Garanti på Cembrit B7

Hej

Efter en inspektion på taget i dag, har jeg observeret flere plader, der har små fine revner. Ved ikke om det bare er overfalden, eller om de går længere ned i pladen. Fælles er dog, at det typisk er de yderste vulker, der er angrebet. Få plader er det alle vulker. Værst står det til, på vest siden af huset, som tager i mod regn og blæst.

Taget er knap 8 år gammelt, og det bekymrer mig, at det "allerede" ser sådan ud.

Cembrit reklamerer jo flot med 15 års garanti, men med en masse forbehold. De skriver blandt andet: Farveændringer og farvenedslidning kan forekomme, og farveændringer og farvenedslidning, som først viser sig mere end 3 år efter ibrugtagning, anses for en følge af vejrligets påvirkninger og udløser derfor intet krav mod Cembrit A/S

Spørgsmålet er om det takseres som farvenedslidning?

Hvad skal jeg gøre, og tror I jeg har en sag, overfor Cembrit? 

Jeg går ikke ud fra, at det er nødvendigt at gøre noget lige her og nu, sålænge der ikke er dybe revner, men man skal nok ikke forvente de holder ret meget mere end de 15 år - skuffende   

På forhånd tak for inputs

Rygningerne er begyndt at afskalle

Hej Efter en inspektion på taget i dag, har jeg... Vis hele indlægget
39 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Schweizerkniven skrev den 11-10-2024 13:19:13

Hej plexdk

Du skal have fat i dem så. Jeg har fået et brev om at vi får en konsulent på besøg. Jeg indsendte min reklamation i starten af ugen. Men skrev til dem og rykkede for svar allerede onsdag.

Det er det, som jeg kalder en bekræftelse - de skrev også til mig d. 26/8, at deres konsulent kommer på besøg, og siden har jeg intet hørt fra dem, men taget løber jo heller ingen steder. Venter lige lidt endnu inden jeg rykker dem

fik plader til syd siden incl skruer osv
skifter selv og får lidt løn for det 🙂 
Hallo

Lige en lille update fra mig:

Har haft besøg af konsulent fra Cembrit/Swisspearl. Han fortæller mig at mit tag ikke er udført korrekt, da der ingen ventilation er lavet i toppen ved rygningen.
Jeg har været med til at lave massevis af eternittage i min læretid (2008-2012), vi lavede aldrig ventilation i rygningen, kun i bunden ved tagfod. Vi brugte de asfaltimprægnerede skumklodser i toppen under rygningen.

Kan nogen hjælpe med en montagevejledning på B7 bølgeplader fra 2009/2010?

PFT 🙏🏻
Schweizerkniven skrev den 07-11-2024 19:53:37

Hallo

Har haft besøg af konsulent fra Cembrit/Swisspearl. Han fortæller mig at mit tag ikke er udført korrekt, da der ingen ventilation er lavet i toppen ved rygningen.
Jeg har været med til at lave massevis af eternittage i min læretid (2008-2012), vi lavede aldrig ventilation i rygningen, kun i bunden ved tagfod. Vi brugte de asfaltimprægnerede skumklodser i toppen under rygningen.

PFT 🙏🏻

Jeg har ikke noget direkte svar på dit spørgsmål, men da mit tag blev lagt i 2010, og mens arbejdet var i gang, forlangte tømreren pludselig flere penge. Han var blevet bekendt med de nye krav til ventilation, og bortfalden garanti, hvis udført uden den nødvendige ventilation i rygningen.

Ventilation eller ej - går det ikke i stykker uanset hvad?

Jeg har i øvrigt ikke hørt fra min sag endnu 

Hej plexdk

Det er da lidt interessant. De nye regler er nok kommet omkring det tidspunkt så. Han siger dog til mig, at reglerne om ventilation i kippen har været et krav siden 1989. Det er derfor jeg så gerne vil ha’ fat i den montagevejledning fra 2009/2010 :-)

Jeg tror du har ret, jeg tror ikke det har noget med ventilation i kippen at gøre. Det er sorte plader, og så stik syd - tænker ikke de har de samme problemer med deres rødbrune el. ufarvede plader.

Tænker du skal forsøge at rykke efter et besøg. Men hvis du har ventilation i tagfod og kip, så er du nok relativt godt stillet :-)
Annonce
Schweizerkniven skrev den 07-11-2024 19:53:37

Hallo

PFT 🙏🏻
Jeg har samme oplevelse som dig, mit tag mangler udluftning i rygningen og de vil derfor dog kun dække plader og rygninger...... omlægning skal jeg selv betale.
De ved godt det er et dårligt produkt de har leveret, men prøver at holde deres udgifter nede ved at påstå det er for dårlig udluftning der er skyld i revner og afskalninger. mit er skiftet i juli 2013 og jeg er skeptisk og tror ikke helt på det var et lovkrav i 2013 med udluftning i rygningen, så en montage vejledning fra den tid kunne være godt læsestof.

Jr-w

Hej Jr-w

Du har ret, de prøver blot at holde omkostningerne nede, de er udemærket klar over, at pladerne burde holde længere.
Jeg fandt “desværre” en montagevejledning fra 2009 som foreskrev ventilation i rygningen, og som klart og tydeligt skrev at skumklodser ikke var ventilerende. Så Cembrit går fri, desværre. Noget andet er så, at ventilationen i rygningen slet ikke er til for at afkøle pladerne/fjerne temperatur fra tagrummet - men til for at fjerne den bygningfugt som stiger op gennem konstruktionen.

Jeg gad godt høre fra dem med samme problem, som dog har ventilation i rygningen - uden at det har hjulpet noget :-)
Schweizerkniven skrev den 27-11-2024 20:44:53

Jeg gad godt høre fra dem med samme problem, som dog har ventilation i rygningen - uden at det har hjulpet noget :-)

Jeg har jo ventilation i rygningen, revner i plader og afskalning af rygning.

Konsultation har dog ikke været på besøg endnu - de er underbemandede 
Så er der nyt i min sag - Swisspearl konsulten har været på besøg 5 måneder efter reklamationen og 7 år efter jeg startede denne tråd 😀

De skifter mit tag og bortskaffer det gamle tag på deres kappe. De nye plader giver de 20 års garanti på, så man må håbe de er blevet bedre nu 🙏🏻 Plastdele og inddækninger skal dog genanvendes. Jeg har en skorsten og et Velux vindue - tænker at inddækning til skorsten skal udskiftes på min regning, da det er en engangs type (vulkaniseret type)

Jeg er naturligvis glad for sagens udfald - specielt fordi vi overvejer salg af huset. Det er jo altid godt at kunne skilte med nyt tag

Tak for alle inputs fra jer alle
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også