Nabolarm og lydisoleringsvæg

Hejsa

Jeg fik for lidt tid siden sat en lydisolerende væg op som er blevet anbefalet af bolius. Jeg betalte omkring 8000 kr,- og blev lovet en dæmpning på omkring 40 decibel.

Sagen er den, at væggen slet ikke har hjulpet. Vi er fortsat plaget af nabolarm. Jeg syntes jeg er blevet snydt, og det er mange penge at betale for væggen.

Jeg har spurgt både bolius go tømrer som ikke har nogen forklaring på, hvorfor væggen ikke giver nogen lydisolering. Så jeg ville spørge, om der er nogle dygtige folk her som har en forklaring?

Hejsa Jeg fik for lidt tid siden sat en... Vis hele indlægget
43 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det er jo godt at høre, at en lydvæg kan have god effekt.. Det er nok også bedre med træ, end et stålskelet..

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg fandt et billede mere, og jeg spurgte tømren om en mere fyldestgørende beskrivelse af det arbejde som han har lavet. Jeg ved ikke, om det er nok til at få belyst sagen ordenligt?

Beskrivelse.
45mm knauf skinne med foam på vægge gulv og loft.
45mm knauf stolper monteret pr 45cm.
45mm rockwool placeret imellem stolperne.
2 lag klasse A1 knauf gips.

Jow. Det er helt standard materialer som man benytter når man bygger en almindelig skillevæg.

Så der er ikke gjort noget særligt for at fremme de lyddæmpende egenskaber. Hvilket er underligt når han tydeligvis har forstået formålet med væggens opførelse.

dvs. det han har bygget, er en ganske almindelig indvendig let væg.

Ned med lortet, den tager jo bare plads fra din stue...


Elektronikteknikeren

Tak for respons.

Bolius skriver, at der skal være mindst 10 cm mellem den gamle og den nye væg, for at væggen er effektiv. Så vidt jeg kan se, så har han bygget den lige op af den gamle væg?

Jeg synes det er lidt mange penge at betale for en væg, hvis den ikke tjener andre formål end at gøre rummet mindre.


Hej Gregeren

Hvad skal jeg skrive til ham helt præcist?

Skal jeg bare skrive at væggen er bygget for tæt op af den gamle væg, og at han ikke har brugt lydisoleringsmaterialer?

Jeg ville klage over at den er placeret direkte op ad den gamle.

Materialevalg er lidt mere flydende, men generelt vidner din beskrivelse om en tømrer som ikke kender forskellen på en lydvæg og en almindelig bolig skillevæg, samt forskellen på de forskellige materialers kvaliteter.

I har jo aftalt at han skulle bygge en væg som havde en dæmpende effekt, og det har den slet ikke haft, og han har vel været din rådgiver i processen.

Så jeg ville reklamere over den udeblevne effekt af væggen, samt henvise til Bolius anbefalinger om afstand til den eksisterende mur, da denne detalje er essentiel for funktionen af væggen.

Dernæst kan du klage over at du formentlig ikke er blevet forelagt andre materialervalg end de helt gængse gipsplader, når der findes fibergips som er meget bedre egnet til formålet.


Elektronikteknikeren

Hej

Så skal jeg bare skrive, at han ikke har fulgt bolius anbefaling, og bygget væggen direkte op af den gamle væg, samtidig med at han ikke har brugt lydisoleringsmaterialer?

Det er bare lige for at være helt sikker på at jeg skriver det rigtige, for jeg har ikke særlig meget forstand på det.

Jeg ville også spørge ind til lydfuger. Som jeg ser dit billedet er der ikke udført sådanne. Det er 10 mm brede fuger i kanten rundt langs inderste lag gips for at opnå lufttæthed.

Se f.eks. side 2 her:

https://mdbapi.knauf.com/v1/pdf_dow...88f9d8a1e3

De vil i øvrigt nok kunne laves nu uden at rive væggen ned, men hvor meget effekt det vil give, er jeg ikke sikker på. Det afhænger meget af hvor lyden kommer fra og hvordan den vandrer gennem bygningen.

Så har jeg smidt en mail afsted til tømren.

Så må vi se hvad han siger til det.

Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis