Udskiftning af nederste bjælker/regler i trækonstruktion

Hej Alle

Jeg har nu søgt her og på div. søgemaskiner uden held, så nu forsøger jeg med spørgsmålene hos jer.

Jeg har fået smidt et kolonihavehus i nakken fra 70erne, som jeg forsøger at gøre i beboelig stand. Derfor har jeg i de sidste uger brugt tid på at nedbryde indvendig beklædning og rive gulve op.

I den forbindelse har jeg fået en udfordring eller to.

Huset er bygget oven på et støbt kantfundament, og selve konstruktionen af huset er bygget af trykimprægneret regler/bjælker som er ca. 40 x 60mm.

De nederste regler/bjælker som ligger lige oven på fundamentet, trænger dog til en udskiftning, men jeg er i tvivl om hvordan jeg gør det. Jeg kan jo ikke løfte selve konstruktionen, da det netop er de bjælker der står oven på fundamentet.

Spørgsmål 2:

Strøerne som ligger under gulvet, indgår ikke som en bærende del af huset. De er lagt på kanten af fundamentet, og neden under dem ligger der en masse murbrokker, sten osv. Jeg har overvejet at udskifte dem, og evt. ligge en fugtspærre under. Huset er ikke opvarmet om vinteren, men jordbunden er ret fugtig i området. Er det overhovedet muligt at få en fugtspærre under huset, når det står på et bærende træskelet? Er det ikke meningen at fugtspærre skal gå helt ud under selve skelettet på huset også, således der ikke trænger fugt op til bunden af skelettet?

Mvh Benny


I en brandert kom jeg til at købe en kolonihave med verdens mest ramponerede træhus...og jeg aner ikke hvad jeg skal med det!
Hej Alle Jeg har nu søgt her og på div.... Vis hele indlægget
63 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Tak for dit svar endnu engang Rantzau.

Træfiberplader - jeg antager det er fugtspærren der skal beskyttes? Men soklen er jo tæt hele vejen rundt, på nær de rister jeg sætter i for ventilation.


I en brandert kom jeg til at købe en kolonihave med verdens mest ramponerede træhus...og jeg aner ikke hvad jeg skal med det!

Jeg troede også et tæt fundament med intakte riste var nok - indtil jeg så en fritlagt dampspærre i en krybekælder der dels var mørnet og dels gennemhullet som si. 

Hvem synderen var er aldrig blevet opklaret

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hej Dreamcaster,

Jeg står rimeligt meget i samme situation som dig, blot med et større sommerhus..

Hvad endte du med at gøre med fundamentet og selve konstruktionen? Har du billeder af processen. :-) 

Puha. Det har været en hård sommer! :-)

I korte træk endte det med at vi rykkede det hele ned til soklen med taget svævende på soldater.

Her byggede vi så det hele op igen med 95mm spærtræ. 

Rundt langs soklen blev der monteret 95mm c24 trykimprægneret spærtræ. Da soklen var eksisterende blev de skruet ned i soklen med karmskruer og 110mm plugs. Efterfølgende anvendte vi hulbånd til at fastgøre reglarne endnu engang ved at skrue galvaniserede franske skruer ind på ydersiden af soklen. Lidt klodset løsning, men det virker temmelig solidt og holdbart. Selvfølgelig med murpap mellem sokkel og spærtræet. 

Resten af huset blev bygget op i 95mm spærtræ, med skråstivere og skrå trækbånd. Herefter monterede vi vindpap, afstandslister og 1 på 2 beklædning. Vinduer og dør var gratis afhentet fra et nedbrydningsfirma tæt på hvor jeg bor.

Jeg nåede desværre ikke mere på de 3 uger - då jeg lige fik reddet mig et diskussskred efterfølgende. Vi er ikke helt færdige med der udvendige endnu, men det nærmer sig. Selve fundamentet inde i huset er vi ikke gået i gang med endnu. En tredjedel af fundamentet er helstøbt, resten er bar jordbund.  Der hvor der er jord bliver der gravet sokkelsten ned med justerbare beslag på, og herpå fæstner jeg trykimprægneret 125mm spærtræ på langs med huset. Oven over smides fugtspærre og oven over igen selve strøerne til gulvet på tværs af huset. Simpelthen for at stabilisere. 

De 3 uger i sommerferien gik med at rykke det gamle HELT ned, og bygge nyt skellet og yderbeklædning. Det fede af det hele var, at da selve konstruktionen var opført under taget, rev vi taget af. 😂 Jeg har rigtigt mange billede fra processen, men er der noget specifikt du vil se så sig lige til.

Smider lige nogle billeder på når jeg kommer ind til Pc'en.



I en brandert kom jeg til at købe en kolonihave med verdens mest ramponerede træhus...og jeg aner ikke hvad jeg skal med det!

Jeg har rigtigt mange billeder liggende, men ikke sådan specifikt af bunden. Den er vi som sagt ikke kommet til endnu.

Når vi skal i gang, skal der jo laves huller til ventilation i den eksisterende sokkel for at undgå opstigende fugt - og det tænker jeg vi laver her over vinteren.

Fremgangsmåden er lidt hård, for jeg vil ikke i gang med en kerneboremaskine. Jeg tænker jeg banker huller med en slagboremaskine og en hammer/mejsel. Min sokkel er ikke særlig svært at komme igennem. Når hullerne er lavet, sætter jeg et passende stykke kloakrør (PVC) ind i hullet, og mure til omkring røret, hvis hullet ikke helt passer. Og så afslutningsvist i med en ventilationsrist af en art. 

I mit tilfælde er det trods alt et kolonihavehus - og jeg er på alle måde amatør som aldrig har prøvet den her slags før (Som sikkert læses af alle mine tidligere spørgsmål :-) ) 











I en brandert kom jeg til at købe en kolonihave med verdens mest ramponerede træhus...og jeg aner ikke hvad jeg skal med det!
Annonce

Hold da op, det lyder til at det blev til et noget større projekt, end du gav udtryk for i starten.   - men det lyder til gengæld også til at det bliver rigtig godt når det kommer til at stå færdigt! og det ser allerede rigtig godt ud!
Mit sommerhus har heldigvis allerede et fint tag og stadig fine vægge. Det eneste problem er alle bjælkerne i selve gulvet som er rådne og skal skiftes, og der lignede det lidt at du havde det samme problem, men jeg kan se på dine sidste billeder at du har fået hele kolonihaven sat på et solidt sokkelfundament. Her er mit mere svævende og står på et punkt fundament, som står på de rådne bjælker..

Så jeg må desværre lede videre efter en løsning.

Jeg så dog et sted at i stedet for at bruge stolpesten med justerbare beslag, så kunne man bruge et skrufundament, så man slap for for meget gravearbejde. :-)

http://nemtfundament.dk/fundering/skruefundament/ 

Puha Ja. Øv da - men i princippet er det vel samme løsning ift. at løfte huset. Soldater må være vejen frem - hvad med at starte med at løsne bjælkerne fra punktfundamenter, hejse det på soldater og klappe dem af? Jeg har ikke brugt donkrafte til at løfte huset med her. Der monterede jeg bjælker under spærene, monterede soldaterne hvor de skulle være, og drejede vha. en lægtehammer en cm. på skift på hber soldat. Få centimeter burde være nok?


I en brandert kom jeg til at købe en kolonihave med verdens mest ramponerede træhus...og jeg aner ikke hvad jeg skal med det!

whauw @Dreamcaster - du har da godt nok givet det en skalle :-)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Ja det var tryk på. Det var sådan ca. også 9 formiddag til 9 aften hver dag i ferien. Til k8nens store fornøjelse :-)

Når jeg ser på det er der dog én stor fejl, som jeg burde have rettet. Spærene. Vi monterede tre ekstra spær for at forlænge huset, og dem lavede jeg selv. Huset er kun 40 kvm. Det gør jeg nu ikke igen - mine briller var elendige eftersom både bund og skråstivere skulle have ramt topremmen. Som det ses på billederne gik det ikke helt som forventet. Dels fordi jeg først opdagede det, da jeg havde lagt taget på igen (hurra for amatører) og dels fordi jeg var ved at være MØJ træt som man siger heroppe nord på. :-p


I en brandert kom jeg til at købe en kolonihave med verdens mest ramponerede træhus...og jeg aner ikke hvad jeg skal med det!

Jeg kan ikke lige se det på billederne? - det eneste er på det sidste i rækken, hvor jeg synes det går en snert op?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis