Garanti på Cembrit B7

Hej

Efter en inspektion på taget i dag, har jeg observeret flere plader, der har små fine revner. Ved ikke om det bare er overfalden, eller om de går længere ned i pladen. Fælles er dog, at det typisk er de yderste vulker, der er angrebet. Få plader er det alle vulker. Værst står det til, på vest siden af huset, som tager i mod regn og blæst.

Taget er knap 8 år gammelt, og det bekymrer mig, at det "allerede" ser sådan ud.

Cembrit reklamerer jo flot med 15 års garanti, men med en masse forbehold. De skriver blandt andet: Farveændringer og farvenedslidning kan forekomme, og farveændringer og farvenedslidning, som først viser sig mere end 3 år efter ibrugtagning, anses for en følge af vejrligets påvirkninger og udløser derfor intet krav mod Cembrit A/S

Spørgsmålet er om det takseres som farvenedslidning?

Hvad skal jeg gøre, og tror I jeg har en sag, overfor Cembrit? 

Jeg går ikke ud fra, at det er nødvendigt at gøre noget lige her og nu, sålænge der ikke er dybe revner, men man skal nok ikke forvente de holder ret meget mere end de 15 år - skuffende   

På forhånd tak for inputs


Rygningerne er begyndt at afskalle

24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Samme typer skader ses når pladerne er spændt for hårdt. Har du undertag betyder revnerne mindre.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hej 

Tanken har strejfet mig, at du kunne være fordi, at håndværkeren har givet den gas med skruemaskinen. Men ville det så ikke være mest sandsynligt, at det revner i vulken med skruehullerne? Omvendt så er det underligt, hvorfor det netop er de yderste vulker der er ramt. 

For et par år siden, fik jeg skiftet 2 plader, som var revnet så meget, at der var en sprække - jeg mener bestemt, at det var i forbindelse med at skruehul.

Jeg må prøve at kontakte håndværkeren der har lagt taget, og høre hvad han siger til det - inden jeg kontakter Cembrit.

Og nej - jeg har ingen undertag.

Jeg ville kontakte cembrit, og lade dem komme med konklusion. Håndværker vil prøve at stryge problemet af sig.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg står overfor at skulle skifte til et tilsvarende tag, så jeg ville sætte pris på, hvis at du skriver i denne tråd om hvad at cembrit/håndværkeren siger til dette. 

gah skrev den 28-07-2018 11:00:41

Jeg står overfor at skulle skifte til et tilsvarende tag, så jeg ville sætte pris på, hvis at du skriver i denne tråd om hvad at cembrit/håndværkeren siger til dette. 

 Jeg ville nu lige overveje et ekstra par gange, inden valget faldt Cembrit taplader.

Og overveje om der ikke var andre typer tag der kunne bruges. 


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
je_ns skrev den 28-07-2018 11:12:43

 Jeg ville nu lige overveje et ekstra par gange, inden valget faldt Cembrit taplader.

Og overveje om der ikke var andre typer tag der kunne bruges. 

 

Jeg tænker at dette er det letteste og billigste, samt at huset er "født" med disse plader.

Når jeg læser en dette emne så er der også mange andre tagtyper som har diverse ulemper, eller at vægten gør at taget skal afstives eller at man skal bruge undertag osv. - osv.

Men forslag til et pænt tag, uden problemer og som ikke koster det samme som en bondegård tages da imod med kyshånd ;-)

gah skrev den 28-07-2018 11:30:47

 

Jeg tænker at dette er det letteste og billigste, samt at huset er "født" med disse plader.

Når jeg læser en dette emne så er der også mange andre tagtyper som har diverse ulemper, eller at vægten gør at taget skal afstives eller at man skal bruge undertag osv. - osv.

Men forslag til et pænt tag, uden problemer og som ikke koster det samme som en bondegård tages da imod med kyshånd ;-)

 Hvilken taghældning har du ?

Hvis du har gamle asbest plader, som ikke fejler andet en de er grimme, kunne en gang tagmaling, være en mulighed, og holdbarhedsmæssigt måske på højde med nye cembrit plader.


Vi prøver igen, i morgen --

Det er sådan et helt almindeligt gult etplans "hønsehus" fra 1976, så hvad er taghældningen, måske 25 grader.

Så det er aspestplader men især på sydsiden er de "brændt" helt af, og de nederste kanter flosser lidt, samt et par plader er revnet, men det nok fordi at jeg har kravlet rundt på taget.

Jeg har da tænkt på, om det kunne betale at få taget renset og malet, men det hører man jo også for og imod. 

"Sagkundskaben" har vist nok også på et tidspunkt udtalt at det intet betyder for restlevetiden at afrense og male taget.

En anden ting er at der vist nok er mange "tumpede" afrensnings / malerfirmaer som vist nok ikke har helt styr på tingene og derfor blæser vand og aspestfibre ind på loftet, så man nu har et endnu større lofts/tagproblem.

pas meget på, hvilken håndværker du har!! Selv ".... Tagteknik" laver skrammel. Vi fik lagt B7 i 16, ned igen i 17 og lagt om. Har lige vundet sagen og erstatning fra BYG garati og skal have det lagt om igen - 3. gang!! Mange taglæggere er polakker, der er pisse ligeglade.

Dine revner ligner, at bølgerne rider på hinanden og de øverste deformeres. Få endelig en uvildig til at se på det uden håndværkeren. De kører med den store forklaringsbog.


 

Jeg har haft et B7 tag oplagt i 2010, hvor huset ved salg i 2017 fik K3 for de samme revner, som dine. 

Cembrit var flinke til at sende en mand ud. Hans forklaring var, at malingen arbejdede anderledes i forhold til selve tagpladen, og at derfor kom disse revner. 

Jeg fik det på skrift og gav det til dem, der købte huset. Om Cembrit har ret eller blot lirre en løgn af, ved jeg ikke. Byggesagkyndig sagde, at producentens udtalelse overrulede hans anmærkning i tilstandsrapporten. Og jeg formoder - at hans ejerskifteforsikring derfor også omfatter taget. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også