Strøm, hvor mange antal ledere 3,5 eller 7

Hej LDS

Har købt et gammelt hus hvor der skal trækkes nyt strøm, og ny eltavle. 

Vil skynde mig at skrive, vi fræser selv kun ind og trækker ledningerne i rør. Så kommer der en elektriker og opsætter kontakter, eltavle, loftudtag osv som kan skrive under.

Min far og jeg er så kommet til at diskutere hvor mange ledninger der skal gå i de forskellige rør. 

Vi regner med at serieforbinde loft udtagne, og så trække derfra og ned til afbrydere. 

Alle afbryderne er korspendance med et stik med konstant  strøm under. 

Hvor mange ledninger skal der med rundt til de forskellige og hvorfor? 

Har lavet en tegning over hvordan  vi regner med at trække strømmen. 

Vh Marcus 

Hej LDS Har købt et gammelt hus hvor der skal... Vis hele indlægget
45 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Er det ikke Klods Hans at bruge rør med ledninger trukket på forhånd , er det noget man kan købe , det er nyt for mig , det ville da være mere rigtigt og meget lettere  at trække kabler.


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Det har man kunnet købe i de billig forretninger i mange år. Jeg har aldrig brugt det. Men jeg har til gengæld brugt deres korrugerende rør " 2 " gange første og sidste. Jeg skulle lave en lille tilbygning i et sommerhus, var gået tør og kendte en som havde 50 m liggende. Da jeg senere skulle trække ledninger i måtte huset skilles ad 3 steder, før det lod sig gøre.

Så til Marcus4140 hvis det er den type rør du bruger, så trækker jeg mine ord tilbage med de 7 ledninger i røret.   


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak tak..man skal lære noget nyt hver dag , men jeg kan ikke se fordelen contra kabelinstallation .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Det er de her rør fra Greenline, hvad tænker i om dem? 

Har også hørt at rør og kabler fra thansen/ bauhaus, skulle være noget lort at trække i og afisolere. Men de her ser ud til at være lidt bedre?

Har ikke brugt dem endnu, så har mulighed for at sende tilbage, hvis det skulle være noget rigtig lort.... 

Hvad havde i selv valgt hvis det var jer, kabler eller løse ledninger og hvorfor? 


Lige et sidste spørgsmål, hvor vil i mene at man skal købe det for at få noget ordentlig kabel/rør? 



Det du viser er OK. Jeg havde nok valgt glatte rør, som jeg havde trukket ledninger i eller kabler, som man så ikke kan reparere eller ændre på så nemt.

Om du køber i Bauhaus eller hos Jem og fix er ligegyldigt.


fase

Sidder og kigger på færdigsamlet + godkendte eltavler, og undre mig over hvad man bruger den 13 amp 3p+n gruppe til? 

Havde planer om at køre ovn, kogeplader, opvasker og måske evt emhætte på kraft, men er det ikke i overkanten? 

havde tænkt at køre en 16 amp gruppe til køknet, en 13 amp 3p+n og en lysgruppe 13 amp 1p+n 

Er det helt forkert, og hvad ville i køre på 13 amp 3p+n gruppen? 

Emhætte på 16 A gruppe er i overkanten. 

Man bruger stort set ikke 3 pol. grupper til lysinstallation i private boliger. En af årsagerne er at der skal være et vist antal grupper ( 1 for hver 50 kvm, og at 2 af dem skal optræde i køkken )

En 3 polet gruppe tæller som 1 så det batter ikke så meget i den udregning. 




Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Okay tak for svar, så der er ikke som sådan noget fancy over en 3 polet gruppe.

Hvis man skulle udnytte en 3 polet gruppe bedst muligt, hvad ville man så bruge sådan en til? Garage/ værksted? 

Vil du mene at en 16amp kraftgruppe kan klare kogeplader,ovn, opvaskemaskine? ville den også kunne trække tørretumbler og vaskemaskine, eller ville du køre dem på deres egen? 

Tænker 

1x 13 amp til førstesal

1x 16 amp kraft køkken 

2x 13 amp køkken 

1x 13 amp til resten af stueetagen

1x 13 amp kælder 

Vaskemaskine + tørretumbler i kælderen, ville i turde at køre dem på samme kraft som køknet? 

Kunne nemlig godt tænke mig og have en kraft ekstra til fremtidig værksted 


Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis