Stolpet og remme i carport

D'herrer eksperter,

Jeg har nu, i forbindelse med mit kommende carportprojekt, trevlet mig i gennem samtlige tråde her på LDS omhandlende emnet 'carport' - især med fokus på dimensionering.

Der er dog er par ting, jeg ikke har kunnet finde et endegyldigt svar på, ej heller ved at lure i en spændviddetabel.

Den indledende planskitse af prokektet ser således ud:

Faldet bliver bagudløbende med 5 cm fald pr. meter (1:20). Tagbeklædningen bliver tagpap, hvor en professionel får æren af at lægge dette, da jeg sagtens vil kunne se carporten stå i flammer, hvis jeg selv får en gasbrænder i hånden.

Nå, så til det vigtige - mine spørgsmål er:

1. Hvis jeg lægger en rem på de midterste stolper, der fæstnes i en af stolperne på bagenden af carporten, vil jeg så kunne nøjes med spær på 45×170x6000 ved en spærafstand på 0,4 meter? Eller ville det være 'rettidig omhu' at gå op i 45×195?

2. Ser I antallet af stolper (95x95 mm) som værende tilstrækkeligt, eller ville I have sat flere end 4 til at bære remmene? (Jeg afstiver skelettet med 45×95 reglar samt vindtræksbånd på såvel sider som under spær).

3. Hvad vil I anbefale som 'loft' under spærerne - og burde man lade være med at lukke HELT til for bedre ventilation til spær/tagkonstruktion?

4. Der bliver selvfølgelig skåret ud i stolperne til remmene og dette samæes med bræddebolte. Hvilken størrelse rem vil I anbefale?

5. Jeg har overvejet tagbrædder som fundament til tagpappet, da jeg kunne læse mig frem til, at plader osv kan give problemer med fugt på sigt. Hvad er jeres erfaringer?

Ich glaube das war's for denne gang!😊



King of the castle - i hvert fald når fruen er på arbejde!
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på LDS

I stedet for at komme med beregninger så vil jeg beskrive min carport. Den blev lavet af en tømrer i 1984 og har ikke taget noget som helst skade rent bortset fra at jeg har lagt ny tag på. Det var oprindeligt stålplader men for ca. 20 år siden lagde jeg tagkrydsfiner på med efterfølgende tagpap. Grunden til det nye tag er kondensdryp fra det gamle ståltag. Ingen problemer med tagkrydsfiner. 

Det er en dobbelt carport med hver 3 meter i bredden og 10 m lang Der er spær 125 x 60 mm  for hver 1 m. I den ene side "hænger den" på husets gavl. (værksted) Rem yderst og i midten er på 100 x 100 mm De er hver understøttet af 6 stolper 100 x100 mm på punktfundamenter. 

Både på ydersiden og på dele af det midterste er der skruet krydsfinerplader på lægter for at afslutte og lave et par rum netop som du planlægger. Pladerne er med til at afstive hele konstruktionen. Du behøver ikke loft i carport, og krydsfinerplader (eller sporplader ) afstiver lige så godt som skråbånd m.m. Stolpeafstand ligner det som du har planlagt, og selv om du har en bredde 3,30 m ville jeg ikke gå så højt op med spær når du er nede på 0,4 m i afstand. 

Min er som sagt 10 m lang så der er fald ned imod midten, det er for ikke at miste for meget højde til fald. Der har jeg så lavet "en grøft" med tagkrydsfineren, ned imellem spær, som så har fået brændt pap på.  

Der er stern på med kant op over tagfladen så man ikke kan se faldet udefra. Jeg har oplevet at min tagbrønd var stoppet, hvorfor hele tagfladen blev fyldt op med vand til toppen af sternkant. Det giver ligegodt 3-4 tons vand og det rørte den ikke. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg kigger lige på Ringsted spær tabel over bjælkelag (tryk her for link.)  Der er 2 tabeller på hver af 2 trækvaliteter. Den ene tabel er med mellem understøttelse (2/3 størrelse i det mindste fag) Den opfylder du så ikke helt, men din konstruktion er jo heller ikke 1 fags. 

Så en mellemting imellem de 2 tabeller ville være et godt bud. og det giver så en afstand på ca. 0,5 m ved 45 x170 mm 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Takker og bukker for beskrivelsen!

Jeg bliver lige nødt til at få uddybet, hvad du mener med den sidste post. Carporten bliver 570×600, så mellemfaget vil da umiddelbart være identisk med de to yderste remme i længde?

Som jeg læser tabellen (og det er SLET ikke sikkert, at jeg forstår den rigtigt 😊), så vil mine spær skulle være 45x220, da de skal gabe over et spænd på i alt 570. 

Jeg regner med at bruge spær på 600, da der også skal være lidt udhæng. Jeg går dog ud fra, at de sidste 30 cm, 15 cm udhæng på hver side, ikke er et problem, da det kun er selve spændet der skal tages højde for ...



King of the castle - i hvert fald når fruen er på arbejde!

Ifølge din tegning er carport delen kun 370 cm bred. og du siger der kommer en rem der i midten også? så har du kun et spænd på 370 cm.. det er ikke alverden, jeg ville umiddelbart tro 170mm ville være rigeligt også ved 60cc. 

jeg har en dobbelt carport der er 6m i bredden, dvs spænd mellem remme er vist 580 cm, og den er lavet med spær på 195x45 i 60cc. 


Pizzabager skrev den 19-02-2018 20:32:49

ja byg i måløv har tegninger til en masse forskellige carporte, og man må gå ud fra de er lavet så de kan holde. 

der er tegninger og skrevet ned hvad man skal bruge af materialer.. kig på tegninger


http://www.j-a.dk/Standard_CL.html

 Jeg brugte faktisk dén side som inspiration - umiddelbart synes jeg bare, at det kolliderer lidt med hvad spærfabrikanterne anbefaler.

Så det var egentlig grunden til at jeg gerne lige ville have lidt andre vinkler på sagen.


King of the castle - i hvert fald når fruen er på arbejde!

Jeg går ud fra at du laver en midter rem i hele carportens længde, også der hvor du har en stiplet linje. Så du skal maks. regne med 3,70 m 

Jeg skal prøve at forklare logik i de 2 forskellige tabeller som jeg forstår det. En ingeniør har nok nogen finere ord.. 

Hvis du har en bjælke der kun er understøttet i begge ender, vil den kraft der kommer ovenfra kun sørge for ned bøjning og der er ingen opadgående kræfter. 

Ligger den over 2 fag altså med mellem understøttelse, vil kraften fra det ene fag ophæve lidt af kraften fra det andet fag. Altså lidt som 2 børn på en gynge med midter remmen som  omdrejningspunkt. I bjælkespær taler man om 1/7 dels punktet. Altså i 1/7 af understøttelses afstanden i nabofeltet er kraften nærmest nul. Det er det punkt som man f.eks. bør lave samlinger i f,eks, åse på stålspær. 

I teksten står der at man kan regne med 2 fag når det mindste fag er over 2/3 af det største fag. Så når du har 2 m i det mindste fag og 3,70 m i det største, så opfylder det jo ikke helt 2/3 dels reglen. Derfor skal du gå lidt højere op end 2 fags tabellen, men jeg mener ikke du behøver at komme helt op på enkeltfags tabellen. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 19-02-2018 21:31:53

Jeg skal prøve at forklare logik i de 2 forskellige tabeller som jeg forstår det. En ingeniør har nok nogen finere ord.. 

Hvis du har en bjælke der kun er understøttet i begge ender, vil den kraft der kommer ovenfra kun sørge for ned bøjning og der er ingen opadgående kræfter. 

Ligger den over 2 fag altså med mellem understøttelse, vil kraften fra det ene fag ophæve lidt af kraften fra det andet fag. Altså lidt som 2 børn på en gynge med midter remmen som  omdrejningspunkt. I bjælkespær taler man om 1/7 dels punktet. Altså i 1/7 af understøttelses afstanden i nabofeltet er kraften nærmest nul. Det er det punkt som man f.eks. bør lave samlinger, i f,eks, åse på stålspær. 

I teksten står der at man kan regne med 2 fag når det mindste fag er over 2/3 af det største fag. Så når du har 2 m i det mindste fag og 3,70 m i det største, så opfylder det jo ikke helt 2/3 dels reglen. Derfor skal du gå lidt højere op end 2 fags tabellen, men jeg mener ikke du behøver at komme op på enkeltfags tabellen. 

 Jamen for Satan da - havde fuldstændig overset, at der står at det kun er spændvidden over det største fag. Jeg havde forstået det som om, at det var den SAMLEDE spændvidde. Now it makes sense, tak!😊

Så burde det jo ikke umiddelbart være et problem med 45×170, som du selv nævner. Jeg tror dog, at jeg vil holde mig til 0.4 i afstand - bare for at være på den sikre side. Og hva' fa'en - tre spær fra eller til, når først man er ved at gå amok med saven ...

Jeg synes nu, at de spær, som carportfirmaet bruger i Pizzabagers link er ret så underdimensionerede holdt op i mod de tabeller jeg har set. 45×195 til en spændvidde på 6 meter uden mellemunderstøttelse ...



King of the castle - i hvert fald når fruen er på arbejde!
Bacongrisen skrev den 19-02-2018 22:04:21

Jeg synes nu, at de spær, som carportfirmaet bruger i Pizzabagers link er ret så underdimensionerede holdt op i mod de tabeller jeg har set. 45×195 til en spændvidde på 6 meter uden mellemunderstøttelse ...


 Jeg har faktisk den carport med 195x45 i 580 cm spænd, og hvis du kan huske et par år siden, vi havde en decembernat med kraftig tøsne, som gjorde at en masse træer og buske knækkede under vægten af sneen?, en af mine kollegaers stålcarport knækkede sammen under vægten, det gjorde mange carporte faktisk, Men min var fin, den hang ikke det mindste, så jeg vil sige den har bestået prøven

Og min gamle med 125 x 60 spær med 1 m afstand over 3 m har også holdt. 

I øvrigt er tabellen ikke specielt beregnet til carport, (snelast) men mere til beboelse, med så vidt jeg husker 1000 N /m2 som egenlast (lofter skillerum isolering m.m. + 1500 N /m2 som nytte last. Altså omkring 250 kg pr. m2. med tagvægt

Desuden er der særlige små krav til nedbøjning i beboelse. Det er noget andet i carport, der skal det jo bare ikke styrte sammen / ødelægges, men du er principielt ligeglad med nedbøjning


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis