Arla Mælk

Altså nu er det nok. Jeg dropper Arla mælk. Jeg ved det kan være svært for Arla er jo som bekendt alle steder, men aldi har faktisk dansk mælk fra Vejen andelsmejeri, så længe Arla ikke har tværet dem af banen.
Jeg troede at vi levede i et vestlig moderniseret samfund, men Diktaturen ligge lige i overfladen, ja vi drikker den.
Lad os høre en masse korte kommentarer (vi er alle ikke enige, men det gør ikke noget, men sig din mening).
Det kunne være sjov at få alle godt 2000 + mere her på banen, bare med en linie kommentar.
cry but now happy, I found a new milk. biggrin biggrin biggrin

Med venlig hilsen

Søren
42 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Jeg droppede også arla mælk for en uge siden - troede jeg! Jeg regnede med at når der stod "harmoni" på mælken, så købte jeg ikke arla mælk. Skuffet blev jeg da det gik op for mig at det også var alra der står bag harmoni.
Hvor køber man egentlig mælk som arla ikke har haft fingrene i?

mvh Anders
Ak ja, vi lever i den vestlige verden, men får vi også den skinbarlige sandhed at vide?

NEJ!!!!

Grunden er den, at den frie trykte presse ikke vil fortælle sandheden, men kun berette om den del, som kunne være sandheden.

De virkelige skurke i dette spil er detailkæderne, som kun er ude på at indkøbe varer så billigt, og sælge så dyrt som muligt. Godt kapitalistisk princip.
Eksempel: For nogle år siden, forsøgte Dansk Supermarked, DS, at presse daværende MD Foods til at tappe mælk i DS's egen emballage. MD ville ikke, hvorefter DS købte mælk i Tyskland, og solgte det under navnet Engholm. Dansk klingende navn, rød skrift på hvid baggrund osv. Forbrugerne troede det var dansk mælk.
Da tyskerne ikke kunne fortsætte med at sælge til samme lave pris, blev de blot skiftet ud med Hirtshals Andelsmejeri, som tappede mælk under navnet Engholm. Stadig uden at forbrugerne kunne se hvor mælken kom fra, medmindre man kender de specielle EØF koder. Engholm navnet var indført, og nu var det nemt at spille samtlige mejerier i EU ud mod hinanden.
Hvordan ved I som forbruger, hvor jeres fødevarer kommer fra? Engholm kan være produceret i Polen, eller på New Zealand!!!
"Helt vild frisk"

Jeg har igennem 10 år haft mit eget lille gårdmejeri, med produktion af ost, smør og mælk, og hele produktionen blev solgt til kunder i vores egen butik.
På nydansk hedder det "Vertikal intergration" biggrin

Aldrig er jeg blevet generet af MD eller senere ARLA, snarere tværtimod.
Når nu pressen er på nakken af ARLA, kan det måske skyldes at de, pressen, er ude for at pleje andres interesser, og det er ikke forbrugernes.

Mvh

Mvh.
bodker

Ok Bodker det var så din mening om Arla, altså at problemet er meget presseskabt !

Men på det seneste er der jo kommet en del frem om utilfredse leverandører, fra såvel Danmark som Sverige.

Så problemet er jo ikke kun skabt af detailbutikkerne.

Personligt mener jeg da også at det er rart at der er et reelt valg på hvilken vare man vil købe.

Men at dansk supermarked har deres eget "Brand" for mejeriprodukter undrer mig egentligt ikke. Det har de jo også på så mange andre produkter.. Du kan købe en græstrimmer i deres egen farve, og med deres eget mærkat. Ved siden af står så den "originale" vare, samme specifikationer, men til en anden pris...
Så hvorfor ikke på mejeriområdet.

Men du skal da også vide at jeg sætter meget pris på små initiativer som dit. 8) Omend jeg også må indrømme at jeg ikke er altfor god til at købe ind disse finurlige steder... Ikke konsekvent nok, det er lidt for let med supermarkedet.. Desværre ! :oops:

Venligst Njord

MVH Njord
Det er jo netop det fede ved fri konkurrence - at det virker. Arla har måske skabt sig en monopollignende status lige her og nu, men da de udnytter denne til at skrue pris og "styring" op, så bliver der helt automatisk plads til alternativer. Og konkurrencen på detailmarkedet skal nok medføre, at alternativerne kommer (bare se Aldi).

Jeg har for nylig fundet tysk (godt gammeldaws) smør i Føtex, der udmærkede sig ved en fantastisk smag - og faktisk var 25% billigere end Kærgården og Lurpak. Men altså tysk og ikke så praktisk indpakket.....

Mvh.

Jan R.
Men på det seneste er der jo kommet en del frem om utilfredse leverandører, fra såvel Danmark som Sverige.




Du vil altid kunne finde folk, som er utilfredse.
Arla Foods er en forening, og en forening har nogle vedtægter. Disse "utilfredse" landmænd kendte disse regler/vedtægter, da de meldte sig ind. Nu vil de pludselig ud, men uden at følge reglerne.

Hvis du njord, vil ud af dit forsikringsselskab, skal du også følge reglerne, eller betale ved "Kasse1"

Der er dog et par ting som undrer mig:
1. Hvorfor vil danske forbrugere altid háve kvalitet, men kun betale for discount?
2. Når A.P.Møller, på container trafikken, bliver dominerende , så klapper folk i deres små hænder, og er stolte over et dansk selskab. men når ARLA og Danish Crown, inden for fødevarebranchen, gør det samme, så er "fanden løs i Laksegade" smile

Mvh.

Mvh.
bodker

Annonce
JA man må følge reglerne og indordne sig, men der dog mulighed for at finde et andet forsikringsselskab... Ofter er der jo ikke reelt andre mulige aftagere af mælken...

Hvorvidt vi forbrugere vil have kvalitet men kun betale for discounten...
Ja nu kan man vel godt få en kvalitetsvare i en discount butik... Og her ofte til en rimeligere pris, men selv i discountbutikkerne er priserne jo ofte høje...

Netop AP Møller er jo domminerende på fødevare området.. ( Dansk supermarked ) og her køber vi alt for mange vare til en alt for høj pris...

I sidste uge kom der en eller anden estimering af hvad disse mange farvestrålende reklamer vi får i postkassen, koster... Og her var estimatet at varepriserne kunne nedsættes ca 20 % uden disse reklamer... Sjovt nok tjener både dansk supermarked og COOP ( FDB ) på at udsende disse farve orgier.. for producenterne betaler direkte for indrykningen i reklamen..

Men slutprisen ender jo hos vi forbrugere.. Og den er altså ca 20 % for høj. Jeg husker ikke navnet på ham der havde dette estimat men det blev sendt på bla DR.

Alle disse "smukke farvelagte brochurer" vi her i danmark kender så godt er totalt ukendte i andre lande !! Måske er det en af grundene til at mange madvarer er billigere i tyskland.. Altså langt billigere end de 7 - 9% der er moms forskellen....

Så med de priser på mad, og formodentligt også mange andre varer så er det jo klart at vi må lave en masse selv i hjemmet for at få det til at løbe rundt..
Måske skal vi selvc til at sylte også.... Ja det må jeg vist hellere forsøge at lokke konen til, for syltning er ikke mit speciale..

MVH Njord
Jamen jeg har også spekuleret på, hvor mange kvadratmeter græs der egentlig behøves for at have en ko gående.
Sådan at være selvforsynende med mejeriprodukter, det kunne jo være rart!
Men så kommer Arla måske (Inspireret af musikbranchen) og forlanger KO-da-afgift af hver liter mælk?

Hans

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Lige med hensyn til fødevarepriserne i DK, så kan man jo regne på mange måder.
At sammenligne fødevarepriser i DK med andre EU-lande, hvor løn, beskatning, befolkningsspredning samt transportomkostninger er helt anderledes, holder jo ikke en meter.
F.x. for en importør har det meget at sige, om man importerer produkter til et land med 50 eller 5 mio. mennesker - man får en helt anden forhandlingsposition med førstnævnte.

Arbejder til daglig i et handelsfirma, hvor det til stadighed undrer mig, at udbringning af pakker til private er ca. dobbelt så dyrt i DK som f.x. i Tyskland. Disse omkostninger smitter jo direkte af på prisen, ligesom de mange regler, love etc. som en lille detailhandlende skal overholde også gør det.

Mvh.

Jan R.
Jeg kan ikke lide hvis man kan trumfe alt igennem bare fordi man er stor...

Sakset fra www.landbrugsavisen.dk :

"Arla pressede Hirtshals Mejeri ud af varehuskæde
Varehuskæden Metro fyrede Hirtshals Mejeri efter kun fire dages samarbejde, angiveligt efter pres fra Arla.

Metros indkøbsafdeling, havde fået den idé, at kædens store varehuse, skulle give kunderne et alternativ til Arla, når de handlede i Metro. Derfor lavede man en aftale med Hirtshals Andelsmejeri om at forsyne kæden med en række mælkeprodukter. Fire dage efter produkterne var at finde på hylden første gang, fik mejeriet først at vide, at det gik godt med den nye mælk. Kunderne var glade og begyndervanskelighederne var til at overse. Men senere samme dag, kom en helt anden besked fra Metro. De skrev, at de desværre var nødt til at droppe aftalen med det lille mejeri, angiveligt fordi Arla straffede kæden økonomisk hårdt for at lukke andre ind på mejerihylderne.
- Der findes ikke nogen som helst god forklaring på, at man kasserer en leverandør efter fire dage. Hvis de engang vil forklare det med, at vi gjorde det dårligt, så kan de umuligt have fået den erfaring på fire dage. De kan heller ikke rigtig sige, at kunderne ikke ville have vores mælk. Der er kun én forklaring. Den har vi fået. Nu må jeg håbe, at Konkurrencestyrelsen kan dokumentere den, siger mejeribestyrer i Hirtshals Palle Jellesmark til Politiken.
Hverken Metro eller Arla Foods har ønsket at udtale sig om den konkrete sag.
sns "


Der må lidt mere rummelighed til også i detailhandlen...

Venligst Njord
:?

MVH Njord
Hej njord

Jeg kan oplyse dig om at Tyske forbrugerpriser på madvarer kun er pålagt en moms på sølle 7 %, altså til forbrugersiden, mod danmarks 25%.

Med hensyn til brochure så er Tyskerne meget "dygtigere" end danskerne.
Da jeg i hverdagen er i kontakt med tyske firmaer, ved jeg at hvis danskerne de laver et katalog på f.eks 20 sider, så kan tyskerne få det til at fylde 100 sider og det gælder også hvad angår prislister.
Så det er ikke der det ligger.

Ja og så til Transport

Når der sendes pakker til Tyskland fra DK, koster det ca. det dobbelte, end hvis man lige køre over på den anden side af grænsen.

Det samme gælder, når der skal overføres penge mellem bankerne danmark til -tyskland.

Og med hensyn til koen på græs:
Du skal have den testet i hoved og r.. og have øremærker i, blodprøver taget
og den gøder måske formeget på græsset, eller der giver lugt scener hos naboen. Hov du skal også have en mælkekvote, du skal registreres,
den skal kunne gå under tag, den skal foretages dyrlæge tilsyn hvert år,
og sikkert endnu mere.
Hvor er vi henne...................

biggrin

Med venlig hilsen

Søren
Der er yderligere 32 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis