der er tale om alm flydebeton fra en lastbil. 
Så skal der efterfølgende så gå de 28 dage, før der må lægges gulv. Er det samme gældende for lægning af fliser? Eller behøver vi ikke vænte 4 uger før vi kan lave badeværelse entré osvDe er jo ikke følsomme for fugt på samme måde.
Giv det er par dage, så kan du lave vådrum sikring og fliser. Har du bestil transportbånd fra den "lastbil".

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Det er mureren der står for det men det bliver pumpet ind. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det må være lip'en der gør det. Har set nogen ligge fliser meget hurtig efter beton er lagt. I et nærliggende indkøbscenter.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Synes det virker meget naturligt at underlaget skal være ordentligt tørt inden en tæt vådrumsmembran smøres på. Man risikerer vel at den ikke kan binde ordentligt mod underlaget eller at den bobler op senere (= fliser der bliver skruk?).
/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

I Brochure for lip står der.
100% vandtætning af vægge og gulve • MK godkendt • ETAG 022 godkendt • EN 14891 godkendt til -5°C  og -20°C • Opfylder kravene til vandtætning af   våde rum • Stor fleksibilitet • Kan påføres fugtigt underlag • Indendørs og udendørs brug • Diffusionsåben


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det har jeg også bemærket, men når man læser nedenfor i sektionen der hedder "underlag" står der som tidligere beskrevet.
Samme beskrivelse gør sig i øvrigt gældende for VS30 også.
Kan det være fordi man accepterer at lægge det på nyligt udlagt flydespartel eller slidlag? Derved ville der jo være en sugende masse nedenunder.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også