Strøm, hvor mange antal ledere 3,5 eller 7

Hej LDS

Har købt et gammelt hus hvor der skal trækkes nyt strøm, og ny eltavle. 

Vil skynde mig at skrive, vi fræser selv kun ind og trækker ledningerne i rør. Så kommer der en elektriker og opsætter kontakter, eltavle, loftudtag osv som kan skrive under.

Min far og jeg er så kommet til at diskutere hvor mange ledninger der skal gå i de forskellige rør. 

Vi regner med at serieforbinde loft udtagne, og så trække derfra og ned til afbrydere. 

Alle afbryderne er korspendance med et stik med konstant  strøm under. 

Hvor mange ledninger skal der med rundt til de forskellige og hvorfor? 

Har lavet en tegning over hvordan  vi regner med at trække strømmen. 

Vh Marcus 

Hej LDS Har købt et gammelt hus hvor der skal... Vis hele indlægget
45 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har ikke skrevet "kun 5 ledninger i hver rør"

 Måske har du misforstået "Du må højst komme med 5 rør i hver. (lampested)

Ja 6 ledninger til korrespondance(2 )  + 1 pol (1) + stikk. (3)


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Arhh det var mig der misforstod det

Hvad så hvis man vil udnytte den dobbelt korrespondance kontakt, og vil kunne slukke begge lamper i stuen enkeltvis men også begge steder. Så der skal 2 dobbelt afbryder til, så kan det vel ikke gøres med 5 ledninger længere?  

Kan du ikke lave en tegning, som viser, hvad der hører sammen. For øvrigt ville jeg flytte tilgangen/forsyningen over i højre side, så den bliver tilsluttet ved afbryderen. Skal du ikke have strøm til komfur og ovn samt til køleskab og emfang. Du skal også have mindst 2 stikkontakter i køkkenet, foruden de der bruges til køl og frost, fordelt på 2 grupper.

For øvrigt tvivler jeg på, at du for nogen installatør til at godkende det, du har lavet. Gør som el-mand skriver, lav rillerne og sæt dåserne fast.


fase

Har prøvet at lave en tegning sådan som jeg har forstået korrespondance, men ved ikke om den er til at finde ud af... 

Har tænkt tanken med at flytter forsyningen. 

Ja det kan godt være elektrikeren selv skal have lov til at trække kablerne, så kunne man bare have sparet ham for at skulle op på loftet og kravle i gammelt isolering for at forbinde loftudtagene. 

Det kunne være interessant at høre hvad renovering går ud på. Laver du dampspærre. forskaller lidt ned  og ny loft. Så er det i denne forskalling rør / kabler skal ligge. Hvis det skal trækkes oppe i gammel isolering bør du tage det væk så rør kan ligge under isolering, ellers bliver der problemer med kondensvand der kan sive ned og ødelægge væggen under stikkontakter.  

Jeg skriver 6 ledere  ved 1 korrespondance + 1 stk 1 pol. ( ikke 5 )

 3 fælles + 2 til hver K og + 1 til 1 polet tænding

Så 1 polet tænding alene 1 + 3 = 4 leder, 

 2 stk K = 2 + 2+ 3 = 7 ledere.

Som du ser på din tegning har du 1 brun , 1 blå , 2 orange, og 2 sorte ned til hver afbryder Så mangler du kun jordleder for at være på de 7 ledninger. Så det passer sammen. 


 

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Du vil få svært ved, for ikke at sige det er umuligt, at få mere end 5 ledere i et korrugeret rør, så du kan blive nødt til at føre to rør ned til de to afbrydere. Det vil også gøre det nemmere at forbinde ledningerne, når du kommer så langt.


fase

Der skal/ er forskallet ned, så i stueetagen er det let at komme til at trække ledningerne. Men på 1 sal bliver det lidt mere træls, at skulle op og fjerne isoleringen for at lave loftudtag og trække ledninger imellem dem, heldigvis er der kun 3 på loftet. 

S.Fabrin 

Du har nok ret har lige tjekket, der hvor jeg købte ledning kunne man heller ikke få dem med mere end 5... 

Hvis rørene er lagt ordentlig, altså lange bøjninger, og fastgjort godt kan der trækkes 7 ledninger i 16 mm rør. Det betinger at ledninger lægges ordentlig så de ikke snor sig meget samt en lille smule glidemiddel.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Erik, der bliver brugt rør med ledninger trukket i på forhånd. 



fase

Ja det så jeg i sidste indlæg, men det ændrer jo ikke på mulighederne, set fra proff. side.  Ellers kunne man lige så godt lave det med kabel. Der fås 7 leder, men det gør jo ikke monteringen lettere hvis ledere er nummererede


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 25 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis