Normale temperaturer for fremløb og retur?

Hej

Jeg har en Gemina Termix fjernvarmeunit med veksler installeret i 2014, med en ECL 110 vejrstyring. Jeg har sat nogle termometre på fremløb og retur på min side af den og har holdt øje med dem hen over julen. 

Fjernvarmesiden rapporterer ~77 grader fremløb og ~49 grader retur. På min side får jeg ~41 grader fremløb og ~30 grader retur.

Er det normalt? Jeg synes det er en meget ringe ydelse på veksleren og det er både svært at opvarme huset og afkøle væsentligt når jeg kun får 40 grader at gøre godt med.

Mvh.

Torkil


Hej Jeg har en Gemina Termix fjernvarmeunit med... Vis hele indlægget
98 svar
 Følg tråden
Der er 70 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Vedhæftede filer:

Det er ingenlunde gratis varme, fordi din varmemåler sidder på primærsiden og derfor måler temperaturforskel X antal m3.  Hvis du havde etableret en sløjfe på primærsiden før måleren, havde det været gratis varme, og du risikerede en tiltale for bedrageri og betaling efter skøn for den forbrugte varme. Så jo bedre du køler på sekundærsiden desto større bliver afkølingen på primærsiden. Dette giver en større temperaturforskel og der tælles derfor flere MWh på din måler. Incitamentstarif er kun for at få kølet vandet så meget som muligt af på primærsiden, at det så er bestemt af afkølingen på sekundærsiden er så noget andet. Men gratis varme er det ingenlunde. Hvis der er nogen, der har bildt dig det ind, har du fået et dårligt råd.

Jeg synes du skulle prøve at køre med de ventiler åbne i et par døgn og se på flow og afkøling. Derefter kan du beslutte om de skal lukkes igen.

Uden at kende dit anlæg præcist er det min tanke, at du sænker gennemstrømningen ved at have de radiatorer sat i serie med returen.



fase

Dialogen med fjernvarmeselskabet ligger nogle år tilbage men rationalet var vist er der er en given mængde energi i en M^3 vand og jeg betaler pr M^3 der passerer mit anlæg, hvad enten jeg kan hive energien ud eller ej. Hence gratis varme.


Jeg har 12 radiatorer og en kølesløjfe er bare en radiator med fuldt åben ventil, så det burde være en marginal effekt. Termix mente at deres pumpe var rigeligt dimensioneret til min lille installation.

Lige nu er der ikke noget der kalder på varme og så er afkølingen vel pr definition dårlig, idet der ikke er noget flow?

Din måler ser ud til at måle MWh, derfor mit postulat. Hvis du kun betaler efter m3, har du ret, men det er besynderligt, hvis det skulle være tilfældet. Du kan gennemgå din afregning fra dit forsyningsselskab for at finde ud af afregningsformen. Du kan aflæse flowet på din måler.


fase
GSH skrev den 05-01-2019 15:01:46

Foto "Vandstråle-25 m slangevogn" virker for mig ikke særligt imponerende, det ligner for mig ca 3-5 liter/min.

Såfremt varmeveksleren er standard 20 KW, siger vedhæftet datablad ca 11-12 L/min.

Kan du se hvilke type varmeveksler der sidder i Unitter, evt. ved at tælle antal plader, for derved at kunne fastslå mulige flow.

Umiddelbart oplyser Termix, på deres hjemmeside, ikke reservedels nr. eller lignende.

Label på netop den veksler er gemt bag en plade og er i øvrigt halvt gået i opløsning men måske du kan se noget ud fra antal plader?

Såfremt skylningen ikke har givet den ønskede effekt, og du skal til at afmonterer varmeveksleren, for grundigere skylning, med en evt. tvivlsom effekt, bør du måske overveje en udskiftning af veksleren. Internet pris siger, for 20 KW, ca Kr 2250.

Det vi ikke ved er om der f.eks. er en loddefejl eller lignende i/på veksleren, samt afprøver Termix deres Unitter 100 %. Terrmix indrømmer nok heller ikke om de har haft lignende fejl.

Ser lige at Termix har 5 års garanti mod produktionsfejl.

Unit er købt af og installeret af fjernvarmeværket på en aftale over 20 år , hvor de så også har service i samme periode. Nu vil jeg forsøge at sandsynliggøre at de har dummet sig da de monterede den og undladt at skylle alle rør igennem. Det må de så rette op på.

Hvis jeg ender med at hænge på det selv så enig, bedre at skifte veksler end forsøge rensning hvis jeg alligevel skal have penge op af lommen.

Jeg har sat alt som før, af hensyn til fejlfinding, og gennemskylning synes at have gjort det muligt at hæve fremløbstemperaturen på sekundærsiden betragteligt. Max før skyl var 60 grader, jeg har lige set 68 grader. Retur er kun marginalt bedre, nu 54 grader, men dog noget når fremløb på sekundærsiden samtidigt er ~10 grader højere.

Annonce

Det er lidt svært at tælle antal plader på fotoet, men der ser ud til at være mere end 12 plader, for en 20Kw veksler, med det tidligere anførte flow på 11-12 L/min på sekundær side. Det betyder så at flowet gennem en fuld funktionsdygtig varmeveksler skal være større end de 11-12 L/min.

I det sorte felt/linje for, for varmeveksleren, for varme, er der helt til højre anført, 70/40-35/60. Det siger så delta primær ind/sekundær ud med delta 10 gr., hvor du oprindelig målte Delta 36 gr. For primær ud og sekundær ind siger det delta 5 gr. hvor du oprindelig målte delta 19 gr.

Hvad måler du, af temperaturer, her til formiddag hvor det formentlig har frosset hos dig i nat?

GSH skrev den 06-01-2019 09:23:05

Hvad måler du, af temperaturer, her til formiddag hvor det formentlig har frosset hos dig i nat?

 Fremløb sekundær og retur primær var begge 60 grader her til morgen. Ønsket fremløb i følge ECL var 68 grader. Jeg satte retur begrænser op til 70 igen uden effekt. Derefter skruede jeg ned for pumpen og nu er frem sekundær de ønskede 68 grader, retur stadig 60.

Sekundær retur er 30 grader så stadig lav effektivitet.

Prøv at sætte fremløb på sekundær til 50°C, og se om du ikke får den ønskede afkøling. En tommelfingeregel er, at returen fra radiatoren skal være næsten kold. Hvis den ikke er det skrues ned for den sekundære fremløbstemperatur indtil det er opfyldt. Det kræver naturligvis at radiatorerne er korrekt dimensionerede.


fase
S. Fabrin skrev den 06-01-2019 11:15:12

Prøv at sætte fremløb på sekundær til 50°C, og se om du ikke får den ønskede afkøling. En tommelfingeregel er, at returen fra radiatoren skal være næsten kold. Hvis den ikke er det skrues ned for den sekundære fremløbstemperatur indtil det er opfyldt. Det kræver naturligvis at radiatorerne er korrekt dimensionerede.

 Det vil helt sikkert virke, men jeg kan ikke varme huset op med 50 graders fremløb.


Afkølingen i radiatorerne er fin, de er kolde i bunden, f.eks. denne:


Måske for simpel en model men retur sekundær på 30 grader og retur primær 60 grader giver en effektivitet på 50% Termix oplyste at vekslereffektivitet burde være 95%

Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis