Renovering af 70'er hus

Jeg står og skal i gang med et større renoverings projekt af vores hus fra 71 her til sommer. Jeg har 6 uger hvor jeg kan arbejde fuld tid på projektet. Der skal laves køkken, badeværelse, bryggers og entré. Der kommer murer og vvs mand på det som jeg ikke kan eller må lave. Derudover vil vi ligge nyt gulv i resten af huset. Det samlede areal er i alt  Ca. 130 m2. Gulvet i huset ligger på gulvstrø med 12cm luft ned til klaplaget. Der ligger 5-7 cm isolering. Gulvet er som sådan hverken plaget af kulde eller træk. Gulvet er ret slidt og knirker flere steder så det skal af. Det ligger direkte på gulvstrøne. 

Egentlig ville vi gerne have gulvvarme i hele huset men som jeg kan læse rundt omkring på nettet bla. herinde så  er der alt for lidt isolering i gulvet til at man bør lægge gulvvarme. Min vvs'er mener dog at det vil være ok med den mængde isolering og så gulvvarme plade på gulvstrø. 
Spørgsmålet er så, hvad skal jeg gøre?

Overvejer at droppe gulvvarmen og så beholde den nuværende isoleringsmængde.
Hvis det skal laves efter forskrifterne så skal der vel graves ud og isoleres. Men hvor meget skal jeg grave af for at lave det korrekt. Kan jeg "bare" grave 30 cm. Ned og lægge eks. 300mm eps 80 eller skal der etableres drænlag og andet nedenunder?

Håber på lidt konstruktive indput
Jeg står og skal i gang med et større renoverings... Vis hele indlægget
44 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu har jeg haft 2 forskellige vvs'er ude og kigge på mit projekt. De syntes begge at jeg skulle få lavet gulvvarme med gulvvarme plader på nye gulvstrø og så nøjes med de 70mm isolering mellem klaplag og gulvstrø. Det skulle ifølge vvs'eren ikke koste mere på varmeregningen end samme mængde isolering med radiatorer. Der skulle ifølge dem heller ikke være problemer med at overholde lovgivningen vedrørende efterisolering når jeg beholder klaplaget. Fjernede jeg derimod klaplaget, der er en bygningsdel, så skulle der efterisoleres med 300mm (eller hvad gældende krav nu er). 
Noget andet jeg har læst et sted her på nettet var, at 50mm isolering skulle isolere Ca halvt så godt som 300mm. Og 100mm isolering skulle isolere med en faktor på 0,75 i forhold til 300mm isolering. Et eller andet sted giver det jo også mening idet varmetabet jo ikke hele tiden kan halvveres hvis tykkelsen fordobles.
Er der nogen der kan be eller afkræfte dette? 
Det er da korrekt at de sidste 100 mm isolering ikke giver lige så meget besparelse som de første. Men jeg tror nu dine forholdstal er overdrevne.
Hvis du har radiatorer vil du have væsentlig koldere gulve og dermed mindre varmetab den vej. Men når dine gulve varmes op med ca. 10 grader højere temperatur så vil der være større tab nedenud.
Så under samme isolerings forhold vil radiatorer varme være det billigste.
Det samme kan man sige om den udvikling der har været med placering af radiatorer. For indtil 50 -60 år siden var det god latin at placere alle radiatorer midt i huset. Argumentet var at det var så koldt ude ved ydermuren at det ville være for dyrt at opvarme.
Den er man så gået fra da det giver flere brugbare kvm i huset når der er mere jævn varme. Så må ydermur og vinduer isoleres tilsvarende bedre.
Gulvvarme er yderligere et komfort skridt, og der må isoleres efter det.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
ev elmand  

Efter at have Googlet lidt faldt jeg over http://www.besparelsesberegner.sbi.dk/env
Hvis jeg vælger min gulv konstruktion, terrændæk trægulv på strø konstruktion 75mm isolering også i beregneren indtaster efterisolering på 300mm så bliver W/M2K
Henholdsvis 0,27 for den gamle isolering og 0,15 for den nye. Uden rigtigt at vide hvad tallene står for, så ser det ud til, at en 4 dobling i dette eksempel "kun" giver knap en fordobling af isoleringsevenen.

Jeg er helt med på, at med gulvvarme bliver varmetabet højere nedad da gulvet jo bliver varmere. Til gengæld siger man jo også at selve rumtemperaturen kan sænkes et par grader når gulvet er varmere.

Oven i det er min gulv isolering 50 år gammel og derfor nok lidt faldet sammen. Ny isolering vel også blevet mere effektiv.
Johanht skrev den 17-01-2020 19:57:02

Nu har jeg haft 2 forskellige vvs'er ude og kigge på mit projekt. De syntes begge at jeg skulle få lavet gulvvarme med gulvvarme plader på nye gulvstrø og så nøjes med de 70mm isolering mellem klaplag og gulvstrø. Det skulle ifølge vvs'eren ikke koste mere på varmeregningen end samme mængde isolering med radiatorer. Der skulle ifølge dem heller ikke være problemer med at overholde lovgivningen vedrørende efterisolering når jeg beholder klaplaget. Fjernede jeg derimod klaplaget, der er en bygningsdel, så skulle der efterisoleres med 300mm (eller hvad gældende krav nu er).
Noget andet jeg har læst et sted her på nettet var, at 50mm isolering skulle isolere Ca halvt så godt som 300mm. Og 100mm isolering skulle isolere med en faktor på 0,75 i forhold til 300mm isolering. Et eller andet sted giver det jo også mening idet varmetabet jo ikke hele tiden kan halvveres hvis tykkelsen fordobles.
Er der nogen der kan be eller afkræfte dette?

Det du skal have lavet, er en rentabilitetsberegning. Det er flere faktorer der spiller ind, men det er langt fra altid, at det kan svare sig at banke alt op, selvom mange mener at det altid er den eneste løsning.

Som "ev elmand" skriver, vil dit varmetab nedad være større ved gulvvarme end ved radiatorer. Omvendt vil du ikke have det øgede varmetab gennem ydermurene bag radiatorerne. Generelt kan man sige, at gulvvarme er lidt dyrere ved samme rumtemperatur, men ofte kan folk holde en lavere rumtemperatur med gulvvarme pga. den øgede komfort ved varme fra gulvet. Så i praksis tror jeg ikke der vil være nogen nævneværdig forskel.

 

Nå opstarten på mit renoveringsprojekt nærmer sig og har da også tyvstartet lidt. Jeg er kommet frem til at jeg nok bryder det gamle klaplag op og så isolerer med 300mm styrolit evt kun 250mm hvis jeg bruger den grå. Jeg har lavet et prøvehul i klaplaget. Nedenunder er der grus som drænlag.
Jeg skal så grave 20-25 cm væk for at få plads til isolering. Min plan var at rette gruslaget af og køre det over med en pladevibrator. Så har jeg kunne læse mig frem til, at lecanødder var et fremragende materiale at rette af i og til at ligge isoleringspladerne i. Men er det nok med de 5cm og er det en fornuftig løsning at nøjes med omkring 5 cm. lecanødder? Der er jo stadig grus under til at dræne. Lecanødder kostet jo også penge og jo tykkere lag nødder, des mere grus skal jeg grave væk. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
I mit 70'er hus er der lavet gulvvarme på opstrøget gulv, uden at grave ud til ekstra isolering. Der ligger cirka 10 cm isolering oven på klaplaget inden spånpladen med varmeslanger.
Jeg synes at vi har en fin gulvvarme i de rum der er lavet på den måde.
Selvom den rigtige løsning er at grave ekstra ud, kan man godt have god gavn af gulvvarme med lidt isolering under.
I vores tilfælde skulle der laves understøtning på alle indvendige mure, hvis der skulle graves ud. Det blev vurderet til at være for dyrt i forhold til den merudgift der er på gulvvarme uden ekstra isolering under.
tror lecanødder er ligemeget. Det tykke lag isolering er jo ikke sugende. Husk at forskyde lagene, ikke 1x300 mm. Hellere 2x150 mm. 

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Som sagt tyvstartede jeg lidt og har efterhånden fået banket omkring 20 m2 klaplag op og kørt størstedelen væk. Det er lidt et slid med det går fint nok.
Jeg startede med at bruge en elektrisk murhammer som jeg lånte. Men faldt over en der kørte på luft i Harald Nyborg til 1000kr. Den så næsten for god ud til prisen, og vejede kun omkring 10kg. Jeg kunne ikke rigtigt finde nogle tests af den på nettet men tog chancen og købte den. Ind til videre har den levet op til forventningerne. Den er langt mere behagelig at arbejde med end den elektriske og kommer fint igennem mit klaplag om den kan holde må tiden så vise.

Jeg skal have brudt hele klaplaget op og isoleret med 300mm og så støbt betongulv oven på.

Jeg venter på tilbud fra mureren for støbning med flydebeton og er ret nysgerrig på, hvad det kan koste. Er der nogle der har et bud på hvad jeg kan forvente? Det bliver lige omkring 100m2 gulv. Der fleste vægge er /bliver fjernet inden så det skulle være til at gå til.

Hvis der er en lokal murer det har lyst til at give et tilbud kan man skrive herinde. Det er i Kerteminde Kommune på Fyn.
Du bør overveje let gulvvarme i stedet for beton. Ud over den lettere varmestyring sparer du tid. Du skal ikke vente på betonen tørrer, så du kommer hurtigere videre.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også