Garanti på Cembrit B7

Hej

Efter en inspektion på taget i dag, har jeg observeret flere plader, der har små fine revner. Ved ikke om det bare er overfalden, eller om de går længere ned i pladen. Fælles er dog, at det typisk er de yderste vulker, der er angrebet. Få plader er det alle vulker. Værst står det til, på vest siden af huset, som tager i mod regn og blæst.

Taget er knap 8 år gammelt, og det bekymrer mig, at det "allerede" ser sådan ud.

Cembrit reklamerer jo flot med 15 års garanti, men med en masse forbehold. De skriver blandt andet: Farveændringer og farvenedslidning kan forekomme, og farveændringer og farvenedslidning, som først viser sig mere end 3 år efter ibrugtagning, anses for en følge af vejrligets påvirkninger og udløser derfor intet krav mod Cembrit A/S

Spørgsmålet er om det takseres som farvenedslidning?

Hvad skal jeg gøre, og tror I jeg har en sag, overfor Cembrit? 

Jeg går ikke ud fra, at det er nødvendigt at gøre noget lige her og nu, sålænge der ikke er dybe revner, men man skal nok ikke forvente de holder ret meget mere end de 15 år - skuffende   

På forhånd tak for inputs


Rygningerne er begyndt at afskalle

Hej Efter en inspektion på taget i dag, har jeg... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg kan ikke komme med noget nyt, men mine rygningsplader ligner dine mht afskalninger, blot lidt større, -men de er osse 3 år ældre.....

Jeg har ikke været oppe og besigtige B6'erne.


Venlig hilsen
Knud
gah skrev den 28-07-2018 11:00:41

Jeg står overfor at skulle skifte til et tilsvarende tag, så jeg ville sætte pris på, hvis at du skriver i denne tråd om hvad at cembrit/håndværkeren siger til dette. 

 Jeg har sendt billederne, til den lokale håndværker, for at få hans vurdering. Han holder dog ferie, men fangede ham på mobilen, hvor med det samme sagde, at vi blot skulle køre en reklamationssag mod Cembrit, inden de 15 år er gået. 

Jeg har det dog sådan, at det skal udbedres/afklares inden for overkommelig fremtid, hvis det er omfattet af Cembrit garantien.

Da taget blev lagt, var firmaet meget omhyggelig med at montere ventilation i rygningen - nogle specielle fugleklodser med indbygget ventilation. De havde vidst haft sager, der var afvist af Cembrit pga ikke tilstrækkelig ventilation af loftrum.

Mit haveskur har B6, som er fra 2007 har ingen spor af revner, eller afskalning.

Jeg skal nok vende tilbage, når der er nyt, men skulle jeg vælge tag i dag, ville jeg nok overveje andre muligheder. Min taghældning er dog kun 17 grader, hvorfor mulighederne vidst er begrænset til let tag

knudr skrev den 28-07-2018 14:53:37

Jeg kan ikke komme med noget nyt, men mine rygningsplader ligner dine mht afskalninger, blot lidt større, -men de er osse 3 år ældre.....

Jeg har ikke været oppe og besigtige B6'erne.

 Afskalning bør vel også være omfattet af garantien? 

Wezio skrev den 28-07-2018 14:51:48

Jeg har haft et B7 tag oplagt i 2010, hvor huset ved salg i 2017 fik K3 for de samme revner, som dine. 

Cembrit var flinke til at sende en mand ud. Hans forklaring var, at malingen arbejdede anderledes i forhold til selve tagpladen, og at derfor kom disse revner. 

Jeg fik det på skrift og gav det til dem, der købte huset. Om Cembrit har ret eller blot lirre en løgn af, ved jeg ikke. Byggesagkyndig sagde, at producentens udtalelse overrulede hans anmærkning i tilstandsrapporten. Og jeg formoder - at hans ejerskifteforsikring derfor også omfatter taget. 

 Hej... Skal det forstås sådan, at Cembrit anerkendte problemet, og det var en reklamationssag? Eller at det måtte accepteres at malingen revnede?

Jeg tror mine små revner, vil blive til store med tiden

uldal skrev den 28-07-2018 13:48:53

pas meget på, hvilken håndværker du har!! Selv ".... Tagteknik" laver skrammel. Vi fik lagt B7 i 16, ned igen i 17 og lagt om. Har lige vundet sagen og erstatning fra BYG garati og skal have det lagt om igen - 3. gang!! Mange taglæggere er polakker, der er pisse ligeglade.

Dine revner ligner, at bølgerne rider på hinanden og de øverste deformeres. Få endelig en uvildig til at se på det uden håndværkeren. De kører med den store forklaringsbog.

 Puha det lyder trættende, når der skal køres sager, mod en håndværker. Håndværkeren jeg har brugt, har et godt omdømme, men derfor kan hans folk, jo alligevel godt have sjusket. Problemet er mest på den ene side af taget, hvorfor jeg tror, at det er vejr og vind der har skabt problemet, som et resultat af et kvalitetsproblem hos Cembrit.

Det kan godt være der skal en uvildig på, men jeg tænker at Cembrit skal komme med deres vurdering først. 

Jeg husker ligeså tydeligt, at taget blev lagt i et vådt og blæsende efterår. En nat vågnede jeg ved, at det stormede og regnede, og vindueskarmene var oversvømmet i vand. Håndværkerens pressening var blæst af, og vandet kom ind alle steder, og jeg måtte på taget, for at kæmpe imod storm og regn. 

Annonce
plexdk skrev den 28-07-2018 20:43:07

 Hej... Skal det forstås sådan, at Cembrit anerkendte problemet, og det var en reklamationssag? Eller at det måtte accepteres at malingen revnede?

Jeg tror mine små revner, vil blive til store med tiden

 Iflg. Cembrit var der ikke noget problem, da det var rent kosmetisk og derved ikke nogen garantisag. Jeg fik at vide, at hvis man ville undgå disse revner, skulle man vælge deres umalede plader. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

hvis det var et stykke tømmer der revnede og vred sig, så det skulle skiftes, henvendte man sig til håndværkeren og ikke tømmerhandleren eller skovejeren. efter min mening, er det ikke dig, der skal reklamere, men håndværkeren.


 

Er der flere, der har haft problemer med Cembrit bølgeplader?

Jeg kan se at de fleste af de små revner starter hvor der er indstøbt bånd i pladen, og efterhånden bliver længere, og ender med at pladen helt kan knække. Og det drejer sig ikke blot om få plader. Mit tag er skiftet i 2012, og der er løbende skiftet mange plader.

Vi har også et cembrit eternittag, vistnok B6, som skaller mv på vores sommerhus ved vestkysten. Det er fra sommeren 2012.

Vi fik en mand fra cembrit ud og besigtige. Han konkluderede, at hældningen på taget ikke var på min 14 grader (det er 12 grader). Vi fik derfor afvist.

Men vi kan på internettet læse, at det generelt er et problem med den slags tag, uanset folks forklaringer og husets beliggenhed.

Vi fraråder derfor alle at købe et sådan tag.

Garantien på de 15 år er intet værd. Der tages forbehold om alt og ingenting. Så kan man jo sagtens give garanti.

Hvad blev afgørelsen på dit tag ?
Vi har et B7 tag der har ligget på i 10 år, og er begyndt at slå revner.
Det er anmeldt og de har tilbudt at udskifte de revnede plader.

plexdk skrev den 25-07-2018 19:55:27

Hej

Efter en inspektion på taget i dag, har jeg observeret flere plader, der har små fine revner. Ved ikke om det bare er overfalden, eller om de går længere ned i pladen. Fælles er dog, at det typisk er de yderste vulker, der er angrebet. Få plader er det alle vulker. Værst står det til, på vest siden af huset, som tager i mod regn og blæst.

Taget er knap 8 år gammelt, og det bekymrer mig, at det "allerede" ser sådan ud.

Cembrit reklamerer jo flot med 15 års garanti, men med en masse forbehold. De skriver blandt andet: Farveændringer og farvenedslidning kan forekomme, og farveændringer og farvenedslidning, som først viser sig mere end 3 år efter ibrugtagning, anses for en følge af vejrligets påvirkninger og udløser derfor intet krav mod Cembrit A/S

Spørgsmålet er om det takseres som farvenedslidning?

Hvad skal jeg gøre, og tror I jeg har en sag, overfor Cembrit? 

Jeg går ikke ud fra, at det er nødvendigt at gøre noget lige her og nu, sålænge der ikke er dybe revner, men man skal nok ikke forvente de holder ret meget mere end de 15 år - skuffende   

På forhånd tak for inputs



Rygningerne er begyndt at afskalle



 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også