Oliefyr med integreret VVB, frakobling af VVB og tilkobling af ekstern VVB

Hej folkens

Vores oliefyr har en utæt VVB, dvs. der kommer forhøjet tryk i vores varmekreds via VVB.

Vores smed har sagt at det var muligt for ikke at skulle hoste op med alt for mange penge (i forhold til vores situation) at man kunne frakoble den interne VVB og sætte en anden VVB op og koble fyret på denne.

VVB skal så være en metro combi vvb, hvor "Varme frem" og "Varme retur" skal kobles på så fyret varmer vandet i VVB, "Kold vandværksvand" skal lige ledes kobles på og "Varmt forbrugsvand" ligeså.

Jeg er klar over det er aut. arbejde men jeg vil gerne forstå princippet i denne løsning.

Jeg kan se på vores fyr at der sidder 2 rør i toppen af VVB (går jeg udfra) 1 koldt og 1 varmt forbrugsrør.

I bunden sidder der varme frem og varme retur, i mellem dem sidder der en cirkulationspumpe og (hvad jeg tror) en shunt hvor man kan styre retur varmen.


Hvis man nu gør som vores VVSer forslår, hvordan i alverden vil fyret så varme vandet op, nu hvor man flytter hele "kredsløbet" både forbrugsvand og varmekredsen væk fra fyret? 

Vil der være en form for kredsløb igennem fyret for at kunne varme vandet over til VVB? 

Jeg kan ikke lige gennemskue dette princip     

Hej folkens Vores oliefyr har en utæt VVB, dvs.... Vis hele indlægget
66 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Der er ingen grund til en ekstra styring til oliefyret. Når blot den nye varmtvandsbeholder tilsluttet oliefyret som den gamle virker det.

Ja, det er billigere at opvarme med olie end el, men hvis der ikke er behov for opvarmning af huset, er det væsentligt billigere at slukke fyret, og så undgå "tomgangstabet". Så er det kun vandvarmeren der er varm.

Med hensyn til den indbyggede termostat - lad den sidde hvor den sidder, Metro har sikkert i deres mangeårige produktionstid fundet den optimale placering.


Søren O
Søren O skrev den 31-08-2018 06:25:37

Der er ingen grund til en ekstra styring til oliefyret. Når blot den nye varmtvandsbeholder tilsluttet oliefyret som den gamle virker det.

Ja, det er billigere at opvarme med olie end el, men hvis der ikke er behov for opvarmning af huset, er det væsentligt billigere at slukke fyret, og så undgå "tomgangstabet". Så er det kun vandvarmeren der er varm.

Med hensyn til den indbyggede termostat - lad den sidde hvor den sidder, Metro har sikkert i deres mangeårige produktionstid fundet den optimale placering.

 Hvis termostaten sidder i den gamle VVB som er frakoblet hvordan ved fyret så hvornår den skal starte? Jeg spørger udelukkende fordi jeg ikke ved det   

Temperaturen i varmtvandsbeholderen styres ikke af en termostat, men af fremløbstemperaturen i kedlen. Du skal ikke have en termostat i din varmtvandsbeholder til at styre din fremløbstemperatur i kedlen. Kun hvis du har en kombivarmtsvandsbeholder, er der en termostat, som styrer el-kredsløbet.


fase
S. Fabrin skrev den 31-08-2018 09:12:56

Temperaturen i varmtvandsbeholderen styres ikke af en termostat, men af fremløbstemperaturen i kedlen. Du skal ikke have en termostat i din varmtvandsbeholder til at styre din fremløbstemperatur i kedlen. Kun hvis du har en kombivarmtsvandsbeholder, er der en termostat, som styrer el-kredsløbet.

 Men det varme brugsvand kommer jo fra den nye VVB som er en combi, dvs temp i vvb falder når den bliver brugt, hvordan vil fyret registrere dette hvis termostaten sidder i den gamle VVB som er frakoblet ? 

Vil det sige at den måler på fremløbet fra den nye VVB og tænder ud fra det? 

Jeg troede at der sad en termostat i fyret som målte temperaturen i den indbyggede vvb og udfra det tændte fyret hvis vandet blev køligere der

Hvis temperaturen i varmtvandsbeholderen falder, vil kedlen forsøge at øge temperaturen. Derved falder temperaturen i kedlen. Dette registreres af kedeltermostaten, som sætter oliefyret i gang. Derved hæves fremløbstemperaturen i kedlen. Når kedeltemperaturen når den temperatur, som termostaten er indstillet til, slukker termostaten for fyret. Det er ligegyldigt om ændringen i kedeltemperaturen er forårsaget af varmtvandsforbrug eller af afkøling af radiatorer. 


fase
Annonce

Argh.. for pokker (det gik lidt for hurtigt i morges på tastaturet) "termostatføler" - jeg mener naturligvis en temperaturføler.   

ahaaa ja okay det giver jo meget god mening   

Lige et lille side spørgsmål.

ville i turde købe en 4 år gammel metro vvb? hvor lang holdbarhedstid er der på en vvb?

Hvis ellers anoden er i orden, skulle beholderen ikke fejle noget. Min egen Metro beholder nærmer sig de 30 år, og ja, jeg har aldrig kontrolleret anoden, selv om jeg har haft en ny liggende i nok 10 år.


Søren O

fedt så giver jeg den gas med en jeg har fundet   

Der er yderligere 36 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis