afbryder med korrespondance - den ene afbryder styrer den anden.

Kære forum


Jeg er i gang med at skifte stikkontakter i et ældre hus. I den forbindelse "faldt" jeg over en gang med to korrespondance-afbrydere. Jeg glemte at tage billeder af den eksisterende opsætning, og nu kan jeg ikke samle dem korrekt. 

Jeg har købt to Fuga-korrespondanceafbrydere. Og jeg har følgende ledninger i begge afbrydere

2 hvide (jeg går ud fra, at disse er mellemledninger)

1 grøn (jeg går ud fra, at denne er mellemledning)

1 brun. (jeg går udfra, at denne er fase)


Når jeg har samlet dem på nedenstående måde sker følgende

Afbryder 1 tændt og Afbryder 2 tændt: LED-pæren blinker med 10/15sek intervaller

Afbryder 1 slukket og afbryder 2 slukket: pæren lyser

Afbryder 1 tændt og afbryder 2 slukket: pæren lyser

Afbryder 1 slukket og afbryder 2 tændt: pæren tændt


Afbryder 1

Nu har jeg samlet dem således, at den brune går sammen med de to hvide (på Fuga er dette markeret med en sort pil. se link til beskrivelse af afbryderen https://www.harald-nyborg.dk/media/images/800/7207_545681.jpg)

den grønne går ind (på Fuga er dette markeret med en rød pil).

Afbryder 2

brun går sammen med de to hvide (på Fuga er det den sorte indgang)

den grønne går ind selv (på Fuga markeret med en rød pil)


Jeg håber, at I kan hjælpe mig. Jeg er lidt desperat. 


På forhånd tusind tak for hjælpen. 


Med venlig hilsen

Jakob 


Kære forum Jeg er i gang med at skifte... Vis hele indlægget
47 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej igen


Jeg må lige undersøge, hvordan det ser ud  i carporten. 

Jeg er ret overbevist om, at det er var den sorte, der sad i p i den oprindelige installation. 

Jeg er også rimelig sikker på, at den ene røde ledning stammer fra afbryderen ved siden af. 

Jeg prøver lige at undersøge det udendørs i morgen  jeg vender tilbage  


Virker det så det kan tændes og slukkes begge steder? ( det er koldt at komme ud for at prøve   ). Jamen så er der kun 1 ting at gøre den/ de ledning der sidder i P klemmen på den gamle afbryder skal i den nye med rødt mærkede. Og de andre skal følge hinanden over i den  nye afbryder UDEN at de bliver forbyttet. Det har ingen betydning hvilken af de andre klemmer de sidste kommer i.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Perfekt. Problemet viste sig at være, at jeg havde forbyttet de to sorte. Nu kører det. 

Hej EV Elmand

Så er vi efterhånden blevet færdige indendørs. Så sammen med det gode vejr, er vi rykket udendørs. 

Jeg vil gerne sætte en stikkontakt op i garagen. Der er i forvejen trukket strøm til udwndørsbelysning. Der sidder en afbryder i garagen. 

Jeg tænkte, at jeg kunne sætte stikkontakten på før afbryderen og blot forlænge kablet fra kontakten til afbryderen ( luse forbindelsen). 

Kan det lade sig gøre? Og er det blot at føre det ekstra kabel fra stikkontakten til afbryderen? 

Der er i forvejen en kabelsamling før afbryderen ( se billede) 

Jeg har vedlagt billeder. 

Annonce

Du skal først undersøge, om der er en nul og en fase i afbryderdåsen (der er næppe en nul). Hvis der er en nul (lyseblå) i afbryderdåsen, køber du en stikkontakt i samme serie som afbryderen og monterer den under afbryderen med en sammenbygningsnippel og lader kablet komme ind foroven i afbryderen eller i bunden af stikkontakten, det vil se pænere ud end, hvis du har afbryder og stikkontakt siddende hver for sig. Kablet skal måske skiftes ud, hvis der ingen nulleder er i det. Skift det ud med et stykke 5X1,5 mm2.

Hvis du skruer afbryderen af,  tager låget af samledåsen og tager billeder af det, så det er muligt at se om der er en nul tilstede. Det gør det nemmere at rådgive dig.  

Det  vil også pynte, hvis du gør kablerne fast med f.eks. nogle kabelclips.


fase

Hej Fabrin 

Så fik jeg taget billeder af de åbne kasser. Jeg tænkte på, om jeg købe denne kombinerede afbryder og stikkontakt. https://www.harald-nyborg.dk/p6439/...staenktaet

Jeg har glemt at skrive, at der er tale om korrespondance - man kan slukke for udendørsbelysningen inde fra huset. Men jeg tænker ikke, at det gør noget. 


Ja, det er rigtigt. Jeg må hellere få det lidt pænere op med kabelklips. 

På forhånd tusind tak for hjælpen. 


Med venlig hilsen

Jakob Orbesen


Jeg ved ikke hvad du mener med Korrespondance , regner med det ikke gør noget. 

Har du korrespondance nu, så skal der købes et sæt med korrespondance tænding igen, derfor kan dem du liner til ikke bruges.  

Og IGEN de ledninger der sidder i nuværende P skal igen i P / rød klemme. 

Skal jeg sige noget om kvalitet, så er de under min standard. De er vanskelige at monterer, og holder ikke længe. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det ser ud til, at du har en nul i afbryderdåsen, så det skulle være i orden. Fuga i stænktæt udførelse fås ikke mere, så for at få en pæn installation, bør du købe et nyt sæt med korrespondanceafbryder og en stikkontakt med eller uden afbryder samt et sammenkoblingsstykke. Den stikkontakt, du har henvist til, kan ikke kobles sammen med den afbryder, du har i forvejen, og er kun en stikkontakt med afbryder. Den billige serie, som er vist, er i mine øjne noget skrammel. Da der tilsyneladende har været vand i din afbryder, kunne du benytte lejligheden til at få skiftet den ud og så købe en korrespondaceafbryder og en stikkontrakt evt. med afbryder samt et koblingsstykke. Opusserien er vist lidt længere nede på siden.

Når du skiller afbryderen ad, skal du lægge mærke til hvilken ledning, der sidder i klemmen mærket P. Den skal i samme klemme igen. Hvis du køber en ny afbryder, er det klemmen med rød udløseknap. Jeg kan ikke med sikkerhed afgøre, hvilken ledning der er fase. Det ser ud til at være en af de sorte.


fase

Hej igen 

Så har jeg fundet: 

1: Opus korrespondance

1: Opus stikkontakt (med klaplåg)

2: 1-modul underlag til Opus

1: Nippel (PG 16)

1: Opus Sammenkobling (blind)

Så skulle jeg være godt kørende. Et spørgsmål, dog. Hvordan kobler jeg afbryderen og stikkontakten sammen med ledninger - altså, hvordan skal ledningerne føres. Jeg er med på, at P skal i den røde, og at jeg generelt blot skal sikre mig, at ledningerne sidder som de sad i den originale. Men jeg er lidt i tvivl om, hvordan jeg får strøm til både afbryder og stikkontakt? Det giver måske sig selv? 

Undskyld de mange spørgsmål. 


Med venlig hilsen

Jakob 

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis