separat stikkontakt fra en el-afbryder

Følg tråden
Klodshans
Klodshans
Klodshans Klodshans

Jeg er ny her på LDS , men jeg er noget rystet over at man anviser en lægmand (lægkvinde) at klippe ledninger over inde bag gerikter og lave samlinger med samlemuffer , uden dåser , direkte ulovligt , nu blev brug af smal minitangent gjort ulovligt i 70erne da mærkestrømmen på 10 A ikke lever op til virkeligheden , men de må gerne blive siddende , men ikke blivet sat op i en ny udvidet installation.

Det her er elektriker arbejde.

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Naturligvis er det elektriker arbejde, det pointeres i starten af tråden. 

Hvor ser du anbefaling om samlemuffer bag gerikt ? ?

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Bet
Bet
Postnr: 2400
Bet Bet Trådstarter

Tak Erik og Imaster, I er bare så gode. (Erik, jeg kunne ikke sove igåraftes så jeg kastede lys ind i hullet inden jeg i gik i seng og fandt den sorte, så blev jeg glad og gik i seng:-)

Jeg tror, Svend Høst henviser til mine ulovlige og kriminelle tanker med T-forbindelse, installationkablet osv, men alle stikkontakter og afbrydere er fra 70'erne så du kan ikke engang fjerne en afbryder uden at tage metalrammen med, måske det eneste ulovlighed!

Svend Høst, du bedes ikke kommentere det yderligere, tak.

Nu har jeg jeg fået en anden tanke; nemlige at flytte lampen på den anden side, så de ikke kaster lys på mig, men på tingene i rummet:

Jeg skulle kun renovere rummet i denne weekend, men... så jeg vil lade el-arbejdet ligge indtil alle skabe, hylder og reoler er flyttet ind i rummet igen.

Hvis det er i orden så vender jeg tilbage, når rummet er færdigt!

Men vil gerne vide, hvor meget I tror, det kommer til at koste at flytte lampen (og lukke hullet) og få monteret et stikkontakt under afbryderen; kan selv lave gerigthullet  

Kan du, Erik måske lave opgaven?

Vh-Bettina

Vh
Bettina
ev elmand
ev elmand ev elmand

Det er vist et man kalder "langt uden for distriktet" når man sammenholder postnummer. Og for at vende tilbage til starten på tråden, så den gode gamle: Damen spurgte elektrikerne om de helst ville have en øl eller en kop kaffe: " ja mon ikke vi kan drikke øl medens vi venter på kaffen"

m.v.h. Erik
Svend Høst
Svend Høst
Postnr: 2610
Svend Høst Svend Høst

Bettina !!

Jeg har været med her lige siden starten , og er ikke mere så aktiv her , men følger jævnligt med i  el. debatten som jo er mit område , ind imellem når ser noget der for langt ude giver jeg min mening til kende , som jeg har gjort i mange år , og det kan hverken du eller nogen andre stoppe .

elektriker fra jævnstrømmens tid
ev elmand
ev elmand
ev elmand ev elmand

Du skal sandelig ikke stoppes Svend. Det var bare dejlig hvis du kunne præcisere hvor du ser "hjemmestrikket meget ulovlig installation , samlinger med muffer bag paneler" Og ligeledes præcis sige hvori den " Virkelig pinlige og dårlige rådgivning består"

m.v.h. Erik
Klodshans
Klodshans
Klodshans Klodshans

Er det her virkeligt nivouet her , alle fortæller i detajler hvordan problemet med en manglende nul (sort ledning) skal løses , og da den blev fundet inde i væggen , så skulle den bare klippes over  osv , det er jo totalt ulovligt , og med hensyn spørgsmålet om hvor muffen kom fra som Ævmanden skriver , hvordan skulle man ellers samle nullen igen og til sidst skriver ævmanden at selvfølgelig er der elektriker arbejde , sikken en kovending

djaydjay
djaydjay
Postnr: 7200
djaydjay djaydjay
Imaster skrev den 25-11-2018 16:53:22
.....

Du skal klippe den sorte ledninger over og føre disse 2 ender ind i nul klemmen på stikkontakten.

ev elmand skrev den 25-11-2018 17:12:22

Og begge sorte ender skal i stikkontakt. Så jeg vil foreslå at der bliver trukket en ny fra nabo værelset så det kan nå ud på ordentlig vis. 

.......

Øh, der gøres da netop opmærksomt på at nullen SKAL monteres i stikkontakt.

Jeg kan ikke finde et eneste sted i denne tråd, hvor den anviste løsning indeholder samlemuffer.

primo-ct
primo-ct
Postnr: 6760
primo-ct primo-ct

Klodshans og Svend Høst jeg kan altså heller ikke se at der bliver anbefalet at bruge samlemuffer nogen steder.

Bet
Bet
Bet Bet Trådstarter

Svend!!

Du må godt skrive og deltage i debatten sålænge du ikke "latterliggør" installationen og kommer med et konstruktivt input.....resten har Erik skrevet ti dig et par gange uden at få svar!

Klodshans, se det 3. billede på side 1, hvis du selv søger en løsning. 

Jeg lukker dette indlæg og åbner et nyt, når jeg er færdig med renoveringen.

Med et STORT tak til alle jer, også til dig Svend. 

Vil afslutte det med et citat: 

"a fool with a tool is still a fool"

Vh

Bettina 

NB! Nivouet staves sådan: niveauet; et niveau i bestemt form 

Vh
Bettina
ev elmand
ev elmand ev elmand

Klodshans: Det er din egen fantasi der er løbet af med dig m.h.t. den samlemuffe.

m.v.h. Erik
S. Fabrin
S. Fabrin
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin

Betina, kunne du ikke bare fortsætte i denne tråd i stedet for at lave en ny, hvor man så skal tilbage til denne tråd, for at se hvad der er foregået. Og så vil jeg fraråde dig at begynde at lave huller til stikkontakten, du skal have lavet, med mindre du selv vil lave stikkontakten. Det skal laves præcist.

fase
Bet
Bet
Bet Bet Trådstarter

Hej S. Fabrin, naturligvis; du var faktisk savnet.

Der har været meget "støj" i denne tråd; men det korte at det lange er, at jeg lovligt kan lave en stikkontakt lige under afbryderen som også findes andre steder i lejligheden. Man skal bare se bort fra mine dumme forsag (T-forbindelse) i starten.

Men jeg vil nu fokusere på at nedlægge væglampen og få etableret en ny på den anden side. Ja, dette kræver selvfølgelig en elektriker, der kommer og laver det her, medmindre man lovligt kan samle ledningerne i samlemuffer og lukker det.

Til dem, der forgæves har ledt efter samlemuffer, har jeg fundet én lige i dåsen under lampen, som skal nedlægges: 

og det er fuldt lovligt, da den er i dåse uden skikkontakt/afbryder. 

Et spørgsmål, jeg ikke kunne finde svar på:

Kan man med en multimeter finde ud af hvilken ledning er fase, og hvilken nul, hvis man glemmer alt og farverne?

Takker igen,  

Vh
Bettina
karl smart
Postnr: 2600/2700
karl smart karl smart

Jeg må tilslutte mig i koret af gamle elektrikere som ryster på hovedet af denne tråd , det er utroligt hvad lægfolk bliver anvist selv at lave , og utroligt nok af faglærte elektrikere som  burde vide bedre , nej det er ikke lovligt at lave samlinger med muffer inde bag gerikter , det her er elektriker arbejde , det er simpelthen ulovligt , at selv at rode med , 

Elektriker gennem 45 år .
calle captiosus
 Life is not a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, thoroughly used up, totally worn out, and proclaiming...."WOW What a Ride!!"  -Mark Frost
S. Fabrin
S. Fabrin
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin

Støjen bliver du nok nødt til at vende dig til, sorter selv det fra du  ikke synes om. Det du omtaler som en dåse under armaturet, der skal flyttes, ser lidt hjemmelavet ud.

Du kan ikke med et multimeter finde ud af, hvad der er fase og nul, fordi det du måler med et multimeter/voltmeter er spændingsforskellen mellem de to ledninger. 

fase
Vil du være med? Log ind for at svare.