Normale temperaturer for fremløb og retur?

Hej

Jeg har en Gemina Termix fjernvarmeunit med veksler installeret i 2014, med en ECL 110 vejrstyring. Jeg har sat nogle termometre på fremløb og retur på min side af den og har holdt øje med dem hen over julen. 

Fjernvarmesiden rapporterer ~77 grader fremløb og ~49 grader retur. På min side får jeg ~41 grader fremløb og ~30 grader retur.

Er det normalt? Jeg synes det er en meget ringe ydelse på veksleren og det er både svært at opvarme huset og afkøle væsentligt når jeg kun får 40 grader at gøre godt med.

Mvh.

Torkil


Hej Jeg har en Gemina Termix fjernvarmeunit med... Vis hele indlægget
98 svar
 Følg tråden
Der er 90 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Var lige ovre hos naboen for at sammenligne. Han har samme anlæg og nogenlunde samme temperatur på sekundær retur, en 25-30 grader, men hans primær retur var 31 grader, hvor min er 50-60 grader. Er vist ret godt klædt på til servicebesøg nu 🙂

Havde service her til morgen. De var uenige i konklusionen omkring veksleren men ikke desto mindre er den blevet skiftet til en helt ny en med 60 plader. Hvis det  ikke hjælper så betaler jeg den selv, og hvis den virker så betaler de, så det bliver spændende at se når jeg kommer fra arbejde.

Der er ikke et øje tørt =)

Retur sekundær på knap 40 grader veksles til ditto retur primær, pumpen står på det den skal og der er varme på alle radiatorer.

Næste skridt må være at få min sekundær retur ned fra 40 grader ved at udskifte radiatorventiler til nogle med forudindstilling.

Tak for hjælpen igen.


Ved fælles hjælp så kan meget lykkes, Stort tillykke.

Så lykkedes det, fint. Får du at vide, hvad der var galt? I stedet for at skifte dine termostatventiler ud kan du gøre det, at du sænker fremløbstemperaturen lidt ad gangen på sekundærsiden, så radiatoren er næsten kold på returen. Du skal naturligvis stadig have fremløbstemperaturen så høj, at du kan holde varmen i rummet. Det er sådan et lavteknologisk råd, som virker. 


fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 15-01-2019 19:49:27

Så lykkedes det, fint. Får du at vide, hvad der var galt? 

De tog den gamle veksler med og vi aftalte at de ville melde tilbage hvis de flowtestede den eller skiller den ad.

I stedet for at skifte dine termostatventiler ud kan du gøre det, at du sænker fremløbstemperaturen lidt ad gangen på sekundærsiden, så radiatoren er næsten kold på returen. Du skal naturligvis stadig have fremløbstemperaturen så høj, at du kan holde varmen i rummet. Det er sådan et lavteknologisk råd, som virker. 

 Det giver mening. Jeg tænker lige at give Link-systemet en uge til at akklimatisere sig og så begynder jeg at pille ved kurven. Strengsystemet er dog asymmetrisk så det kan være det bliver svært, men helt sikkert et forsøg værd.

Det er meget vigtigt at dine radiatorer er indreguleret korrekt, således at returtemperaturen er tilpas lav. Ved at montere forudstillede ventiler på især dine små radiatorer sikrer du korrekt afkøling.

Blot en enkelt radiator der "kører for fuld drøn", f.eks. hvis et vindue står åbent, kan helt ødelægge den samlede afkøling i dit anlæg. 


Søren O

Har en Thermix one veksler og radiatorer rundt i huset.

76 grader ind

25 grader ud.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis