Oliefyr med integreret VVB, frakobling af VVB og tilkobling af ekstern VVB

Hej folkens

Vores oliefyr har en utæt VVB, dvs. der kommer forhøjet tryk i vores varmekreds via VVB.

Vores smed har sagt at det var muligt for ikke at skulle hoste op med alt for mange penge (i forhold til vores situation) at man kunne frakoble den interne VVB og sætte en anden VVB op og koble fyret på denne.

VVB skal så være en metro combi vvb, hvor "Varme frem" og "Varme retur" skal kobles på så fyret varmer vandet i VVB, "Kold vandværksvand" skal lige ledes kobles på og "Varmt forbrugsvand" ligeså.

Jeg er klar over det er aut. arbejde men jeg vil gerne forstå princippet i denne løsning.

Jeg kan se på vores fyr at der sidder 2 rør i toppen af VVB (går jeg udfra) 1 koldt og 1 varmt forbrugsrør.

I bunden sidder der varme frem og varme retur, i mellem dem sidder der en cirkulationspumpe og (hvad jeg tror) en shunt hvor man kan styre retur varmen.


Hvis man nu gør som vores VVSer forslår, hvordan i alverden vil fyret så varme vandet op, nu hvor man flytter hele "kredsløbet" både forbrugsvand og varmekredsen væk fra fyret? 

Vil der være en form for kredsløb igennem fyret for at kunne varme vandet over til VVB? 

Jeg kan ikke lige gennemskue dette princip     

Hej folkens Vores oliefyr har en utæt VVB, dvs.... Vis hele indlægget
66 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Du foreslår en combi varmtvandsbeholder. Altså vil du i sommermåneder opvarme dit brugsvand med el, og i fyringssæsonen opvarme brugsvandet i varmtvandsbeholderen med varmt vand fra dit oliefur. Så skal du have alle 4 rør tilsluttet din nye varmtvandsbeholder.

Når du om sommeren vil opvarme brugsvand med el, så skal du sørge for at vandet ikke cirkulerer fra din varmtvandsbeholder og over i dit fyr, det gøres ved at sætte en afspærringsventil (kuglehane) på det ene rør fra fyret (radiatorkredsen).


Søren O

Ud over at du skal forbinde rørene til din nye VVB, så skal der også indsættes en termostat, der måler på det varme vand og starter oliefyret, når vandets temperatur er for lav, og stopper det, når den rette temperatur er opnået. Muligvis kan du anvende den nuværende termostat,, der så blot skal have forlænget ledningerne.

Søren O skrev den 30-08-2018 22:49:27

Du foreslår en combi varmtvandsbeholder. Altså vil du i sommermåneder opvarme dit brugsvand med el, og i fyringssæsonen opvarme brugsvandet i varmtvandsbeholderen med varmt vand fra dit oliefur. Så skal du have alle 4 rør tilsluttet din nye varmtvandsbeholder.

Når du om sommeren vil opvarme brugsvand med el, så skal du sørge for at vandet ikke cirkulerer fra din varmtvandsbeholder og over i dit fyr, det gøres ved at sætte en afspærringsventil (kuglehane) på det ene rør fra fyret (radiatorkredsen).

 Det er korrekt forstået at det er sådan jeg ønsker det skal fungere. 

Der hvor jeg tror den gik gal for mig var at jeg så messing klumpen som værende den første udgang af fyret dvs det varme vand til varmekredsen og at den skulle skilles der, men den skal først skilles efter pumpen og før messing klumpen og her er der så 2 rør som videreføres til den nye VVB. 

Ja det er rigtigt det havde jeg godt set noget med, hvor er det bedst at sætte den? 

på fremløb eller retur? Jeg tænker umiddelbart på fremløb fra ny VVB da vandet bliver stoppet hurtigst der... 

eller bør man sætte en afspærringsventil på både frem og retur?  det varme vand vil vel vandre i røret der ikke er ventil på? 

efry skrev den 30-08-2018 23:01:10

Ud over at du skal forbinde rørene til din nye VVB, så skal der også indsættes en termostat, der måler på det varme vand og starter oliefyret, når vandets temperatur er for lav, og stopper det, når den rette temperatur er opnået. Muligvis kan du anvende den nuværende termostat,, der så blot skal have forlænget ledningerne.

 Ja det er da rigtigt   

Ja og hvis ikke man kan bruge den der sidder i fyret så skal man have et ledningsdiagram over fyret for at kunne koble termostaten ind over der. 

Er der bare en standard termostat som passer i en metro beholder som har den funktion? 

Lige et indspark, det er faktisk billigst at opvarme vvb med oliefyr end med el. 1 kwh på olie koster ca. 1 kr - på el ca 2,20 kr. 

Ps. En gennemstrøms er sådan set det modsatte af en almindelig vvb, idet den konstant er fyldt op med (varmt) kedelvand, hvor brugsvandet så løber i en spiral rundt i tanken og undervejs bliver opvarmet. 

Søren O skrev den 30-08-2018 23:11:35

Blot der er lukket for det ene rør, så er der ingen cirkulation (som på en radiator).

Nej det er klart Hehe, tænkte nu mere om der ville sive lidt varme men det er nok minimalt   

Frank Chr. skrev den 30-08-2018 23:25:20

Lige et indspark, det er faktisk billigst at opvarme vvb med oliefyr end med el. 1 kwh på olie koster ca. 1 kr - på el ca 2,20 kr. 

Ps. En gennemstrøms er sådan set det modsatte af en almindelig vvb, idet den konstant er fyldt op med (varmt) kedelvand, hvor brugsvandet så løber i en spiral rundt i tanken og undervejs bliver opvarmet. 

 Tak for infoen det vil jeg lige skrive mig bag øret   

efry skrev den 30-08-2018 23:01:10

Ud over at du skal forbinde rørene til din nye VVB, så skal der også indsættes en termostat, der måler på det varme vand og starter oliefyret, når vandets temperatur er for lav, og stopper det, når den rette temperatur er opnået. Muligvis kan du anvende den nuværende termostat,, der så blot skal have forlænget ledningerne.

 Som jeg forstår diagrammet til Metro 644C vil den indbyggede termostat (3) udsende 230v igennem omskifteren (6) som kan bruges til cirkulations pumpe iflg dem selv, denne 230v (hvis og såfremt det er 230v der Trigger fyret til at starte) vil man så kunne forbinde til fyrets Termo styring   

Og husk tommelfingerreglen - termostatføleren helt oppe (2/3-del) i vvb´en giver hurtigt men lidt varmt brugsvand af gangen - og modsat termostatføleren i bunden af vvb´en giver meget, men langsomt opvarmet brugsvand.   

Der er yderligere 46 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis