Maskininstallation i industri.

Hej.

Jeg søger et svar på om man må bruge et alm 16A cee stik istedet for en reperationsafbryder foran en elmotor i industrien? Forsyningen til motoren kommer fra en maskintavle. og der er ingen HPFI foran. 

Jeg mener ikke man må, da hvem som helst kan komme og tilslutte alle mulige andre brugsgenstande og komme galt afsted hvis der er afledning på dem, og så er motorværnet også i nogen tilfælde brugt som overstrømbeskyttelse.

Jeg har googlet en del uden at finde et sted hvor der står om det er lovligt eller ej, så det ville være dejligt hvis nogen kunne hjælpe mig med at finde det. 

Ps. det er muligvis ikke det rigtige sted eller forum jeg spørger i, men har ikke kunne finde andet.

Hej. Jeg søger et svar på om man må bruge et alm... Vis hele indlægget
45 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Direkte jord er en beskyttelsesform ligesom HFi  - HPFI - nedsat spænding m.m. 

Ved direkte jording skal overgangsmodstanden ligge i omegnen af 10 ohm ( jeg husker ikke præcis) Men under alle omstændigheder skal en overgang på en maskine kunne springe foransiddende  sikringer på mindre end 1 sec. 

Det er kun i private boliger at der i mange år har været krav om HFI afbryder og i de senere år HPFI afbryder.

For få år siden er det blevet et krav i industrien at stikkontakter op til og mec16 A ligeledes skal være beskytte med HPFI 

Der er jo også visse vanskeligheder ved at beskytte f.eks. en 100 eller 300 kw motor med HPFI 

Jeg forstår ikke hvad det skulle hjælpe at kunne låse stikkontakten.  Jesper skriver låse STIKPROPPEN. 

Når man taler om aflåselig sikkerhedsafbryder er det for en beskyttelse af personer der eventuelt arbejder inde i eller på maskinanlæget. Da det blev et krav var der et par eksempler på en smed der havde arbejdet inde i en udmugningskanal og samtidig var der en (uvidende om hans ophold inde i maskinen) der startede den. 

Så montør 1 slukker sikkerhedsafbryder, sætter sin hængelås i afbryderen montør 2 og 3 gør eventuelt det samme. Og de tager alle deres nøgle med i lommen. Maskinen kan så ikke startes før alle 3 er ude af maskinen og har taget deres respektive låse. 

Så sikkerhedsafbryder er ikke for at sikre imod at der sættes andet materiel i evt. stikkontakt, men derimod en sikring imod at der startes medens der arbejdes på den pågældende maskine. Så hvis stikprop er taget af og montøren har styr på denne, så mener jeg ikke det er noget problem. Ellers skulle det jo være stikprop der kunne låses så den ikke kan sættes på uden at montøren har fjernet sin lås. Det var i øvrigt ikke svært at lave, de skulle blot laves med huller i kanten til hængelås. 

Motorværn m.m. kan jo stadig sidde på motor. Jeg har i enkelte tilfælde sat MV og kontaktor i en større tavle, og så forbundet en hjælpe maskine med en stik og stikprop. Det gælder nogle større automatiske stansemaskiner med computer / plc styring hvor en eventuelt lokke lus transportør er med i styringen men skal let kunne tages fra. 

I det tilfælde har jeg skiltet stort og larmende KUN TIL TRANSPORTØR.

Men det er jo ikke farligt for mennesker hvis smeden f.eks. kommer til at sætte en svejser til ved denne stikk. Det kan højst ødelægge styring eller få motorværn til at slå fra. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik. 

Tak for forklaring. 

Selvfølgelig er det ikke det ikke 100 eller 300kw motorer jeg taler om, da det skulle være noget af et stik der skulle anvendes. 63A og nedefter.

Udtaget skal kunne låses hvis det skal gå for en sikkerhedsafbryder, det er ikke nok at man "har styr" på den.

Det er ikke motorens funktion jeg taler om og hvad der kan ske hvis man kommer i klemme, der er mere hvis man bruger motorens tilslutning til noget andet end den er beregnet til. Derfor mener jeg man bør kunne låse cee stikkontakten, når man tager motoren "eller hvad det nu er" fra.  

Hvorfor mener du ikke at det er farligt for smeden at tilslutte sin svejser i den stikkontakt du har etableret? Hvad nu hvis smeden har afledning på sit svejseværk?

Det er ikke udtaget der skal låses det er stikproppen, hvis man skal beskytte mod utilsigtet igangsætning af en maskine.  Jeg har da haft den opfattelse at f,eks, en hånd rundsav er beskyttet imod utilsigtet igangsætning ved at hive stikprop ud, også uden at låse stikkontakten. Der er da ingen fare ved at min kone sætter støvsuger til medens jeg skifter klingen  Og når jeg mener "styr på" så er det naturligvis skidt hvis konen tager den forkerte stikprop og sætter i. (bare for at skære det lidt ud i pap)

Sikkerhedsafbryder (også kaldet reperationsafbryder) og beskyttelse mod overgang er 2 forskellige ting, som jeg skitserer i mit forrige indlæg. 

Som jeg skriver er der andre former for ekstrabeskyttelse end HPFI afbryder. Men hvis vi taler om 16 A stikkontakt så er det blevet et krav at det skal beskyttes med HPFI også i industrien, og også ud fra maskiner.  Det er jo ikke anderledes end de "faste" stikkontakter som også skal have ekstra beskyttelse. 

(Jeg siger ikke at "min" installation i alle forhold er i orden efter nutidig krav)  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Helt enig med Erik. Det må da være stikproppen der skal låses, hvis det skal fungere som sikkerhedsafbryder. Jeg har selv tænkt på det samme som Eriks forslag med et boret hul i kappen yderst ved stikbenene, og sætte hængelås i. Det vil være en effektiv sikring mod utilsigtet maskinstart, men er det lovligt at lave et sådant hul. Jeg kan ikke se at det skulle gå ud over sikkerheden ved brug.

Hvis der er afledning på "smedens svejseværk" så forventer jeg da at jordforbindelsen i dit udtag er i orden.

Hvis du vil sikre dit stikudtag, så lav da en fast tilslutning med reparationsafbryder.


Søren O

Det er ikke beskyttelse imod utilsigtet igangsætning jeg er spørger til. 

Ja, jeg ved det er et krav "også i industrien" at der er fejlstrømsafbryder foran stikkontakt og cee udtag. Men hvis stikkontakt eller cee udt. nu sidder på en maskine som ikke hører ind under stærkstrømbekændtgørelsen? 

Annonce

Det er en forholdsvis stor strøm der kan løbe igennem vores smed, før motorværnet slår fra. Forsikring kan jo være ret stor da håndbetjent motorværn godt må bruges som overstrømsbeskyttelse. 

Tbonekiller skrev den 15-12-2017 22:38:54

Det er ikke beskyttelse imod utilsigtet igangsætning jeg er spørger til. 

Ja, jeg ved det er et krav "også i industrien" at der er fejlstrømsafbryder foran stikkontakt og cee udtag. Men hvis stikkontakt eller cee udt. nu sidder på en maskine som ikke hører ind under stærkstrømbekændtgørelsen? 

Sikkerhedsafbryderen er til at hindre utilsigtet igangsætning, intet andet.
Så hvis du ikke aflåser din stikprop, skal du have en sikkerhedsafbryder. 

Hvis du vil sikre dit udtag, kan du jo bare låse motorværnet. 

 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Summa summarum er så at man gerne må have at udtag "stikkontakt eller Cee udtag" på en maskine som hvem som helst kan komme og sætte hvad som helst i uden det er beskyttet med fejlstrømsafbryder? 

Uden der er en driftmæssig undskyldning..

Jeg kan nu ikke se hvorfor dit svejseværk skal ekstrabeskyttes, og et motorværn hjælper bestemt ikke på sikkerheden. Nutidens svejseværker leverer så små spændinger at de ikke er farlige, selv om at der er masser af effekt bagved.



Søren O
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis