Virksomhedens CEE stikkontakter skal være beskyttet mod kortslutning som minimum, og hvis de er på 16A eller under, så skal de være dækket af et (eller flere niveauer) af HFI/HPFI relæer.
Hvorvidt der skal være motorværn foran, kommer an på dit "originale"formål med CEE stikket.
F.Eks. har jeg på flere skibe set man har brugt 3 og 5 polede CEE stik som reperations afbrydere, hvor der sidder både automat sikring og motorværn til beskyttelse mod hhv. kortslutning og overbelastning, mens CEE stikket er monteret for nemt/hurtigt at kunne afbryde kablet mellem forbrugeren og tavlen i forbindelse med f.eks. rengøring af en brænder i en kedel eller en incinerator.
Hvis din virksomhed sørger for der sidder korrekt for-sikring på de relevante CEE stik, og hvad der ellers er nødvendigt til de maskiner de enkelte stik i visse tilfælde er tiltænkt, så er de lovmessige krav opfyldt. Man kan jo aldrig gardere sig mod hvem som helst tager et stik ud for at tilslutte noget andet, og dermed måske ødelægge sin egen ting/knalde sikringerne.
Mht. afløsning af CEE stikpropper, findes der flere låse-systemer til at "klikke på", f.eks. denne: https://ao.dk/cee-beslag-til-aflaasning-1512048290 hvor der typisk er plads til 1 hængelås. Så kan man så bruge diverse forgrenings dimser der gør det muligt at have flere hængelåse på den ene plads.
Hvis du borer et hul i siden af styre-kappen, så forringer du berørings sikkerheden i stikproppen, og til dels også styrken i stikproppen, hvorfor dette ikke er tilladt.