Stolpet og remme i carport

D'herrer eksperter,

Jeg har nu, i forbindelse med mit kommende carportprojekt, trevlet mig i gennem samtlige tråde her på LDS omhandlende emnet 'carport' - især med fokus på dimensionering.

Der er dog er par ting, jeg ikke har kunnet finde et endegyldigt svar på, ej heller ved at lure i en spændviddetabel.

Den indledende planskitse af prokektet ser således ud:

Faldet bliver bagudløbende med 5 cm fald pr. meter (1:20). Tagbeklædningen bliver tagpap, hvor en professionel får æren af at lægge dette, da jeg sagtens vil kunne se carporten stå i flammer, hvis jeg selv får en gasbrænder i hånden.

Nå, så til det vigtige - mine spørgsmål er:

1. Hvis jeg lægger en rem på de midterste stolper, der fæstnes i en af stolperne på bagenden af carporten, vil jeg så kunne nøjes med spær på 45×170x6000 ved en spærafstand på 0,4 meter? Eller ville det være 'rettidig omhu' at gå op i 45×195?

2. Ser I antallet af stolper (95x95 mm) som værende tilstrækkeligt, eller ville I have sat flere end 4 til at bære remmene? (Jeg afstiver skelettet med 45×95 reglar samt vindtræksbånd på såvel sider som under spær).

3. Hvad vil I anbefale som 'loft' under spærerne - og burde man lade være med at lukke HELT til for bedre ventilation til spær/tagkonstruktion?

4. Der bliver selvfølgelig skåret ud i stolperne til remmene og dette samæes med bræddebolte. Hvilken størrelse rem vil I anbefale?

5. Jeg har overvejet tagbrædder som fundament til tagpappet, da jeg kunne læse mig frem til, at plader osv kan give problemer med fugt på sigt. Hvad er jeres erfaringer?

Ich glaube das war's for denne gang!😊



King of the castle - i hvert fald når fruen er på arbejde!
D'herrer eksperter, Jeg har nu, i forbindelse med... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Vi har også en lille gammel teresse som vi har indhegnet så vores katte kan komme ud og få lidt frisk luft, selvom de er indekatte, den er lavet med 10x10cm net, også i toppen(da det jo er katte som kan klatre)  da det er net har jeg jo ikke tænkt nærmere over skellettet skulle kunne klare snelast, 10 cm huller burde være rigeligt til det kunne falde igennem, så det er lavet i alm skillerumslægter,  men den decembernat var det store våde snefnug, de de satte sig godt sammen og lavede et tæppe over hele teressen, der er vel et spænd på næsten 3 meter, og vel 80 cm mellem lægterne, så da jeg kiggede ud om morgenen, hang de lægter godt spændt, og buet vel omkring 20-30 cm ned på midten.. utroligt de kunne holde til det, og da sneen smeltede var de lige igen, træ er et dejligt materiale :)

ev elmand skrev den 19-02-2018 22:25:53

Og min gamle med 125 x 60 spær med 1 m afstand over 3 m har også holdt. 

I øvrigt er tabellen ikke specielt beregnet til carport, (snelast) men mere til beboelse, med så vidt jeg husker 1000 N /m2 som egenlast (lofter skillerum isolering m.m. + 1500 N /m2 som nytte last. Altså omkring 250 kg pr. m2. med tagvægt

Desuden er der særlige små krav til nedbøjning i beboelse. Det er noget andet i carport, der skal det jo bare ikke styrte sammen / ødelægges, men du er principielt ligeglad med nedbøjning

 Det gør vel også en del, at det er ekstra brede spær - det kunne jeg selvfølgelig også overveje.

Umiddelbart vil jeg da helst undgå så meget nedbøjning som muligt - lige som jeg bliver nødt til at få afstivet konstruktionen ekstra godt, da carporten ligger højt og ubeskyttet for vind. Det er helt vanvittigt som det kan blæse ...


King of the castle - i hvert fald når fruen er på arbejde!
Pizzabager skrev den 19-02-2018 22:46:27

Vi har også en lille gammel teresse som vi har indhegnet så vores katte kan komme ud og få lidt frisk luft, selvom de er indekatte, den er lavet med 10x10cm net, også i toppen(da det jo er katte som kan klatre)  da det er net har jeg jo ikke tænkt nærmere over skellettet skulle kunne klare snelast, 10 cm huller burde være rigeligt til det kunne falde igennem, så det er lavet i alm skillerumslægter,  men den decembernat var det store våde snefnug, de de satte sig godt sammen og lavede et tæppe over hele teressen, der er vel et spænd på næsten 3 meter, og vel 80 cm mellem lægterne, så da jeg kiggede ud om morgenen, hang de lægter godt spændt, og buet vel omkring 20-30 cm ned på midten.. utroligt de kunne holde til det, og da sneen smeltede var de lige igen, træ er et dejligt materiale

 Så det jeg hører er, at jeg i princippet bare ville kunne bygge carporten udeluknende i skillerumslægter - det er klart en overvejelse værd, da det ude  tvivl ville gøre projektet NOGET billigere!😂


King of the castle - i hvert fald når fruen er på arbejde!

Hvis du bruger tabellen fra ringsted spær til dit carport tag, så er du laaaaaaaaaangt på den sikre side. Tabellen regner med:

Egenlast 1kN/m2
Nyttelast 1,5kN/m2.
Brudlast på 3,25kN/m2 - eller 325kg/m2 om man vil.
Nedbøjningen er regnet for nytelast 1,5kN/m2 med en maksimal tilladelig nedbøjning på L/600.

3300mm/600=5,5mm. Dette krav er skærpet fordi det er en etagebjælke der tabelleres.

For din carport:
Egenlast: 0,3kN/m2
Sne:        0,8kN/m2
Brudlast  1,5kN/m - dvs. 46% af tabelværdien
Nedbøjning regnes for snelast 0,8kN/m2 - dvs 53% af den last i tabellern. For et tag vil succeskriteriet for deformation være L/400 - 3,3m/400 =8,25mm, dvs 66% større.

Husk når taget er fladt, så vil vinden primært virke som sug og du skal derfor forankre randspær og ca. hver 3. spær til fundament.



 Certificeret Statiker

Ingenioeren skrev den 20-02-2018 07:24:59

Husk når taget er fladt, så vil vinden primært virke som sug og du skal derfor forankre randspær og ca. hver 3. spær til fundament.


 Det er selvfølgelig en stolpekonstruktion, så den forankring vil ske gennem rem og stolper. Men apropos rem - en rem er et stykke træ eller lign der i hele sin længde ligger på en mur eller lign. og ikke et element der spænder mellem 2 stolper, så er det en bjælke. Forskellen er at remmen leder lasten direkte til et underlag og derfor er der ikke de store krav til dimensionerne. Bjælken skal "bære" lasten, så den skal være "stor nok"!


 Certificeret Statiker

Annonce
Ingenioeren skrev den 20-02-2018 07:24:59

Hvis du bruger tabellen fra ringsted spær til dit carport tag, så er du laaaaaaaaaangt på den sikre side. Tabellen regner med:

Egenlast 1kN/m2
Nyttelast 1,5kN/m2.
Brudlast på 3,25kN/m2 - eller 325kg/m2 om man vil.
Nedbøjningen er regnet for nytelast 1,5kN/m2 med en maksimal tilladelig nedbøjning på L/600.

3300mm/600=5,5mm. Dette krav er skærpet fordi det er en etagebjælke der tabelleres.

For din carport:
Egenlast: 0,3kN/m2
Sne:        0,8kN/m2
Brudlast  1,5kN/m - dvs. 46% af tabelværdien
Nedbøjning regnes for snelast 0,8kN/m2 - dvs 53% af den last i tabellern. For et tag vil succeskriteriet for deformation være L/400 - 3,3m/400 =8,25mm, dvs 66% større.

Husk når taget er fladt, så vil vinden primært virke som sug og du skal derfor forankre randspær og ca. hver 3. spær til fundament.


Tak for info, det sætter jeg pris på. De udregninger tolker jeg som en 'godkendelse' af, at 45x195×6000 sagtens kan bruges som spær til dette projekt, hvor de skal spænde over henholdsvis 2000mm og 3700mm med et fag i mellem.

Nu skriver du, at randspær og ca. hver 3. spær skal forankres i fundament. Betyder det, at disse spær skal forankres til remmen på en anden måde?



King of the castle - i hvert fald når fruen er på arbejde!
Bacongrisen skrev den 20-02-2018 07:53:38


Nu skriver du, at randspær og ca. hver 3. spær skal forankres i fundament. Betyder det, at disse spær skal forankres til remmen på en anden måde?


 Nej, du fastgør bare alle dine spær til rem/bjælke med en form for sømforbindelse, og så sørger du for at rem/bjælke tilsvarende er mekanisk fastgjort til stolper - fx brædderbolte - og at dine stolper er effektivt forankret i punktfundamenter, så de ikke kan "løftes".


 Certificeret Statiker

Ingenioeren skrev den 20-02-2018 07:46:40

 Det er selvfølgelig en stolpekonstruktion, så den forankring vil ske gennem rem og stolper. Men apropos rem - en rem er et stykke træ eller lign der i hele sin længde ligger på en mur eller lign. og ikke et element der spænder mellem 2 stolper, så er det en bjælke. Forskellen er at remmen leder lasten direkte til et underlag og derfor er der ikke de store krav til dimensionerne. Bjælken skal "bære" lasten, så den skal være "stor nok"!

 Der fik du lige svaret på mit spørgsmål mens jeg var ved at skrive den anden post.

Så klog jeg bliver - det er lige før mit hoved falder af. Det skal man så tydeligvis også være for at have helt styr på alle regler osv, god damn.

Men ville du forøge antallet af stolper i længderetningen?


King of the castle - i hvert fald når fruen er på arbejde!
Bacongrisen skrev den 20-02-2018 08:00:47

Men ville du forøge antallet af stolper i længderetningen?

Nej det burde nok ikke være nødvendigt - det skulle være af hensyn til nedbøjningen af remmen, men et 2m spænd med et så let tag, burde ikke være et problem. 

Selve stolpen vil kunne bære ca 56kN - 5600kg - og geometrien af din garage og den ovenfor angivne brudlast, giver en belastning på stolpen = 8,55kN - 855kg, så stolpen er kun udnyttet  med 15 %



 Certificeret Statiker


Selve stolpen vil kunne bære ca 56kN - 5600kg - og geometrien af din garage og den ovenfor angivne brudlast, giver en belastning på stolpen = 8,55kN - 855kg, så stolpen er kun udnyttet  med 15 %


Jamen så er der jo ingen grund til at sætte ekstra stolper ind. Grunden til jeg spurgte var egentlig, at der i flere indlæg vedrørende carporter her på LDS er en forståelse af, at en 100x100 stolpe med en højde på ca. 2,5 m kan bære omkring 1000 kg.


King of the castle - i hvert fald når fruen er på arbejde!
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis