Oliefyr med integreret VVB, frakobling af VVB og tilkobling af ekstern VVB

Hej folkens

Vores oliefyr har en utæt VVB, dvs. der kommer forhøjet tryk i vores varmekreds via VVB.

Vores smed har sagt at det var muligt for ikke at skulle hoste op med alt for mange penge (i forhold til vores situation) at man kunne frakoble den interne VVB og sætte en anden VVB op og koble fyret på denne.

VVB skal så være en metro combi vvb, hvor "Varme frem" og "Varme retur" skal kobles på så fyret varmer vandet i VVB, "Kold vandværksvand" skal lige ledes kobles på og "Varmt forbrugsvand" ligeså.

Jeg er klar over det er aut. arbejde men jeg vil gerne forstå princippet i denne løsning.

Jeg kan se på vores fyr at der sidder 2 rør i toppen af VVB (går jeg udfra) 1 koldt og 1 varmt forbrugsrør.

I bunden sidder der varme frem og varme retur, i mellem dem sidder der en cirkulationspumpe og (hvad jeg tror) en shunt hvor man kan styre retur varmen.


Hvis man nu gør som vores VVSer forslår, hvordan i alverden vil fyret så varme vandet op, nu hvor man flytter hele "kredsløbet" både forbrugsvand og varmekredsen væk fra fyret? 

Vil der være en form for kredsløb igennem fyret for at kunne varme vandet over til VVB? 

Jeg kan ikke lige gennemskue dette princip     

Hej folkens Vores oliefyr har en utæt VVB, dvs.... Vis hele indlægget
66 svar
 Følg tråden
Der er 60 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hmm altså lige nu nedjusterer jeg trykket i systemet ved at åbne for en hane hvorpå der står expansion på i bunden af kedlen, det kunne muligvis være der man kunne tilkoble fremløbet på... Det er i hvertfald afsindigt varmt det vand der kommer ud af den..  

Jeg tror at begge tilkoblingsmuligheder udmunder i bunden af kedlen. 


Søren O

altså det du tænker på med at du skriver i toppen af kedlen at den også vil være i bunden af kedlen som på billederne her ?   

Hvis du kan finde en studs intoppen af kedlen, så brug den til fremløb, og så een af de to muligheder i bunden af kedlen. Det vil være den optimale løsning. Returen kan du selvfølgelig også koble sammen med returen fra dine radiatorer hvis det er lettere.


Søren O

Jeg vil prøve at se om der er en i toppen men hvis ikke der er kan man så ikke bare bruge de 2 i bunden?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis