Maskininstallation i industri.

Hej.

Jeg søger et svar på om man må bruge et alm 16A cee stik istedet for en reperationsafbryder foran en elmotor i industrien? Forsyningen til motoren kommer fra en maskintavle. og der er ingen HPFI foran. 

Jeg mener ikke man må, da hvem som helst kan komme og tilslutte alle mulige andre brugsgenstande og komme galt afsted hvis der er afledning på dem, og så er motorværnet også i nogen tilfælde brugt som overstrømbeskyttelse.

Jeg har googlet en del uden at finde et sted hvor der står om det er lovligt eller ej, så det ville være dejligt hvis nogen kunne hjælpe mig med at finde det. 

Ps. det er muligvis ikke det rigtige sted eller forum jeg spørger i, men har ikke kunne finde andet.

Hej. Jeg søger et svar på om man må bruge et alm... Vis hele indlægget
45 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Men begge spørgsmål  kunne du formulere og så stille til Sikkerheds styrelsen.  Det har jeg tidligere gjort i forbindelse med noget andet,

Men det skal nok være mere præcis så det ene angår sikkerhedsafbryder og det andet ekstrabeskyttelsen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Søren O skrev den 16-12-2017 00:03:22

Jeg kan nu ikke se hvorfor dit svejseværk skal ekstrabeskyttes, og et motorværn hjælper bestemt ikke på sikkerheden. Nutidens svejseværker leverer så små spændinger at de ikke er farlige, selv om at der er masser af effekt bagved.


 Hvorfor skulle et svejseværk ikke beskyttes med HPFI hvis alle andre apparater der tilsluttes 16A og nedefter skal, hvis de forsynes fra fast insatllation?

At de svejser ved lave spændinger, har jo ikke noget med sikkerheden på forsyningssiden af gøre. HPFI beskytter jo brugeren mod stød ved brud på kablet, overgang til stel mm. på primærsiden. Så om det er en brødrister eller et svejseværk gør ingen forskel. 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Virksomhedens CEE stikkontakter skal være beskyttet mod kortslutning som minimum, og hvis de er på 16A eller under, så skal de være dækket af et (eller flere niveauer) af HFI/HPFI relæer.

Hvorvidt der skal være motorværn foran, kommer an på dit "originale"formål med CEE stikket.

F.Eks. har jeg på flere skibe set man har brugt 3 og 5 polede CEE stik som reperations afbrydere, hvor der sidder både automat sikring og motorværn til beskyttelse mod hhv. kortslutning og overbelastning, mens CEE stikket er monteret for nemt/hurtigt at kunne afbryde kablet mellem forbrugeren og tavlen i forbindelse med f.eks. rengøring af en brænder i en kedel eller en incinerator.

Hvis din virksomhed sørger for der sidder korrekt for-sikring på de relevante CEE stik, og hvad der ellers er nødvendigt til de maskiner de enkelte stik i visse tilfælde er tiltænkt, så er de lovmessige krav opfyldt. Man kan jo aldrig gardere sig mod hvem som helst tager et stik ud for at tilslutte noget andet, og dermed måske ødelægge sin egen ting/knalde sikringerne.


Mht. afløsning af CEE stikpropper, findes der flere låse-systemer til at "klikke på", f.eks. denne: https://ao.dk/cee-beslag-til-aflaasning-1512048290 hvor der typisk er plads til 1 hængelås. Så kan man så bruge diverse forgrenings dimser der gør det muligt at have flere hængelåse på den ene plads.

Hvis du borer et hul i siden af styre-kappen, så forringer du berørings sikkerheden i stikproppen, og til dels også styrken i stikproppen, hvorfor dette ikke er tilladt.


 

Hej Steensen. 

Tak for svar. Dvs, man må gerne bruge 16A cee udtag uden HPFI foran på en maskine, bare man husker at låse udtaget af hvis stikproppen til pumpen 'eller hvad udtaget er beregnet til' bliver trukket ud..?

Ps, man gør sig vel også til fabrikant, hvis man begynder at modificere et cee udtag..


Nej, lovgivningen for den relevante installations type, f.eks. industri i dit tilfælde, skal overholdes, og på et eller andet niveau "op mod transformeren", skal der være en FI, HFI eller HPFI afbryder, med mindre du kører med direkte jording.

Det med hensyn til "aflåsning" er af det stik der sidder "på maskinen" i stikkontakten, så man ikke kan få tilsluttet maskinen til en strømforsyning, og dermed ikke kan få startet maskinen imens man f.eks. reparerer den.


 

Annonce

Kan vi ikke godt blive enige om at når det nu er på en maskine så er det maskindirektivet der er gældende og ikke stærkstrøms bekendtgørelsen?

Tbonekiller: Det er jo sådan set det du henviser til,  der har gået igen flere gange i denne tråd. Nemlig at der er kommer nye regler ( 2008 ) der siger at der skal være HPFI på stikkontakter op til 16A i industrien. ( + lidt mere i nogle tilfælde) Det er i øvrigt en artikel hvor der i 1. afsnit henvises til stærkstrøms bekendtgørelse afsnit 6 og 8 Så både maskindirektiv og stærkstrøms bekendtgørelse  skal overholdes på maskiner. Og de går normalt ikke imod hinanden. 

Så nu mangler der "bare" svar på det oprindelige spørgsmål omkring " må man benytte en 16A stikkontakt / stikprop som sikkerheds afbryder / reparations afbryder.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik.

Hvordan vil du så tolke dette? Det er fra samme artikel.

"Stikkontakter på maskiner er ikke omfattet af de nye regler, og der er derfor ikke ændringer i krav til selve konstruktionen af maskinen, og det er stadig valgfrit, om man vil ekstrabeskytte stikkontakter på maskinen med HPFI-fejlstrømsafbryder, som beskrevet i DS/EN 60204-1 Maskinsikkerhed - elektrisk udstyr på maskiner - Del 1: Generelle krav. Derfor har kravet kun indirekte betydning for maskiners konstruktion."

Så langt læste jeg ikke ned i artiklen. 

Jeg vil ikke fortolke på det, men igen foreslå dig at formulere et par spørgsmål og send dem til sikkerhedsstyrelse. Vi hører meget gerne svaret. Her er link til kontakt med mailadresse


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis