Strøm, hvor mange antal ledere 3,5 eller 7

Hej LDS

Har købt et gammelt hus hvor der skal trækkes nyt strøm, og ny eltavle. 

Vil skynde mig at skrive, vi fræser selv kun ind og trækker ledningerne i rør. Så kommer der en elektriker og opsætter kontakter, eltavle, loftudtag osv som kan skrive under.

Min far og jeg er så kommet til at diskutere hvor mange ledninger der skal gå i de forskellige rør. 

Vi regner med at serieforbinde loft udtagne, og så trække derfra og ned til afbrydere. 

Alle afbryderne er korspendance med et stik med konstant  strøm under. 

Hvor mange ledninger skal der med rundt til de forskellige og hvorfor? 

Har lavet en tegning over hvordan  vi regner med at trække strømmen. 

Vh Marcus 

Hej LDS Har købt et gammelt hus hvor der skal... Vis hele indlægget
45 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Regner med at få opsat tavlen i kælderen, og nu man er igang så vel hellere 1 eller 2 lysgrupper for meget til senere brug? 

Tænker 1 sal

1x lysgruppe 

Stueetage 

1x lusgruppe 

1x kraft ( køkken ) 

2x lysgrupper ( køkken ) nu hvor de frie kontakter skal forsynes 2 steder fra, så er det dejlig nemt med 2 grupper kun til køkken. Der skal alligevel bruges en del, emhætte, køleskab, mikroovn, kaffemaskine, elkedel og spot Osv. 

Kælder 

1x lysgruppe 

1x kraft ( tørretumbler og vaskemaskine ) 

Værksted 

1 kraft 

1-2 lysgrupper 

Evt 1 lysgruppe til udendørsbelysning 

Ialt 3 kraft + 7-8 lysgrupper


Fuldstædigt idiotisk overdimensioneret tavle , du kan nøjes med en fjerdedel af gruppeafbrydere og så har du rigeligt strøm til rådighed................................


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Ved at jeg let ville kunne undvære 1 i køknet, det var mere for at gøre det simpelt? 

Hvilken af de overnævnte grupper ville du undvære? spørger af ren nysgerrighed 

Tænker at det som udgangspunkt er rart/ overskueligt for ham der skal lave det, at der er en fødeledning/ lysgruppe fra tavlen til hver etage + værksted?

Så meget over er det vel ikke. Men vi har endnu til gode at høre hvor mange m2 hus der bliver tale om for at kunne sige noget om minimum. 

Men man må jo ikke blande lysgrupper i samme dåse m.m. Så det er ofte smart at have samme gruppe til udendørs og  i entre / baggang da det udendørs ofte udgår derfra. 

Men jeg kan efterhånden fornemme at din "tilskadekomne" ellektriker ikke har fået en supleant endnu.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Har faktisk snakket med en elektriker Idag som var nede og se huset, han vil give svar i den her uge om han kan klemme det ind i hans kalender👍

Men jeres hjælp, råd og ideer har været guld vær. Det var en kæmpe fordel at have sat sig ind i det inden elektrikeren kom, og jeg havde meget mere "baggrundsviden" nu for at forstå hvad ham sagde og mente ☺️




 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis