afbryder med korrespondance - den ene afbryder styrer den anden.

Kære forum


Jeg er i gang med at skifte stikkontakter i et ældre hus. I den forbindelse "faldt" jeg over en gang med to korrespondance-afbrydere. Jeg glemte at tage billeder af den eksisterende opsætning, og nu kan jeg ikke samle dem korrekt. 

Jeg har købt to Fuga-korrespondanceafbrydere. Og jeg har følgende ledninger i begge afbrydere

2 hvide (jeg går ud fra, at disse er mellemledninger)

1 grøn (jeg går ud fra, at denne er mellemledning)

1 brun. (jeg går udfra, at denne er fase)


Når jeg har samlet dem på nedenstående måde sker følgende

Afbryder 1 tændt og Afbryder 2 tændt: LED-pæren blinker med 10/15sek intervaller

Afbryder 1 slukket og afbryder 2 slukket: pæren lyser

Afbryder 1 tændt og afbryder 2 slukket: pæren lyser

Afbryder 1 slukket og afbryder 2 tændt: pæren tændt


Afbryder 1

Nu har jeg samlet dem således, at den brune går sammen med de to hvide (på Fuga er dette markeret med en sort pil. se link til beskrivelse af afbryderen https://www.harald-nyborg.dk/media/images/800/7207_545681.jpg)

den grønne går ind (på Fuga er dette markeret med en rød pil).

Afbryder 2

brun går sammen med de to hvide (på Fuga er det den sorte indgang)

den grønne går ind selv (på Fuga markeret med en rød pil)


Jeg håber, at I kan hjælpe mig. Jeg er lidt desperat. 


På forhånd tusind tak for hjælpen. 


Med venlig hilsen

Jakob 


Kære forum Jeg er i gang med at skifte... Vis hele indlægget
47 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

ja 2 ledninger og en stump i samlemuffe kan også gøre det. Så har du 2 som skal i afbryder. Jeg har bare den erfaring at afbryder er letter at få ind med færrest mulige ledninger.  Så når man er ved at samle så  -- - - - - -


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej igen


Så er jeg på el-jagt endnu engang. Denne gang er det en alm. 1-polet stikkontakt. Umiddelbart er der dog flere ledninger end normalt. Jeg er derfor lidt usikker på, hvordan den skal monteres. 

I afbryderen har jeg: 

En hvid og en rød, der sidder sammen samt en gul, der sidder alene. Jeg har vedlagt et billede af den. 

Jeg håber, at I kan hjælpe mig som de sidste gange. 


På forhånd tusind tak for hjælpen. Den er uvurderlig. 


De bedste hilsner

Jakob 

Det skal monteres i den nye afbryder præcis som de sidder her. Jeg vil tro at den hvide kommer med fase, og den gule går tilbage til lampen og tænder den. ( tændledning) 

Så er fasen ført videre ned til den afbryder / stikk. der anes nedenunder Eller rettere ved siden af, da det ser ud som om det er facade dåser). Det burde måske have været en hvid ledning med elektrikeren havde lige en rød ved hånden, og strømmen er jo som bekendt farveblind. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej EV elmand. 


Som altid, så virkede det perfekt. Ved siden af sidder der en korrespondance, der forbinder med nogle udendørslamper, som vi også kan styre nede ved vores carport. I kontakten, sidder der to brune, to sorte og en rød. 

I den eksisterende kontakt, sidder de to brune sammen, en af de sorte sidder sammen med den røde, og den sidste sorte sidder for sig selv. 

Umiddelbart ser det ud som om, at de to brune sidder i "p". 

Må jeg iøvrigt høre, om jeg må sende en flaske rødvin til dig for al din store hjælp? 


Med venlig hilsen

Jakob 

Annonce

Det må du naturligvis gerne, men det er ikke det der er motivationen her. Og det går vist op i hat og briller med fragt o.s.v. 

Så hvis "du har de lyster " så tryk på det lille kuvert under signatur og send en PM "privat mail"


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej igen


Jeg vil gerne. Du har været til en kæmpe hjælp! 

Angående korrespondancen med udendørsbelysning, så har jeg efterhånden prøvet alle kombinationer - uden held. Det virker som de to brune har forbindelse til hver sine lamper. 

Den røde er det den stump der kommer ovre fra den hvide som vi tidligere har haft fat i. 

Men forklar lige hvad der er galt med den del. Og om det har virket tidligere. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej


Den virkede fint som korrespondance før. 


Når jeg laver følgende:

Sort i rød

To brune i den ene sorte

Sort og rød i den anden sorte


Så lyser lamperne hele tiden. Det samme, når jeg har de brune i rød. 

Det kræver lidt mere opklarende spørgsmål.

Er den røde den lille stump som der var ved den enpolede afbryder ? 

Hvordan sidder ledninger i afbryder ude i carport ? Hvilken sidder i P klemmen der?

Ved du med sikkerhed hvad der tidligere sad i P klemmen ?




Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis