Normale temperaturer for fremløb og retur?

Hej

Jeg har en Gemina Termix fjernvarmeunit med veksler installeret i 2014, med en ECL 110 vejrstyring. Jeg har sat nogle termometre på fremløb og retur på min side af den og har holdt øje med dem hen over julen. 

Fjernvarmesiden rapporterer ~77 grader fremløb og ~49 grader retur. På min side får jeg ~41 grader fremløb og ~30 grader retur.

Er det normalt? Jeg synes det er en meget ringe ydelse på veksleren og det er både svært at opvarme huset og afkøle væsentligt når jeg kun får 40 grader at gøre godt med.

Mvh.

Torkil


Hej Jeg har en Gemina Termix fjernvarmeunit med... Vis hele indlægget
98 svar
 Følg tråden
Der er 80 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

I dit foregående indlæg skriver du:

nu er frem sekundær de ønskede 68 grader, retur stadig 60.

Sekundær retur er 30 grader så stadig lav effektivitet.

Det beror forment lig på en skrivefejl at du skriver at sekundær retur er både 60 og 30 °C. Dit termobillede viser en ok retur. Hvis du ikke kan klare dig med 50°C i fremløb må du sætte den op, jeg nævnte bare det jeg kører med. Sidder der nogen ventiler på primærsiden, som kan styre fremløbstemperaturen? Hvis ikke så prøv at knibe/lukke lidt på returen på primærsiden, og se om der sker noget. 

 


fase
S. Fabrin skrev den 06-01-2019 11:38:28

I dit foregående indlæg skriver du:

nu er frem sekundær de ønskede 68 grader, retur stadig 60.

Sekundær retur er 30 grader så stadig lav effektivitet.

Det beror forment lig på en skrivefejl at du skriver at sekundær retur er både 60 og 30 °C. 

I det foregående indlæg tænkte jeg det fremgik af kontekst at der var tale om 60 grader retur på primærsiden, men burde naturligvis have specificeret det.

Retur primær er 60 grader

Retur sekundær er 30 grader

Dit termobillede viser en ok retur. Hvis du ikke kan klare dig med 50°C i fremløb må du sætte den op, jeg nævnte bare det jeg kører med. Sidder der nogen ventiler på primærsiden, som kan styre fremløbstemperaturen? Hvis ikke så prøv at knibe/lukke lidt på returen på primærsiden, og se om der sker noget.

 Der sidder ventiler på både frem og retur inden unit. Er et forsøg værd men vil gætte på det ikke gavner, da det er det samme ECL'en gør via motorventil. Jeg tænker at det eneste der vil hjælpe er at øge vekslerens effektivitet.

På min veksler sidder der en ventil på retur fra primærsiden, som er styret af fremløbstemperaturen på sekundærsiden. Den ventil regulerer flowet på primærsiden. Det gør så, at afkølingen bliver større på primærsiden. Din motorventil sidder på sekundærsiden og har ingen indflydelse på primærsiden? Du kan da prøve at knibe lidt på primærreturen for at mindske flowet.


fase
S. Fabrin skrev den 06-01-2019 12:48:51

På min veksler sidder der en ventil på retur fra primærsiden, som er styret af fremløbstemperaturen på sekundærsiden. Den ventil regulerer flowet på primærsiden. Det gør så, at afkølingen bliver større på primærsiden. Din motorventil sidder på sekundærsiden og har ingen indflydelse på primærsiden? Du kan da prøve at knibe lidt på primærreturen for at mindske flowet.

 Min motorventil synes også at sidde på primærsiden, jvf https://termix.dk/wp-content/upload...379911.pdf så det er vist det samme.


S. Fabrin skrev den 06-01-2019 13:42:51

Ja, men regulerer den? 

 Det er jeg forholdsvis sikker på den gør, idet fremløbstemperatur daler når returbegrænseren aktiveres.

GSH skrev den 06-01-2019 09:23:05

Det er lidt svært at tælle antal plader på fotoet, men der ser ud til at være mere end 12 plader, for en 20Kw veksler, med det tidligere anførte flow på 11-12 L/min på sekundær side. Det betyder så at flowet gennem en fuld funktionsdygtig varmeveksler skal være større end de 11-12 L/min.

Termix oplyser at det er en veksler med 40 plader. Varenummer 99437040.

De siger også at hvis veksleren virkede som den skulle burde jeg kunne veksle 30 grader på sekundær retur til max 35 grader på primær retur, hvor jeg i øjeblikket ligger på 50-60 grader primær retur.

Der kommer en tekniker fra fjernvarmeværket i næste uge, krydser fingre for at jeg kan få dem til at tage ansvar for at få det hele skyllet igennem og veksleren renset.

Tak for hjælpen =)


Godt at høre at du får Tekniker på besøg.

Med 40 plader skal der langt mere end almindelig vandværkstryk og flow til at få renset veksleren.

Vi krydser finger for godt resultat, håber at du giver info tilbage om resultatet.

Vi må så håbe, at teknikeren fra fjernvarmeværket kan klare at få systemet til at virke. Det bliver interessant, hvad han kommer til. Om det bare er snavs i veksleren eller hvad. Måske har han en ny veksler med, som kan prøves, bare for at sammenligne.


fase
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis