separat stikkontakt fra en el-afbryder

Hej, for et par år siden fik jeg hjælp fra Pizzabager, S. Fabrin, Erik, ev elmand med et projekt, der gik fint. Bare jeg kunne invitere dem for en kop kaffe og vise resultatet:-) 

Nu har jeg igen brug for hjælp. 

Der er en afbryder, som tænder/slukker for lampen i et depotrum, som mangler stikkontakt.

Hvordan laver man en selvstændig stikkontakt med afbryder, ved siden af afbryderen. 


Andre værelse har både afbryder og stikkontakt som ses her: 


Jeg ved, man skal få en autoriserede elinstallatører til at lave det, men .....

Har ca. en meter installationskabel, som jeg kan bruge, men hvordan?

På forhånd tak,

Vh

Bettina



Vh
Bettina
______________________________________________________________________
Vi kan ikke løse vores problemer med den samme tankegang som skabte dem.
______________________________________________________________________
Hej, for et par år siden fik jeg hjælp fra... Vis hele indlægget
49 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ud fra din beskrivelse kan jeg ikke se andet end at 

  • hvid er fase
  • sort er nul
  • rød er mellemledning

Billede 2 viser de hvide = fase gå ind i en afbryder. Og en rød=mellemledning gå tilbage til lampeudtaget.

Du kan få din elektriker til at lave hvad som helst. Men er der nu intet galt i din installation, så der er ingen grund til at lave det om.

Erik, du er en dygtig person, og jeg har fulgt dine svar og indlæg her på LDS, men jeg mener, du tog fejl af den sorte ledning. Den sorte er en fase og ikke 0. Læse venligst videre, hvorfor!

S. Fabrin fik mig til at undersøge den "hjemmelavede" setup (ringede endda til dem, der boede før mig som jeg stadig har kontakt med; de boede i lejligheden i 100 år, og ingen har rørt el-installationen, siger de, og det har jeg heller ikke)

Så jeg prøvede at se, hvordan dåsen er sat op. 

Der kommer 2 fase-ledninger (en sort og en hvid) fra tavlen; begge er cuttet i dåsen. Den hvide tilsluttes sammen igen og går videre. Den ene ende af den sorte sættes til klemmen i lampen, og den anden ende går den samme vej som den hvide. 

Der er også trukket en rød ledning, som bare er en mellemledningen til lampestedet og afbryderen. Den er IKKE nul-lederen. Se venligst her:

Når man frakobler den hvide eller den sorte så er der ingen strøm i lejligheden. Det er også til at forstå med den setup. Men jeg mener det er forkert setup!

Hvis man kigger på afbryderen (billede 2, side 1) så går fasen ikke ind i P-klemmen, fordi hvis man slukker for lyset så slukker man for al strøm!

For at illustrere depotrummet med dåsen i væggen samt el-tavlen så har jeg tegnet det her:

 

Ville det ikke være nemmere at vælge den lyserøde vej og lave en dåse eller et lampested lige overfor døren, i stedet for at trække en hel masse ledninger på den anden side af væggen? Hvad ville du gøre, Svend? Jeg mener, lampen også vil lyse i den rigtige retning!

Kan man ikke få en elektriker til at trække ledningerne fra el-tavlen til dåsen ud, og la' resten blive. Så han/hun trækker nye ledninger fra den anden side, som er vist med lyserødt? Eller måske frakoble de to ledningerne fra el-tavlen og trækker nye kabler?

Jeg fortsætter gerne diskutionen med at give Erik ret. Den sorte er nullen, hvilket du selv underbygger ved at fortælle, at den går ind i lampen. Desuden kommer der en hvid (fase) og en sort fra tavlen (nul) fra tavlen. Den hvide er samlet uden forbindelse til lampen, hvor den er forbundet til afbryderen. Fra afbryderen er der ført en rød tilbage til lampen. Denne ledning fører fasen tilbage fra afbryderen og kaldes nu tændledning/mellemledning. Setuppet er i øvrigt helt OK. Hvis al lyset i lejligheden forsvinder når afbryderen slukkes, tyder det bare på, at der skal flyttes en ledning i afbryderen. At lyset i hele lejligheden forsvinder, hvis enten fase eller nul afbrydes er helt klart, du afbryder jo spændingen til resten af installationen.

Jeg kan nu se på billedet af dåsen i væggen er fabrikeret af det hedengangne firma NES. For nu at sige det pænt er dåsen modificeret, så den er glat med væggen. Installationsrørene er i øvrigt ikke ført ind i dåsen.

Du har i dit indledende indlæg sagt, at lampen skulle placeres på den anden side af væggen. På din tegning er lampen placeret på en anden væg. Det giver en anden måde at lave det på. Du får trukket en ledning i fra dåsen og til tavlen. Derfra fortsættes installationen til den ny placering af lampestedet, hvis afbryderen skal blive på sin nuværende placering.

Du et velkommen til at kommentere mit indlæg.



fase

Beklager Erik, du havde alligevel ret, sort er nul, siger alle. Men jeg havde ret, at du var dygtig:-)

Jeg skal lige tygge Fabrins svar og skriver tilbage, når hovedet kan klare mere.

Takker indtil videre.


Vh
Bettina
______________________________________________________________________
Vi kan ikke løse vores problemer med den samme tankegang som skabte dem.
______________________________________________________________________

Det er klart at du mangler forståelse for el-systemet, . Hvis det var 2 fase ledninger så ville du have 400 v på din installation. Men du har 230 Volt så det er fase og nul. Både fase og nul er lige vigtige for at få lys / strøm i installationen og afbryder du en slukkes alt lys videre frem. 

Man kan populært sige at strømmen kommer i fasen og bringes retur i nulleder. Det er dog ikke korrekt el teori. 

Sort går i lampe og stikkontakt og er Nul. 

Fase er hvid og går i afbryder og i stikkontakt. Når afbryder tændes kommer der strøm op til lampen med den røde ledning og den lyser. 

Af tidligere billeder fremgår at de 2 hvide sidder i samme klemme i afbryder, ( den der startede hele tråden) De afbrydes altså ikke af afbryder, mens det som sagt den røde der går tilbage der afbrydes / tændes. Det har ingen betydning om der er rød eller hvid der sidder i P klemme. 

Dåsen behøver ikke at være hjemmelavet, men der er tilsyneladende sket en fejl ved indmuring, så den ikke er dækket helt af pudslaget. Ja så er man sprunget over og har savet det overskydende væk. 

Inden du forvilder dig ud i alt for mange dåser o.s.v så synes jeg du skal have en elektriker til at lave det. Det er ret simpelt for dem at trække de ledninger. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak Erik for uddybende forklaring.

jeg tænkte galt, selv om jeg prøvede at finde ud af, hvordan en afbryder virker, så jeg skilte en gammel afbryder ad:

Og fandt ud af, at man skal afbryder faselederen, P:

Men faseledningen (hvid) i afbryderen var bevidst ikke tilsluttet P-klemmen, fordi det ville jo blive afbrudt ved at tænde/slukke lampen, men strømmen skulle løbe videre frem, så man har brugt den anden klemme som virkede som samlemuffe for de hvide, så man havde tilsluttet rød til P i stedet; en god bortforklaring, ikke :-)

Så til en en ny lampe: sort er NUL og rød er LEDER.

SLUT med nulleder, faseleder; med tak for jeres input og en dyb beklagelse for min dumhed.

Vil I hjælpe mig med en sidste ting; et ja/nej spørgsmål:

Den gamle lampe, kuppel var tilsluttet direkte til el-installationsledningerne:

Er det lovligt at installere denne stikkontakt som mest er til udendørs installation: 


dette er for at lukke hullet, samt af få den hvide ledning ud af hullet, så der ikke samlemuffe bag stikkontakten. Jeg tror, jeg ved hvordan det skal tilsluttes, ellers spørger jeg igen:-)

Erik, du har ret; igen, en elektriker kan ordne opgaven i løbet af en times tid, højst, men jeg savner faktisk finanskrisen for man kunne få disse små opgaver lavet i løbet af kort tid; har sendt så mange emails med en beskrivelse af opgaven, kun et firma har skrevet tilbage, at de ingen tid har; andre har ikke engang tid at besvare emails, går jeg udfra!


Vh
Bettina
______________________________________________________________________
Vi kan ikke løse vores problemer med den samme tankegang som skabte dem.
______________________________________________________________________
Annonce
så jeg skilte en gammel afbryder ad:

Og fandt ud af, at man skal afbryder faselederen, P:

Men faseledningen (hvid) i afbryderen var bevidst ikke tilsluttet P-klemmen, fordi det ville jo blive afbrudt ved at tænde/slukke lampen, men strømmen skulle løbe videre frem, så man har brugt den anden klemme som virkede som samlemuffe for de hvide, så man havde tilsluttet rød til P i stedet; en god bortforklaring, ikke :-)

Så til en en ny lampe: sort er NUL og rød er LEDER.

Vil I hjælpe mig med en sidste ting; et ja/nej spørgsmål:

Er det lovligt at installere denne stikkontakt som mest er til udendørs installation: 

Dette er for at lukke hullet, samt af få den hvide ledning ud af hullet, så der ikke samlemuffe bag stikkontakten. Jeg tror, jeg ved hvordan det skal tilsluttes, ellers spørger jeg igen:-)

Erik, du har ret; igen, en elektriker kan ordne opgaven i løbet af en times tid, højst, men jeg savner faktisk finanskrisen for man kunne få disse små opgaver lavet i løbet af kort tid; har sendt så mange emails med en beskrivelse af opgaven, kun et firma har skrevet tilbage, at de ingen tid har; andre har ikke engang tid at besvare emails, går jeg udfra!

 Du skilte en afbryder ad og fandt ud af at den skal afbryde fasen for at slukke lyset. Det er korrekt, men det er ligegyldigt om fasen bliver monteret i P eller den anden klemme.

Det er lovligt at montere den viste stikkontakt over hullet, hvor lampen sidder nu. Hvorfor sætter du ikke ledningerne sammen med et par samlemuffer og lukker hullet med et blindlåg. Det vil se mere professionelt ud end en stikkontakt placeret over et hul, som det måske ikke kan dække helt, og er placeret i en højde som er unormalt, hvis der ikke er en speciel grund til placeringen.

I stedet for at maile til diverse el-firmaer med beskrivelse af opgaven og måske med ønsket om at få et tilbud, burde tage telefonen og ringe til et firma og bede dem om at få flyttet dit lampested og så betale regningen. Der er en stigende tendens til at få tilbud på alt mellem himmel og jord, og jeg forstår godt ar mange firmaer ikke gider lave et tilbud på et stykke arbejde på under 2000 kr.

Fik du for øvrigt samlet afbryderen igen? Det kan godt være lidt tricky.


fase

Tak, Fabrin,

Nej, afbryderen prøvede jeg ikke at samle igen, fordi den alligevel skal udskiftes. Lige pt. er der hverken lys eller afbryder i depotrummet, og ledningerne er bare i samlemuffer.

Lidt historik: jeg skulle bare male depotrummet (det, jeg er bedst til:-), men ville meget gerne fjerne den grimme lampe. Købte også et smukt vægvitrineskab, med lys i, uden at tænke på at der slet ikke er stikkontakt i det lille rum. Derfor begyndte projektet med alt det el-arbejde! Placeringen af stikkontakten i så højde var ikke helt galt, før dit svar. 

Men du fik mig faktisk IGEN til at gå i tænkeboks, selv om jeg i dag var forbi Bauhaus og købte rigtig mange stikkontakter, afbrydere, rammer osv, men det er slet ikke for sent!

Du mener, jeg skal lukke hullet med et blindlåg uden at bruge mellemledningen (den røde), og trække en ny mellemleding fra afbryderen til der, hvor jeg vil have lampestedet være. Er det korrekt forstået?

Det kan jeg faktisk nemt lave, især da Erik fandt den sorte nul-ledningen. Men jeg er mest inspireret af denne dygtige pige:

https://www.youtube.com/watch?v=X9ro7Tc2nFI

Og nu til endnu et par spørgsmål, hvis du,  Erik eller andre har tid til at besvare:

1. ikke fordi, jeg vil rode med EL-tavlen, men når man afbryder strømmen så afbryder man strømen fra EL-tavlen ud til stikkontakterne, lamper osv. Men hvordan kan man afbryde eller lukke for el til selve EL-tavlen? 

2. hvis jeg holder fast med min oprindelige plan inden dit svar, nemlig at lukke hullet ved at sætte en dobbelt stikkontakt, er dette diagram korrekt: (med en lus mellem nullerne)

Stikket til venstre er til lampen, men hvad sker med det andet stik, når man slukker for lyset ved afbryderen?

Eller hvordan ledningerne skal tilsluttes hvis afbryderen skal få:

a. lampen og kontakten til at slukke samtidigt

b. lampen til at slukke mens der fortsat er strøm i stikket til højre


På forhånd tak,

I ønskes allesammen en god weekend.   


 


  


Vh
Bettina
______________________________________________________________________
Vi kan ikke løse vores problemer med den samme tankegang som skabte dem.
______________________________________________________________________

God morgen :-)

Kan ikke sove, fordi det ikke er muligt at trække nye ledninger fra lampen til afbryderen uden at have en samlemuffe bag gerigten, så jeg dropper tanken, medmindre jeg igen tænker galt!

Afventer dog på jeres svar på mine spørgsmål, især spm. 2 


Vh
Bettina
______________________________________________________________________
Vi kan ikke løse vores problemer med den samme tankegang som skabte dem.
______________________________________________________________________

Det er en skam, at du ikke har samlet afbryderen igen, den fås nemlig kun som reservedel, og er temmelig dyr.

Du lukker hullet med et blindlåg, og bruger tændledningen og nullen til at slutte et nyt lampested til. Det lampested kan så være en stikkontakt, hvis dit vitrineskab er med en stikprop. Jeg ville nok afslutte installationen i et 50mm lampeudtag og slutte vitrinen til der, hvis det skal være det eneste lys i rummet. 

Hvis du vil have et lampested foruden vitrinen, kan du fra det nuværende lampested trække en forbindelse til det ny lampested og tilslutningen til vitrinen, men du vil med de nuværende ledninger ikke have mulighed for at kunne tænde lampe og vitrine hver for sig. Det kræver at du trækker en tændledning mere. Det kan gøres ved at binde to ledninger i den røde ledning og på den måde få en ledning mere i. samtidig skal afbryderen udskiftes med en kroneafbryder, som giver mulighed for at lave to tændinger.

Din inspiration fra youtube filmen ser du lige bort fra, fordi amerikanerne har andre måder at lave installationerne på. Jeg vil vove den påstand, at jeg kunne lave det, hun laver, betydelig pænere. Jeg ville have brugt kabel eller 16 mm rør.

Du kan ikke selv gøre din gruppetavle spændingsløs, det kræver at lusene i klemkassen åbnes (der kræver så igen at klemkassen plomberes igen, eller stikledningssikringerne i kabelskabet fjernes. Det er absolut ikke gør det selv arbejde.

Hvis du vil have lampen og stikkontakten til at tænde samtidig, skal du bruge den røde tændledning og nullen (sort).

Dit diagram over forbindelserne i den dobbelte stikkontakt kan ikke lade sig gøre fordi de to stikkontakter er forbundne internt. Du kan købe en dobbelt stikkontakt med to tændinger. så skal du have ført hvid sort og rød frem til lampestedet. Lampestedet forbindes til sort og rød. Hvid og sort føres videre til stikkontakten.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også