afbryder med korrespondance - den ene afbryder styrer den anden.

Kære forum


Jeg er i gang med at skifte stikkontakter i et ældre hus. I den forbindelse "faldt" jeg over en gang med to korrespondance-afbrydere. Jeg glemte at tage billeder af den eksisterende opsætning, og nu kan jeg ikke samle dem korrekt. 

Jeg har købt to Fuga-korrespondanceafbrydere. Og jeg har følgende ledninger i begge afbrydere

2 hvide (jeg går ud fra, at disse er mellemledninger)

1 grøn (jeg går ud fra, at denne er mellemledning)

1 brun. (jeg går udfra, at denne er fase)


Når jeg har samlet dem på nedenstående måde sker følgende

Afbryder 1 tændt og Afbryder 2 tændt: LED-pæren blinker med 10/15sek intervaller

Afbryder 1 slukket og afbryder 2 slukket: pæren lyser

Afbryder 1 tændt og afbryder 2 slukket: pæren lyser

Afbryder 1 slukket og afbryder 2 tændt: pæren tændt


Afbryder 1

Nu har jeg samlet dem således, at den brune går sammen med de to hvide (på Fuga er dette markeret med en sort pil. se link til beskrivelse af afbryderen https://www.harald-nyborg.dk/media/images/800/7207_545681.jpg)

den grønne går ind (på Fuga er dette markeret med en rød pil).

Afbryder 2

brun går sammen med de to hvide (på Fuga er det den sorte indgang)

den grønne går ind selv (på Fuga markeret med en rød pil)


Jeg håber, at I kan hjælpe mig. Jeg er lidt desperat. 


På forhånd tusind tak for hjælpen. 


Med venlig hilsen

Jakob 


Kære forum Jeg er i gang med at skifte... Vis hele indlægget
47 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

For at se hvad der hvad, bliver vi nødt til at have nogle billeder, hvor man kan se, hvad der er hvad. Billederne må gerne vise ledningsfarverne og hvilke klemmer de sidder i. Samtidig vil det være en god ting at vide hvilken farve tændledningen i lampen har, ellers bliver det rent gætteri.

Hvis den hvide har siddet i klemmen mærket P, skal den nu i klemmen med rød udløser. Resten er ligegyldige. Den vigtigste ledning er den, der har siddet i klemmen P.


fase

Fabrin: Den med korrespondance er vist løst, Det var den brune i P i en ældre inst. med hvide ledninger som fase. 

Men nu er problemet nogle LED der blinker


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det må du virkelig meget undskylde. Jeg burde naturligvis have læst bedre på lektien   


fase

Der er absolut ikke noget at undskylde, jeg skulle bare sikre mig at trådstarter ikke blev forvirret over en ny farve på ledninger. Men naturligvis har du ret med P klemme og Rød klemme i Fuga. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej begge to 


Tak for svarene og den mellemfølgende opklaring. Jeg prøver en af de nærmeste dage at sætte den der kondensator på. Så ser vi, hvad der sker.


Jeg skal sørge for at holde tråden opdateret, da det ser ud til at det er et hyppigt forekommende problem med blinkende LED-pærer. 


Igen, tusind tak. 


Med venlig hilsen

Jakob Orbesen

Annonce

Hej begge to


Først og fremmest god jul! 


Erik. Du havde ret mht. kronesfbryder. Det virker perfekt. 

Nu er jeg i gang med en endnu en korrespondance. Denne gang i sammenhæng med en krone og en stikkontakt. 

I korrespondancen er tre hvide (som var forbundet i den gamle afbryder. Derudover er der en brun. 

Den ene hvide går fra afbryderen til stikkontakten. 

Jeg synes umiddelbart ikke, at der er plads til alle ledningerne i korrespondanceafbryderen. 

Undskyld de mange spørgsmål. 

Hvordan var ledningerne forbundet i den gamle afbryder? Var den brune forbundet?

De tre hvide sad sammen. Der er yderligere en rød (måske brun) og brun. Den røde og brune sad i hver sit hul/kontakt. 

De hvide skal stadig sidde sammen. og i den rette klemme. Man kan sætte dem sammen i en samlemuffe inde i bunden af dåsen, og så med en ekstra lille stump ledning ud i afbryderen. 

Som tidligere skrevet er det kun den ledning der sidder i P klemmen på den gamle afbryder du behøver at få i rette klemme. Den skal i den klemme med den røde knap. 

Og så må de andre 2 i hver sin af de grå knapper. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Arh. Ja, hvis Jeg blot samler to af de hvide ledninger, så bør det gøre tricket. Så er det jo identisk med den sidste. 


Tusind tak for hjælpen. Jrg holder dig opdateret med resultaterne. 

Der er yderligere 27 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis