Næsten ny plæneklipper vil ikke starte efter vinteren

Hej

Græsset skulle have den første tur i går, og min næsten nye plæneklipper skulle i brug første gang efter vinteren.

Al-Ko klipper, købt i efteråret. Brugt 3 gange inden vinteren, uden problemer.

Den har stået indendøre, tørt og frostfrit.

Tank stort set kørt tør inden vinterhi.

Frisk benzin hældt på i inden første forårsklipning.

Efter 5-10 hiv i snoren startede den, men gik ud efter et par sekunder.

5-10 hiv igen, og samme historie.

Igen 10-20 hiv og så startede den, og kørte lidt længere, hele 5 sekunder...

Og så var det ellers slut. Absolut ingen respons, uanset hvor mange hiv.


Tændrør afmonteret, tørret og renset. Ingen forskel.

Benzinslange til karburator tømt for gammel benzin, og tank delvis tømt for evt. gammel benzin.

Ingen forskel.

Sprøjter jeg lidt benzin direkte i indsugning, starter den fint, men stopper efter 2-3 sekunder.

Luftfilter er helt rent og fint. Den er jo stort set ikke brugt.


Tændrør og benzin er OK, og motoren starter fint med direkte indsprøjtning.

Men det lader til at der ikke kommer ny benzin til.


Klipperen er simpel: ingen manuel choker, ingen primerbold, ingen benzin der skal åbnes for.

Det skulle bare være: hold gassen inden, hiv i snoren, klip...


Så spørsmålet er om jeg står med en defekt maskine, eller om der er noget jeg overser?


Jeg håber der er nogle der kan give et hint. Sidst jeg indleverede en plæneklipper til forretningen tog det 2 måneder, og så var den vist blevet væk for dem...


På forhånd tak!

Kåre


Hej Græsset skulle have den første tur i går, og... Vis hele indlægget
61 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
95 oktan (frisk) burde være nok. Vi bruger noget 100 oktan fra OK -Nok fordi sønni   for en del rabat der til hans gokart.
Karburatorsprit kommer far det samme sted.
Vi renoverer rammen - læs: laver en ny, da den der er er rustet op ;-)  til motor og pumpe i morgen, da vi skal have gang i den igen i weekenden.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Så en video på nettet, hvor der blev sammenlignet mellem 95 oktan E5 og det nye 95 oktan E10 benzin, hvor det nye E10 var meget værre til at suge vand fra luften.
Om det har nogen gang på jord ved jeg ikke, men videoen virkede meget troværdig, - og hvis det er sandt, så er oktan 100 helt klart en fordel til maskiner, som nogle gange holder stille i lidt længere perioder. 
LazyDog skrev den 01-04-2020 12:31:27

Men hvad mener du, når du skriver “det bedste benzin der fåes”. Jeg har altid brugt (frisk) 95 oktan benzin, og det burde vel være rigelig godt?

 95 har 10 % Ethanol i sig, mens oktan 100 har 5%

Ethanol trækker fugt ud af sine omgivelser =mere vand i benzinen =dårligere start

Et billede af en af de mange karburatore jeg adskillde i tiden, du kan se vandet er adskildt fra benzinen

www.Duckduckgo.com sikker søgemaskine
Så kom den store dag, hvor min Al-Ko plæneklipper (købt ny i sommeren 2019) skulle have luksusbehandling i håb om at få motoren i gang.

På med frisk 100 oktan benzin og derefter en hættefuld karburatorsprit. Tanken kun fyldt 2/3 som anbefalet, og maskinen vippet bagover. Venlige klap på motorhjelmen, ja, en lille sang blev det næsten også til, inden jeg trak i startsnoren.

Men ak, luksusbehandlingen havde absolut ingen effekt. Jeg kunne end ikke starte motoren. Den snurrede bare et sekund eller to og døde så. Jeg har renset karburatoren 3 gange, men det er stadig kun lykkedes at holde liv i motoren en enkelt gang, og kun i ca. 15 minutter.

Skiftet ryger nu tilbage til forhandleren. Det er første og sidste gang, at jeg køber en Al-Ko maskine. Magen til skidt skal man godt nok lede længe efter.

Har du primet den ? og sat chokeren til ? det er altså en god hjælp...


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Annonce
@shortcut:

Der er hverken primer eller choker på denne model.

Du kan se nærmere info om den via dette link:

https://rangering.dk/al-ko-highline-51-5-sp-a/
start sæson er det smart med et pust dieselstart i luftfilter skummet. Resten af sæsonen bliver benzinen fremme. Pil tændrøret ud og rens det. Sæt en tændstik til tændrørshullet - væk med hovedet - for at brænde uforbrændt benzin af. Du har vippet maskinen forkert og der er løbet motorolie op i forbrændingskammeret. Thats it!

 

Jeg ved ikke om det kan løse noget i forhold til dit problem, men forrige år fik jeg på denne tid en mand på genbrugen til at sætte sin fine Stiga i min trailer, da han var ved at smide den i "jern". Den "kan ikke starte, jeg gider ikke mere".

Af med luftfilteret, et ordenligt blæs lightergas fra dåse ind i hullet, hev i snored EN gang, WRUM WRUM WRUM, masser af sort røg et minut eller to, den har kørt upåklageligt siden. Jeg sidder næsten helt og glæder mig til jeg skal ud og opstarte den for i år, måske der er problemer igen, eller måske tør den slet ikke give problemer, af ren angst for at få samme behandling igen 
Det med ligtergas i hullet fra dåse - virker det også på kvinder når man skal "varme dem op"?

Sorry kunne ikke lade være.

P.S ja træk lige i snoren inden man går i gang med selve øvelsen ;)
uldal skrev den 03-04-2020 09:05:09

start sæson er det smart med et pust dieselstart i luftfilter skummet. Resten af sæsonen bliver benzinen fremme. Pil tændrøret ud og rens det. Sæt en tændstik til tændrørshullet - væk med hovedet - for at brænde uforbrændt benzin af. Du har vippet maskinen forkert og der er løbet motorolie op i forbrændingskammeret. Thats it!

 Jeg tror ikke det hjælper. Jeg har selv prøvet (1000 gange), at "prime" ved at dryppe lidt benzin direkte i indsugningen, og så starter maskinen lige med det samme, og går så ud efter 1-2 sekunder.

Man må gerne vippe maskinen bagover, det er netop det der står i manualen, hvis man skal skifte kniven. Så det er heller ikke olie der er løbet tilbage.
Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også