Strøm, hvor mange antal ledere 3,5 eller 7

Hej LDS

Har købt et gammelt hus hvor der skal trækkes nyt strøm, og ny eltavle. 

Vil skynde mig at skrive, vi fræser selv kun ind og trækker ledningerne i rør. Så kommer der en elektriker og opsætter kontakter, eltavle, loftudtag osv som kan skrive under.

Min far og jeg er så kommet til at diskutere hvor mange ledninger der skal gå i de forskellige rør. 

Vi regner med at serieforbinde loft udtagne, og så trække derfra og ned til afbrydere. 

Alle afbryderne er korspendance med et stik med konstant  strøm under. 

Hvor mange ledninger skal der med rundt til de forskellige og hvorfor? 

Har lavet en tegning over hvordan  vi regner med at trække strømmen. 

Vh Marcus 

Hej LDS Har købt et gammelt hus hvor der skal... Vis hele indlægget
45 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Tørretumbler og vaskemaskine på sin egen gruppe. Det kan sikkert godt være 13 A gruppe men træk alligevel 2,5 mm2 kabel så du kan skifte sikringsgruppe hvis det viser sig at det ikke er ok.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Synes også det virker klogest at have på sin egen, go ide med 2.5 mm kabel. 

Det bliver bare en stor tavle hvis huset skal have 2x 16 amp 5x13 amp + et fremtidig værksted som også skal have 1x 16 amp + 2x 13 amp 

Du behøver ikke 2 grupper til køkken alene. De kan begge være fælles med andet. F.eks. kan kælder komme fra den ene til køkken. Men du skal minimum have en lysgruppe for hver påbegyndt 50 m2 så med 5 grupper kan du have boligareal op til 250 m2 

Og hvis ikke det er proff. værksted kan du sagtens køre med 1 stk 3 pol 16 A gruppe. som så går videre til 2-3  230 v stikkontakter der er godkendt til 16 A

Lyset kan komme fra en gruppe i resten af huset.  

ja okay det hjælper så lidt på det, det havde bare været lettere at køknet havde dens egen 2 grupper + kraft, for at det var mere overskueligt 

okay så må 2x kraft til huset + 1x kraft til værksted, og så 5 almindelige grupper kunne gøre det 

Men vaskemaskinen + tørretumbleren kunne godt køre på deres egen 13 amp gruppe med 2.5 mm ledere? 

Annonce

Hov lige et ekstra spørgsmål, ville det ikke være en go ide at køre vaskemaskine + tørretumbler på den 13 amp 3p + n gruppen. Eller har jeg misforstået den gruppes funktion - formål

Personligt ville jeg ikke gå på kompromis med antal grupper fordi det er en en gangs udgift for at sikre der ikke springer grupper i fremtiden.. Min egen tavle ser så også således ud

https://www.lav-det-selv.dk/projekter/id/1945

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Det er udmærket med at køre vaskemaskine og tørretumbler på sin egen 3 fasede gruppe. Jeg ville trække 5X2,5 mm2 frem til stikkontakterne, så det var muligt at sætte 16A i gruppen. Desuden ville jeg bruge 2 HPFI relæer. En til lysgrupperne og en til kraftgrupperne.

fase

Jeg mener ikke der er noget som helst belæg for at bruge så meget krudt på sikringsgrupper. Ja jeg har givet tilbud på en installation i et større enfamiliehus, hvor der var projekteret 1 lysgruppe pr. stikk. i køkkenregioner og næsten lige så tæt besat i andre rum. Der var der projekteret en tavle på hver etage og IHC naturligvis. Det var lige i starten af hvor det var opfundet. Men helt overdrevet.

Har fundet en eltavle med 3 stk 16 amp og 9 stk 13 amp 1p+n, det er vel altid rart med nogle ekstra? så der burde være mulighed for at få en kraft kun til køkken, 1 til kælder/ vask + tørre og en til værksted. 

Men dog kun med 1 HPFI, men kan sagtens se fidusen i 2 HPFI da der er større chance på kraft nu hvor den ene vil blive brugt i et værksted =) 

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis