luft til vand varmepumpe og slanger i jorden

Hejsa,


Vi skal til at have sat en luft til vand varmepumpe op som erstatning for gammelt oliefyr.. specifikt en vølund f2120. Jeg er en anelse bekymret for støjgener. Med til historien hører, at vi bor på landet og der kan godt nok blive utroligt stille - tanken om at man konstant vil have en brummen fra pumpen, gør mig lidt nervøs..

Derfor overvejer jeg at flytte udedelen om bag et hjørne af mit udhus, men der bliver ca 12 meter til fyrrummet så. Der er ingen tvivl om at det støjmæssigt er den rigtige beslutning, men varmemæssigt og økonomisk bliver der selvfølgelig en regning. Jeg har været både i vvs eksperten og den lokale brdr. Dahl og begge steder fået ingen hjælp med hensyn til økonomien i projektet. Begge steder mente at jeg da bare kunne grave nogle rør ned og isolere dem med alm rørskåle. Jeg har læst at våde rørskåle i jorden isolerer ingenting .. så derfortænker jeg at det rigtige må være at købe fjernvarmerør .. evt de lidt mindre pebrede præissolerede rør beregnet til nedgravning. De skal bukkes op langs husmure i begge ender, så derfor skal de jo være rimeligt flexible ... det dur ikke med en alt for tyk og ubøjelig fætter. 

Er der nogen der kan anbefale et rør, to enkeltrør eller et med to ledere i, som er til at have med at gøre! Også økonomisk :)

Ligeledes vil jeg meget gerne vide, om det bliver dyrt i tabt varme? Eventuelle erfaringer med støj fra varmepumper, da det alt andet lige ville være betydeligt nemmere at parkere pumpen lige foran huset og fyrrummet.


På forhånd tak. 

Hejsa, Vi skal til at have sat en luft til vand... Vis hele indlægget
44 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det fremgår jo ikke af tråd hvor du bor henne, men tilsyneladende har Hedestoker dem på lager. Godt nok Kalsan som er de bedste, og dyreste. Men ved afhentning m.m. kan du jo nok forhandle lidt med prisen. De har lager imellem Herning og Ringkøbing. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
dksan skrev den 02-08-2018 07:49:23

hej kermit, ja det har jeg .. det ser ud til han højst har 2 x 32, og jeg skal bruge 2x40.

 Søren Oldenborg er kendt for at kunne fremskaffe alt til de rigtige priser.   

Ps. Hvorfor vil du op i så store dim.?

Jeg vil ikke op i 40mm, men det vil Vølund ! Jeg prøver at ringe til Søren nu.

Hej alle. Jeg har fundet hvad jeg søgte nu Tak for hjælpen.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis