separat stikkontakt fra en el-afbryder

Følg tråden
Bet
Bet
Postnr: 2400
Bet Bet

Hej, for et par år siden fik jeg hjælp fra Pizzabager, S. Fabrin, Erik, ev elmand med et projekt, der gik fint. Bare jeg kunne invitere dem for en kop kaffe og vise resultatet:-) 

Nu har jeg igen brug for hjælp. 

Der er en afbryder, som tænder/slukker for lampen i et depotrum, som mangler stikkontakt.

Hvordan laver man en selvstændig stikkontakt med afbryder, ved siden af afbryderen. 

Andre værelse har både afbryder og stikkontakt som ses her: 

Jeg ved, man skal få en autoriserede elinstallatører til at lave det, men .....

Har ca. en meter installationskabel, som jeg kan bruge, men hvordan?

På forhånd tak,

Vh

Bettina

Vh
Bettina
Imaster
Imaster Imaster

Da det kun sidder en afbryder, så mangler du en nul ledning.

Nul ledningen er nemlig ikke en der bruges i afbrydere, denne bruges kun i stikkontakter.

Du kan være heldig at den ligger inde bag ved afbryderen,kig efter en sort ledning.

Hvis den ikke er der inde et sted så kan der trækkes en ny nul ledning i det eksisterende rør som de andre ledninger er ført i, men dette kræver at man skiller installationen ad og ved hvad man laver.

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

1. Det du har er smal minitangent. Dret er ikke meningen at stålrammen skal komme ud fra gerikt når ,an skille det ad. Du trykker en lille skruetrækker op i den lille slidse nede fra, og det skubber en fjeder opad så afbryder / stikkontakt kommer ud. Stålrammen sættes fast igen ved at bukke de 4 sæt klør lidt ind og kraftig ud når den er på plads. I sin tid havde vi en klods der skulle hamresind for at få dem fastgjort. Derudover kan den få en lille stift i hvert hjørnehul, men der skal du være lidt kreativ da der er hjuller i gerikt så det holder nok ikke.

2. En stikkontakt uden jord kan kun monteres ved siden af den med stikkontak ved at forbinde den til hvid ( fase ) og sort ( Nul ) altså de 2 som sidder i nuværende stikkontakt. 

Er det der hvor der kun er afbryder er der måske stikkontakt på modsatte side af samme dør.  Det vil der typisk være da der er 2hvide ledninger. Så kan installationskabel tilsluttes der. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Imaster
Imaster
Imaster Imaster

Du skal være klar over at hvis der etableres en ny stikkontakt så skal denne installeres efter gældende love og regler.

Og montering i indfatninger uden bag dåse er ikke længere lovligt og har ikke været det i lang tid.

jenshøj
jenshøj
Postnr: 4800
jenshøj jenshøj
Imaster skrev den 24-11-2018 22:11:01

Og montering i indfatninger uden bag dåse er ikke længere lovligt og har ikke været det i lang tid.

Det er fuldt ud lovligt at etablere en ny stikkontakt under en eksisterende afbryder i et gerigt. Se "Installationer i gerigter" på Sikkerhedsstyrelsens hjemmeside.

Bet
Bet
Bet Bet Trådstarter

For for hurtige svar, Imaster :-)

Har kigget, der er desværre ikke en sort ledning, men 2 hvide, den ene kommer nedefra og den anden oppefra.

Og tak til dig Erik, det er længe siden:-) ; jeg tror, jeg ved, hvordan jeg kan håndtere de gamle, smalle afbrydere og stikkontakter. De sidder fast og solidt:-)  

På den modsatte side af vægen er der slet ikke noget!

Kan man ikke lave en T-forbinde til den hvide og røde -lige inden den går til afbryderen- og tilslutte det til en stikkontakt med et installationkablel? Den hvide må være den, der kommer nedefra, gætter jeg!

Vh

Bettina

Vh
Bettina
Bet
Bet Bet Trådstarter

Jeg vil skynde mig at henvise til:

https://www.youtube.com/watch?v=lx46kP0babk

For at få lovgivningen på plads:-)

Vh
Bettina
jenshøj
Postnr: 4800
jenshøj jenshøj

Du skal have fat i en sort, og når den ikke er der, så skal der trækkes en ny ledning igennem et af rørene.

ev elmand
ev elmand
ev elmand ev elmand

Du behøver ikke T forbindelse, der er plads til en leder mere ved siden af i selve klemmen. Men det virker ikke med den røde, det er tændledning til lampe. 

Du skal have fat i en sort ledning i dit tilfælde. 

Prøv at lyse ind i hullet, det er meget mærkeligt at der kommer 2 hvide uden at der følger en sort med. Den er måske trukket stramt til i mellem de 2 rør. 

Er den det skal du have en ny trukket, da man ikke må lave samlinger på det sted ( ingen dåse bagved ) 

m.v.h. Erik
Bet
Bet
Bet Bet Trådstarter

Takker mange gage, det er alt for mørkt til at kigge efter en sort ledning nu :-), så jeg vender tilbage i morgen, vi skrives i morgen. 

Vh
Bettina
Imaster
Imaster Imaster
jenshøj skrev den 24-11-2018 22:30:17

Imaster skrev den 24-11-2018 22:11:01

Det er fuldt ud lovligt at etablere en ny stikkontakt under en eksisterende afbryder i et gerigt. Se "Installationer i gerigter" på Sikkerhedsstyrelsens hjemmeside.

Takker jenshøj, når jeg tænker mig om så har jeg faktisk hørt om denne regl.

Undskyld for mit vildledende svar.

Bet
Bet
Bet Bet Trådstarter

Kære venner, jeg har fundet den sorte ledning ved at at fjerne træværket: 

Den sorte går til nabo værelset, som har både afbryder og stikkontakt.

Hvad gør jeg nu! 

Det underlige er, at strømmen i hele lejligheden (på nær komfuret) forvinder, når ledningerne kobles fra afbryderen. (det tog mig lang tid at skulle sikre ledningerne -i mørke- med samlemuffer, men skulle sætte hele den oprindelige setup på plads efter noget tømrer- og murerarbejde)

Jeg har målt spændingen (se tegningen), så det undre mig hvorfor de 2 hvide skal samles sammen i afbryderen!

Vh-Bettina

Vh
Bettina
Imaster
Imaster Imaster

De hvide ledninger er begge såkaldte fase ledninger, den ene er en tilgang og den anden er en afgang, nå du skiller dem ad så kommer der ikke spænding til den videre installation og i dit tilfælde resten af lejligheden.

Og alle de målinger du har lavet kan du ikke bruge til noget. Du måler gennem dine lamper og brugsgenstande derfor kan du måle 220v.

Du skal klippe den sorte ledninger over og føre disse 2 ender ind i nul klemmen på stikkontakten.

De hvide skal samles. I dit tilfælde kan du sætte en hvid i afbryderen og en hvid i stikkontakten og så ligge en "lus" imellem disse 2.

ev elmand
ev elmand
ev elmand ev elmand

Og begge sorte ender skal i stikkontakt. Så jeg vil foreslå at der bliver trukket en ny fra nabo værelset så det kan nå ud på ordentlig vis. Man kan binde/sno den nye sammen med den man hiver ud, så går det let.

Skal den have en anden farve gør det ikke noget den bliver lysblå, det vil enhver elektriker kunne tyde senere. 

Du har da lov til at bruge en lommelygte eller lampen på din telefon når du er nødstedt i mørket.

m.v.h. Erik
Svend Høst
Svend Høst
Postnr: 2610
Svend Høst Svend Høst

Det er et klassisk eksempel på en hjemmestrikket meget ulovlig installation , samlinger med muffer bag paneler uden dåser , aflastning osv , er nivouet virkelig ikke højere  her i dette her forum , det er virkeligt pinligt  og dårlig rådgivning , 

elektriker fra jævnstrømmens tid
ev elmand
ev elmand
ev elmand ev elmand

Svend Høst: Du må have drømt noget andet under din middagssøvn. 

Det eneste sted ulovligheden kan ligge i er hvis tråd starter selv laver det, og det anser jeg for helt usandsynlig   

Jeg ser ikke et eneste sted i denne tråd at der er anbefalet samling bag gerikter ?  Derimod er det skrevet at det ikke er lovlig. 

Og hvori består ulovligheden så ellers det kunne være skønt med en præcisering i stedet for " bare at kaste op" og lade brækket ligge

Det er tilladt at lave en stikkontakt mere i gerigt, ( se 2 x link lagt på sent i går aftes af Jenshøj (sikkerhedsstyrelsen ) Og af BET til en YouTube video hvor spørgsmålet bliver klart og tydelig besvaret. ( også omkring samlinger der ikke må forekomme) 

Der har aldrig været aflastning på ledninger på gerigt monterede kontakter og naturligvis heller ikke dåser bag. Derfor må de ikke i hele installationer længere. Men hvor de er må de serviceres.

Her er uddrag fra sikkerhedsstyrelsen, så behøver du ikke at sætte dig ind i sagerne: 

Det accepteres også, at der fx monteres en ny stikkontakt under en eksisterende afbryder uden dåse, når dette sker håndværksmæssigt forsvarligt og der ikke er samlemuffer bagved.

Det har aldrig været tilladt at anvende samlemuffer bag dørgerigter, når stikkontakter og afbrydere var placeret direkte i gerigten uden brug af dåse.

m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.