luft til vand varmepumpe og slanger i jorden

Hejsa,


Vi skal til at have sat en luft til vand varmepumpe op som erstatning for gammelt oliefyr.. specifikt en vølund f2120. Jeg er en anelse bekymret for støjgener. Med til historien hører, at vi bor på landet og der kan godt nok blive utroligt stille - tanken om at man konstant vil have en brummen fra pumpen, gør mig lidt nervøs..

Derfor overvejer jeg at flytte udedelen om bag et hjørne af mit udhus, men der bliver ca 12 meter til fyrrummet så. Der er ingen tvivl om at det støjmæssigt er den rigtige beslutning, men varmemæssigt og økonomisk bliver der selvfølgelig en regning. Jeg har været både i vvs eksperten og den lokale brdr. Dahl og begge steder fået ingen hjælp med hensyn til økonomien i projektet. Begge steder mente at jeg da bare kunne grave nogle rør ned og isolere dem med alm rørskåle. Jeg har læst at våde rørskåle i jorden isolerer ingenting .. så derfortænker jeg at det rigtige må være at købe fjernvarmerør .. evt de lidt mindre pebrede præissolerede rør beregnet til nedgravning. De skal bukkes op langs husmure i begge ender, så derfor skal de jo være rimeligt flexible ... det dur ikke med en alt for tyk og ubøjelig fætter. 

Er der nogen der kan anbefale et rør, to enkeltrør eller et med to ledere i, som er til at have med at gøre! Også økonomisk :)

Ligeledes vil jeg meget gerne vide, om det bliver dyrt i tabt varme? Eventuelle erfaringer med støj fra varmepumper, da det alt andet lige ville være betydeligt nemmere at parkere pumpen lige foran huset og fyrrummet.


På forhånd tak. 

44 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Glem alt om vvs-(eks)perten og grossisten, brug i stedet for en proff. installatør. 

Ps. Fandt lige lidt bonus info. bemærk støjberegneren.


https://www.bolius.dk/saadan-slipper-du-og-din-nabo-for-stoej-fra-din-varmepumpe-20187/

Hvis jeg skal have fat i en professionel, bliver det for dyrt. Jeg har mulighed for at grave renden selv om en uge i forbindelse med et andet projekt, men jeg skal have et rør smidt i jorden og dækket til igen mens jeg har maskinen. Tak for støjberegneren i øvrigt.. 

du skal bruge dette til nedgravning 


Ikke at jeg kender det store til varmepumper, men er det ikke freon eller hvad det hedder, det køre fra mellem ude og indedel ?


Vi prøver igen, i morgen --

Uden at være helt sikker vil jeg da tro at de såkaldte løgstør-rør må kunne anvendes selv om der er freon i systemet. Til gengæld er de jo ikke så bøjelige (her bliver man nok nødt til af bruge vinkel-fittings).

Min nabo som har jordvarme fortalte mig idag at man anvender rør-materiale af typerne PEM og PEH som har en bøjningsradius på 15 x rørdiameter. En del af jordslangerne er iøvrigt isoleret med poretæt isolering. Så måske er jordvarmeslanger et godt alternativ til fjernvarmerør.   

Annonce

Overvej meget kraftigt Jordvarme...    støjfri ift. luft vand...    og mere uproblematisk når det er etableret.


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....

Jeg har selv haft et Daikin Altherma luft/vand anlæg installeret i vores tidligere hus. Jeg fik det opsat i 2009 og vi solgte huset sidste år. Fra indedelen og ud til udedelen havde vi ca. 8-9 meter rør, som var gravet på tværs af vores indkørsel. 

Rørene var trukket i røde 70mm rillerne, så din isolering omkring rørene bliver ikke våd. Du trækker selvfølglig også dine rør i rør beregnet til nedgravning :-)

Vi havde udedelen stående i vores carport lige uden for vores soveværelse. Vinduet fra vores badeværelse ved soveværelset vendte direkte ud til udedelen. Vi kunne intet høre. Sådan et anlæg larmer stort set ikke, og da slet ikke et anlæg anno 2018!


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

I øvrigt kostede vores luft/vand anlæg 0 kr. I reparation og service på de otte år vi havde det :-)



Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Wezio skrev den 29-07-2018 19:56:02

I øvrigt kostede vores luft/vand anlæg 0 kr. I reparation og service på de otte år vi havde det :-)


 Er det lovpligtige årlige service-eftersyn gratis? 

Frank Chr. skrev den 29-07-2018 21:52:37

 Er det lovpligtige årlige service-eftersyn gratis? 

 Kølemontøren, der installerede den, tilbød en serviceaftale, men sagde at den ikke var lovpligtig. Han sagde også mellem linierne, at den rens de foretog, kunne man egentligt selv foretage. 

Jeg rensede udedelen med en vandslange og en blød børste. Efter behov (når den står under en carport, er det begrænset, hvad der kommer af skidt i den). 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Der er yderligere 34 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis