Udskiftning af nederste bjælker/regler i trækonstruktion

Hej Alle

Jeg har nu søgt her og på div. søgemaskiner uden held, så nu forsøger jeg med spørgsmålene hos jer.

Jeg har fået smidt et kolonihavehus i nakken fra 70erne, som jeg forsøger at gøre i beboelig stand. Derfor har jeg i de sidste uger brugt tid på at nedbryde indvendig beklædning og rive gulve op.

I den forbindelse har jeg fået en udfordring eller to.

Huset er bygget oven på et støbt kantfundament, og selve konstruktionen af huset er bygget af trykimprægneret regler/bjælker som er ca. 40 x 60mm.

De nederste regler/bjælker som ligger lige oven på fundamentet, trænger dog til en udskiftning, men jeg er i tvivl om hvordan jeg gør det. Jeg kan jo ikke løfte selve konstruktionen, da det netop er de bjælker der står oven på fundamentet.

Spørgsmål 2:

Strøerne som ligger under gulvet, indgår ikke som en bærende del af huset. De er lagt på kanten af fundamentet, og neden under dem ligger der en masse murbrokker, sten osv. Jeg har overvejet at udskifte dem, og evt. ligge en fugtspærre under. Huset er ikke opvarmet om vinteren, men jordbunden er ret fugtig i området. Er det overhovedet muligt at få en fugtspærre under huset, når det står på et bærende træskelet? Er det ikke meningen at fugtspærre skal gå helt ud under selve skelettet på huset også, således der ikke trænger fugt op til bunden af skelettet?

Mvh Benny


I en brandert kom jeg til at købe en kolonihave med verdens mest ramponerede træhus...og jeg aner ikke hvad jeg skal med det!
Hej Alle Jeg har nu søgt her og på div.... Vis hele indlægget
63 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Et støbt kantfundament og punktfundment midt i arbejder ikke godt sammen. Det udføres normalt kun ved støbt bund. Du risikerer gulvet gynger eller knirker.

Det er bedre at dimensionerer spærrene til formålet. Hvad er det største frie spænd?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det er 4.4m i det tilfælde her.


I en brandert kom jeg til at købe en kolonihave med verdens mest ramponerede træhus...og jeg aner ikke hvad jeg skal med det!

OK - det er jo i småtingsafdelingen. Her finder du uddybende svar der svarer nøje til dine forhold.

http://www.gulvfakta.dk/gulvbelaegninger/traegulve/baerende-gulve.aspx

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

De strøer der ligger der nu er ca. 125mm x 50mm og ligger på den høje kant. Huset er 4.4m x 6.5m - og strøerne ligger på den korte led.

De ligger på murpap, men virker lidt for fleksible.


I en brandert kom jeg til at købe en kolonihave med verdens mest ramponerede træhus...og jeg aner ikke hvad jeg skal med det!

Super - tak for yderdt brugbare input.

Lige en sidste ting. 

Er det ikke meningen at fugtspærre skal gå helt ud under selve strøer og skelet på huset også, således der ikke trænger fugt op til bunden af skelettet?

Huset er uopvarmet, så er det nødvendigt med fugtspærre når der er ren stenskrald under strøerne, oven på den bare jord?


I en brandert kom jeg til at købe en kolonihave med verdens mest ramponerede træhus...og jeg aner ikke hvad jeg skal med det!
Annonce

Normalt er fugtspærre ikke nødvendigt i uopvarmede hytter/kolonihavehuse. Normalt sikres tilstrækkelig ventilation med åbne ventiler i fundamentet som fjerner stående fugt mellem terræn og gulv.

Der kræves under alle omstændigheder effektiv fugtspærre mellem fundament og trækonstruktionens enkelte dele. Normalt er murpap tilstrækkeligt.

Periodevis opvarmning, eksempelvis en brændeovn, påvirker ikke konstruktionen negativt.

The Dark Horse er isoleringen i væggene som vist på dit billede hvor kondens kan dannes. Her kan svenske erfaringer med uopvarmede træhuse være en hjælp.

http://torpare.dk/vidensbank/18

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Rigtigt god viden dér. Jeg er dog stadig lidt i tvivl om vægisoleringen.

De svenske huse har (som jeg læser dokumentet) erfaring med 'stillestående' luft mellem inder og ydervæg. Det tror jeg praktisk talt er umuligt i det her tilfælde.

Jeg forventer at udskifte udvendig beklædning ved at :

1: fjerne den eksisterende beklædning som består af blokhusbrædder. 

2: Rulle vindspærre rundt om skelettet.

3: Sætte afstandsreglar uden på vindspærren.

4: Montere 1 på 2 beklædning af 19mm trykimp. gran/fyr.

Med den konstruktion vil jeg ikke kunne opnå isolerede hulrum tænker jeg ikke, og jeg er vel nødt til at smide noget isolering mellem inderbeklædning og vindspærre?


I en brandert kom jeg til at købe en kolonihave med verdens mest ramponerede træhus...og jeg aner ikke hvad jeg skal med det!

Det er altid et problem med isolering og uopvarmede kolonihavehuse/hytter. Fugten kondensere i isoleringen. Sverige har også et mere tørt klima om vinteren.

Et andet problem er 19mm brædder. Selv om de er imprægnerede, optager og afgiver de fugt over året. Som tommelfingerregel gælder, at under danske forhold tager det 1 år pr. tomme for træet at tørre.

Det betyder i praksis at 19mm brædder kaster sig mere med revnedannelse til følge selv om de monteres 1 på 2.

Ved at anvende 1" (25mm) brædder er 1 på 2 beklædningen mere stabil uden nævneværdige revner. Husk bare at marvsiden skal vende udad, fordi de planskårede brædder, som sælges i byggemarkeder, krummer under udtørring og slutter dermed tæt. Ved et pludseligt regnskyl kan vand derfor ikke trænge ind ved overlæggene.

1" beklædning opleves mere tørt end 19mm beklædning. Den elegante løsning er 2" beklædning. Det kan købes direkte på savværkerne til næsten samme pris som byggemarkederne forlanger for 1" brædder.

Med det in mente, ville jeg alvorligt overveje et uisoleret kolonihavehus som kun bruges sporadisk. Du undgår også den velkendte "sommerhuslugt".

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Der lyder til at være styr på, og det er også den retning vi stikker i ift. uisoleret træhus.

Men suk... I dag gik jeg dybere ind i konstruktionen, for at tjekke hvad der egentligt bære spær og eternitplader. Det hele er bygget op omkring en 75mm x 75mm stolpe i hvert hjørne, og resten af skelettet, inklusiv bund- og toprem er lavet af 40mm x 60mm reglar. 

Som det ses på billedet, er stolperne placeret oven på reglarne, og jeg frygter scenariet hvor de nederste reglar rådner i et af hjørnerne. Jeg vil nødigt rive det hele ned og bygge op fra bunden, for det er en helt anden omkostning.

Jeg er meget i tvivl om de stolper er nok til at bære så tung en konstruktion, og hvor længe der vil gå inden livet i stolperne går på sidste vejrtrækning. :-(



I en brandert kom jeg til at købe en kolonihave med verdens mest ramponerede træhus...og jeg aner ikke hvad jeg skal med det!

Først og fremmest skal du fjerne al gammel skrammel - væk med det. Også murbrokker og sten under gulvet.

Tilbage skulle gerne stå en overskuelig konstruktion. Stolper og remme du har mistanke til skiftes også.

Som du selv nævner skal bundrammen isoleres fra opstigende fugt. Mens du er i gang, så skift bundremmen med trykimprægneret træ.

Afhængig af beklædningen kan du bruge samme dimissioner som de nuværende. Vælger du tykkere beklædning, ville jeg indsætte hjælpestolper. Med så klejn en konstruktion, ville jeg nok ikke vælge beklædning tykkere end 1,5" i gran.

Det færdige resultat skulle gerne stå med effektiv ventilation under gulv.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 43 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis