Stolpet og remme i carport

D'herrer eksperter,

Jeg har nu, i forbindelse med mit kommende carportprojekt, trevlet mig i gennem samtlige tråde her på LDS omhandlende emnet 'carport' - især med fokus på dimensionering.

Der er dog er par ting, jeg ikke har kunnet finde et endegyldigt svar på, ej heller ved at lure i en spændviddetabel.

Den indledende planskitse af prokektet ser således ud:

Faldet bliver bagudløbende med 5 cm fald pr. meter (1:20). Tagbeklædningen bliver tagpap, hvor en professionel får æren af at lægge dette, da jeg sagtens vil kunne se carporten stå i flammer, hvis jeg selv får en gasbrænder i hånden.

Nå, så til det vigtige - mine spørgsmål er:

1. Hvis jeg lægger en rem på de midterste stolper, der fæstnes i en af stolperne på bagenden af carporten, vil jeg så kunne nøjes med spær på 45×170x6000 ved en spærafstand på 0,4 meter? Eller ville det være 'rettidig omhu' at gå op i 45×195?

2. Ser I antallet af stolper (95x95 mm) som værende tilstrækkeligt, eller ville I have sat flere end 4 til at bære remmene? (Jeg afstiver skelettet med 45×95 reglar samt vindtræksbånd på såvel sider som under spær).

3. Hvad vil I anbefale som 'loft' under spærerne - og burde man lade være med at lukke HELT til for bedre ventilation til spær/tagkonstruktion?

4. Der bliver selvfølgelig skåret ud i stolperne til remmene og dette samæes med bræddebolte. Hvilken størrelse rem vil I anbefale?

5. Jeg har overvejet tagbrædder som fundament til tagpappet, da jeg kunne læse mig frem til, at plader osv kan give problemer med fugt på sigt. Hvad er jeres erfaringer?

Ich glaube das war's for denne gang!😊



King of the castle - i hvert fald når fruen er på arbejde!
D'herrer eksperter, Jeg har nu, i forbindelse med... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis