afbryder med korrespondance - den ene afbryder styrer den anden.

Kære forum


Jeg er i gang med at skifte stikkontakter i et ældre hus. I den forbindelse "faldt" jeg over en gang med to korrespondance-afbrydere. Jeg glemte at tage billeder af den eksisterende opsætning, og nu kan jeg ikke samle dem korrekt. 

Jeg har købt to Fuga-korrespondanceafbrydere. Og jeg har følgende ledninger i begge afbrydere

2 hvide (jeg går ud fra, at disse er mellemledninger)

1 grøn (jeg går ud fra, at denne er mellemledning)

1 brun. (jeg går udfra, at denne er fase)


Når jeg har samlet dem på nedenstående måde sker følgende

Afbryder 1 tændt og Afbryder 2 tændt: LED-pæren blinker med 10/15sek intervaller

Afbryder 1 slukket og afbryder 2 slukket: pæren lyser

Afbryder 1 tændt og afbryder 2 slukket: pæren lyser

Afbryder 1 slukket og afbryder 2 tændt: pæren tændt


Afbryder 1

Nu har jeg samlet dem således, at den brune går sammen med de to hvide (på Fuga er dette markeret med en sort pil. se link til beskrivelse af afbryderen https://www.harald-nyborg.dk/media/images/800/7207_545681.jpg)

den grønne går ind (på Fuga er dette markeret med en rød pil).

Afbryder 2

brun går sammen med de to hvide (på Fuga er det den sorte indgang)

den grønne går ind selv (på Fuga markeret med en rød pil)


Jeg håber, at I kan hjælpe mig. Jeg er lidt desperat. 


På forhånd tusind tak for hjælpen. 


Med venlig hilsen

Jakob 


Kære forum Jeg er i gang med at skifte... Vis hele indlægget
47 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Den du nu har i P klemmen skal i den røde klemme i afbryder

De der tænder lampen ( i samledåse tilsyneladende brun og rød ) skal i en af de grå klemmer i afbryder

Fasen skal i den anden grå klemme i afbryder OG sløjfes ned til stikkontakt

Den lyseblå N skal i den blå klemme i stikkontakt 

Jeg tror ikke du skal bruge nippel PG 16. Gummi der sidder i underlaget gennembores med skruetrækker ( ikke kniv) så skubbes kablet op og det strammer og tætner omkring kabel.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Fra den ledning, der altid er strøm på (fasen), trækkes en ledning ned til stikkontaktens faseklemme.

Du kan ikke bruge PG forskruninger i den type afbrydere, men skal bruge de membraner, der følger med. Jeg plejer godt nok at skære den "forhøjning" af med en hobbykniv, så er der et fint rundt hul i membranen, som er lettere at få til at passe med f.eks. 5X1,5 mm2.


fase

Det er også fint at skære en af knopper af i Opus. Jeg tænkte på membraner i membrandåsen der skal der blot prikkes hul, og det bliver alt for meget hvis der sikkes kniv igennem. 

 Ja i almindelig sprogbrug betyder "at sløjfe noget" normalt at tage noget væk. Og man kan lave en sløjfe på et par sko. Men her betyder det et lille stykke ledning der går imellem de 2 klemmer. Men jeg mener nu vi har brugt udtrykket tidligere i denne tråd, omkring en lille rød ledning. 

Det danske sprog er forunderlig, ikke så sært at det er svært for udlændinge at finde ud af. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik


Tak for opklaringen. Jeg troede også, at det var det du mente. Jeg blev i tvivl, fordi jeg troede, at det hedder at “luse” en forbindelse. Det har jeg læst andre steder. 

Annonce

Begge dele bruges i flæng. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

hahaha. Stikkontakt og afbryder er oppe nu. Det virker. Endnu en gang tak for hjælpen til jer begge. Det er så fantastisk, at I kan og vil hjælpe. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis