Næsten ny plæneklipper vil ikke starte efter vinteren

Hej

Græsset skulle have den første tur i går, og min næsten nye plæneklipper skulle i brug første gang efter vinteren.

Al-Ko klipper, købt i efteråret. Brugt 3 gange inden vinteren, uden problemer.

Den har stået indendøre, tørt og frostfrit.

Tank stort set kørt tør inden vinterhi.

Frisk benzin hældt på i inden første forårsklipning.

Efter 5-10 hiv i snoren startede den, men gik ud efter et par sekunder.

5-10 hiv igen, og samme historie.

Igen 10-20 hiv og så startede den, og kørte lidt længere, hele 5 sekunder...

Og så var det ellers slut. Absolut ingen respons, uanset hvor mange hiv.


Tændrør afmonteret, tørret og renset. Ingen forskel.

Benzinslange til karburator tømt for gammel benzin, og tank delvis tømt for evt. gammel benzin.

Ingen forskel.

Sprøjter jeg lidt benzin direkte i indsugning, starter den fint, men stopper efter 2-3 sekunder.

Luftfilter er helt rent og fint. Den er jo stort set ikke brugt.


Tændrør og benzin er OK, og motoren starter fint med direkte indsprøjtning.

Men det lader til at der ikke kommer ny benzin til.


Klipperen er simpel: ingen manuel choker, ingen primerbold, ingen benzin der skal åbnes for.

Det skulle bare være: hold gassen inden, hiv i snoren, klip...


Så spørsmålet er om jeg står med en defekt maskine, eller om der er noget jeg overser?


Jeg håber der er nogle der kan give et hint. Sidst jeg indleverede en plæneklipper til forretningen tog det 2 måneder, og så var den vist blevet væk for dem...


På forhånd tak!

Kåre


Hej Græsset skulle have den første tur i går, og... Vis hele indlægget
61 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du er helt sikker  på at der kommer benzin fra tanken til kaburatoren ?


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
@uldal:

Jeg tror ikke, at problemerne skyldes olie i forbrændingskammeret. Det lykkedes mig jo at få motoren til at køre i ca. 15 minutter, og i løbet af den tid skulle alle eventuelle olierester vel for længst være brændt af?!

@Hr. Schmidt:

Jeg tror desværre ikke, at dit trick virker på min plæneklipper, da jeg har haft luftfilteret af flere gange for at rengøre det, ligesom jeg flere gange har afmonteret og renset karburatoren. Det er nærmest helt nyt at se på altsammen, og plæneklipperen er jo heller ikke fyldt 1 år endnu...
Har ikke læst alle rådene i tråden.. men har du tjekket slangen til benzinen? Jeg har oplevet at den klare slange har fået "forstoppelse" måske ved et knæk eller? og derfor var blevet "tyk" og ikke lukkede igennem.. (måske fordi der var blevet blandet alm. benzin og "Aspen" miljørigtig??)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
@Natur:

Ja, jeg har haft afmonteret og renset benzinslangen inkl. det lille, tynde plasticrør, der leder benzinen fra tanken ud i slangen. Jeg har også på et tidspunkt haft demonteret plasticrøret for at være sikker på, at der løb rigelig benzin ud i slangen. Det gjorde ingen forskel.
Kåre Bach skrev den 03-04-2020 15:22

 Jeg tror ikke det hjælper. Jeg har selv prøvet (1000 gange), at "prime" ved at dryppe lidt benzin direkte i indsugningen, og så starter maskinen lige med det samme, og går så ud efter 1-2 sekunder.

Så kan du da i hvert fald konkludere, at det ikke er tændingssystemet der er noget i vejen med, når maskinen køre/starter når den får benzin direkte i indsugningen.

Kan du ikke tage luftfilteret af og give den et par dråber direkte ned i karburatoren evt. ved at have benzin i en olie kande. Så kan du prøve at føde den manuelt med benzin og se om du kan holde den i gang.
Hvordan kommer der benzin til karburatoren, er det mekanisk benzinpumpe, elektrisk benzinpumpe, suger den vha. en membran eller hvordan?

Annonce
https://www.youtube.com/watch?v=6Z5aKx-kHOw
Ved ikke om det er samme motor, men her er da en video om hvordan man (kan) lave service på den..

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Hej.Jeg har lige haft samme problem med samme motor,har haft adskilt carburator adskilt 3 gange renset og renset og blæst med trykluft intet hjalp, men så fik den en gang i ultralyd og så kom der en masse møg ud fra alle kanaler og dyser hvorefter den startede efter 2 træk i snoren og har siden kørt uden problemer.
Har ikke læst hele tråden !!
Men har du prøvet med et nyt tændrør, selv om røret ser fint og nyt ud, og der kommer en lille gnist, kan det stadig være defekt. (det kræver mere at lave en gnist under tryk)
Lavede en plæneklipper for en kollega (husker ikke fabrikatet på klipperen) her var også forsøgt med karburator rensning mv.
Min eneste indsats var at sætte et nyt tændrør i, så sprang den i gang efter et træk eller to i snoren.

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for alle de gode råd og tip. Jeg har afprøvet de fleste af dem, men desværre uden held.

Jeg har givet op og købt en Texas Premium 5370TR/WE plæneklipper. Den har næsten 50% mere motorkraft og har håndtag til at justere shoker og power, så man ikke er afhængig af fintfølende autojusteringsmekanismer. Den kører som en drøm i modsætning til Al-Ko maskinen, som hver gang har virket lidt “udfordret” af min græsplæne. Den klipper min plæne næsten dobbelt så hurtigt som Al-Ko maskinen.

Det er første og sidste gang, jeg køber en plæneklipper fra Al-Ko. Utroligt at man skal spilde så mange timer på en maskine, der ikke engang har kørt en hel sæson. Pinligt at den er dobbelt testvinder hos Tænk. De har tydeligvis ikke haft den stående vinteren over. Maskinen ryger nu retur til forhandleren.

Endnu en gang tak for jeres råd og tip. Hvis jeg havde været lidt heldigere med maskinen, havde de sikkert hjulpet mig til at få liv i skidtet.
Øv, men godt du har fået en god maskine!
Inden jeg købte min Al-Ko, havde jeg en Texas. Den kørte fint, med el-start og kopholder:).
Men efter een sæson pissede benzinen ud af karburatorer. Forhandlerens mekaniker kunne ikke ordne den (sagde de, jeg tror de var kommet til at smide den ud...), så jeg fik pengene tilbage, og opgraderede til Al-Ko :).

Jeg har nu lige haft den fremme for at klippe græsset for første gang i år.
Den kunne overhovedet ikke starte....
Af med karburator, rense og blæse ren, og så startede den i første træk, og kørte så som den skulle.
Mærkelig maskine, men jeg tror efterhånden jeg har fået overtaget :)

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også