Maskininstallation i industri.

Hej.

Jeg søger et svar på om man må bruge et alm 16A cee stik istedet for en reperationsafbryder foran en elmotor i industrien? Forsyningen til motoren kommer fra en maskintavle. og der er ingen HPFI foran. 

Jeg mener ikke man må, da hvem som helst kan komme og tilslutte alle mulige andre brugsgenstande og komme galt afsted hvis der er afledning på dem, og så er motorværnet også i nogen tilfælde brugt som overstrømbeskyttelse.

Jeg har googlet en del uden at finde et sted hvor der står om det er lovligt eller ej, så det ville være dejligt hvis nogen kunne hjælpe mig med at finde det. 

Ps. det er muligvis ikke det rigtige sted eller forum jeg spørger i, men har ikke kunne finde andet.

Hej. Jeg søger et svar på om man må bruge et alm... Vis hele indlægget
45 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har fundet denne her af ældre dato.

https://www.sik.dk/Global/Publikati...-Juni-2008

Der står at det ikke er noget man SKAL når det er på en maskine.

Utroligt at noget så basalt skal være så svært at finde et konkret svar på.

Men Tak for hjælpen alligevel, jeg tror ikke vi kommer det nærmere..

Mener ikke der skulle være noget i vejen for, at bruge CEE stik som sikkerhedsafbryder.

På mit arbejde har vi masser af motorer der sidder med CEE, så er der ingen sikkerhedsafbryder.

De motorer der har fast tilslutning, har alle sikkerhedsafbryder.

Vi går rigtig meget op i sikkerhed, så kan kun forestille mig det er ok.



Vi prøver igen, i morgen --

Du har nok ret je_ns. Synes bare der virker underligt at man må have sådan et sidende som hvem som helst kan komme og tilslutte hvilket som helst 3 faset udstyr. Uden der er fejlstrømsafbryder.

Forskellen må jo ligge i at det ikke er i private hjem.

Du behøver ikke en hpfi afbryder , det er stort set forbudt på hospitaler , hvor man bruger direkte jord , og det samme er på datacentere , 


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce
je_ns skrev den 15-12-2017 20:24:35

Mener ikke der skulle være noget i vejen for, at bruge CEE stik som sikkerhedsafbryder.

På mit arbejde har vi masser af motorer der sidder med CEE, så er der ingen sikkerhedsafbryder.

De motorer der har fast tilslutning, har alle sikkerhedsafbryder.

Vi går rigtig meget op i sikkerhed, så kan kun forestille mig det er ok.


 Bare man kan aflåse stikproppen, kan man sagtens bruge CEE stik i stedet for sikkerhedsafbryder. 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Jeg ved godt at man iflg SB6 kan undlade det af driftmæssige årsager "kritisk udstyr osv". Men igen, det er stærkstrømsbekendtgørelsen, ikke maskindirektivet. 

Det er nok der vi skal hen Jesper. Du ved ikke hvor man kan finde det vel? At cee udtaget skal være låsbart?


Jeg har nu heller aldrig set et låsbart cee stik??

Edit:

Har fundet et låsbart cee udtag :-) Tak for hjælpen.

Karl Smart;-) Hvad mener du med direkte jord?

Der er yderligere 25 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis