Udskiftning af nederste bjælker/regler i trækonstruktion

Hej Alle

Jeg har nu søgt her og på div. søgemaskiner uden held, så nu forsøger jeg med spørgsmålene hos jer.

Jeg har fået smidt et kolonihavehus i nakken fra 70erne, som jeg forsøger at gøre i beboelig stand. Derfor har jeg i de sidste uger brugt tid på at nedbryde indvendig beklædning og rive gulve op.

I den forbindelse har jeg fået en udfordring eller to.

Huset er bygget oven på et støbt kantfundament, og selve konstruktionen af huset er bygget af trykimprægneret regler/bjælker som er ca. 40 x 60mm.

De nederste regler/bjælker som ligger lige oven på fundamentet, trænger dog til en udskiftning, men jeg er i tvivl om hvordan jeg gør det. Jeg kan jo ikke løfte selve konstruktionen, da det netop er de bjælker der står oven på fundamentet.

Spørgsmål 2:

Strøerne som ligger under gulvet, indgår ikke som en bærende del af huset. De er lagt på kanten af fundamentet, og neden under dem ligger der en masse murbrokker, sten osv. Jeg har overvejet at udskifte dem, og evt. ligge en fugtspærre under. Huset er ikke opvarmet om vinteren, men jordbunden er ret fugtig i området. Er det overhovedet muligt at få en fugtspærre under huset, når det står på et bærende træskelet? Er det ikke meningen at fugtspærre skal gå helt ud under selve skelettet på huset også, således der ikke trænger fugt op til bunden af skelettet?

Mvh Benny


I en brandert kom jeg til at købe en kolonihave med verdens mest ramponerede træhus...og jeg aner ikke hvad jeg skal med det!
Hej Alle Jeg har nu søgt her og på div.... Vis hele indlægget
63 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Når vi taler om at hindre opstigende fugt er det vel hele huset der skal hæves en smule for at få fugtspærre ind under både bundem, strøer osv. Altså hele huset.

Da der kommer gulvspån på strøerne vil de nok ikke holde længe uden tænker jeg.

Okay - jeg må i gang. Jeg skal have hevet resten af gulvet af, og fjernet alt det ral der er nedenunder inden jeg hæver huset og skifter bundremmen.

Tusind tak for dine råd - du har været mere hjælpsom end du måske selv aner. :-)


I en brandert kom jeg til at købe en kolonihave med verdens mest ramponerede træhus...og jeg aner ikke hvad jeg skal med det!

Altid til tjeneste Dreamcaster. Det er en fornøjelse at hjælpe   

P.S. Nu venter vi bare i spænding på hvad du anskaffer i den næste brandert.   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Haha - jamen jeg lover at jeg nok skal poste nogle billeder af projektet når jeg kommer i gang. Du har inspireret mig, så nu skal du dælme også se resultatet af et byggeri, der overhovedet ikke har haft snerten af en håndværker i nærheden. 😂


I en brandert kom jeg til at købe en kolonihave med verdens mest ramponerede træhus...og jeg aner ikke hvad jeg skal med det!

Jeg har faktisk lige et spørgsmål mere til:

"Det færdige resultat skulle gerne stå med effektiv ventilation under gulv."

Bundremmen ligger jo lige oven på kantsoklen og beklædningen føres jo ned til soklen når den kommer på.

Er der en fornuftig måde at ventilere under gulvet på?



I en brandert kom jeg til at købe en kolonihave med verdens mest ramponerede træhus...og jeg aner ikke hvad jeg skal med det!

Huller gennem sokkel med rist/insekt net.


Elektronikteknikeren
Annonce

Hvis dit fundament går ubrudt hele vejen rundt, skal der udhugges til ventilationsriste i metal til fastmuring.

Vælg riste i metal der er rottesikre.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Okay - jeg er sprunget lidt over i en anden boldgade og har ændret plænen en smule.

Bundremmen ser ret fin ud, og jeg tænker egentligt at jeg hellere vil bruge lidt krudt på at understøtte kolonihavehusets konstruktion med yderligere fire 75x75mm stolper, således der er 8 bærende stolper i stedet for fire. 

I dag talte jeg med en håndværker, som fortalte at han havde et sommerhus med nøjagtigt samme gulvkonstruktion som det her lille hus.

Han døjede en del med kolde gulve, som også var lagt på strøer over jordbund, og løstedet ved at:

1. Hive gulvet op og montere trykimprægneret brædder med mellemrum under strøerne.

2. Smide styrolitplader ned mellem alle strøer og tætne med brøndskum i kanterne. 

3. Smide fugtspærre oven over strøer og styrolit. 

4. Lægge gulvpladerne på igen.

Der er så min 30cm mellem strøer og jordbund. Er det en holdbar løsning eller er der et alternativ hvis jeg ikke ønsker at støbe eller hæve huset?



I en brandert kom jeg til at købe en kolonihave med verdens mest ramponerede træhus...og jeg aner ikke hvad jeg skal med det!

Det lyder da ikke helt dumt, men hvorfor brøndskum?

Mvh.

Mikkel

Han sagde til mig at brøndskum ikke sugede fugt til sig som meget andet skum åbenbart gør.


I en brandert kom jeg til at købe en kolonihave med verdens mest ramponerede træhus...og jeg aner ikke hvad jeg skal med det!

Afstanden på 30cm mellem strøer og terræn lyder fornuftig så længe du sørger for tilstrækkelig udluftning via ventilationsriste som tidligere nævnt.

Med polystyrenplader som isolering i et uopvarmet hus, risikerer du fugtophobning i gulvet og dermed råd. Polystyren er ikke diffusions åben.

Du opnår et langt bedre resultat ved at vælge tykkere gulve som foruden at være fugt absorberende bedre holder på varmen. Komforten bliver aldrig som et moderne helårshus.

Til gengæld får du lang levetid. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 33 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis