Maskininstallation i industri.

Hej.

Jeg søger et svar på om man må bruge et alm 16A cee stik istedet for en reperationsafbryder foran en elmotor i industrien? Forsyningen til motoren kommer fra en maskintavle. og der er ingen HPFI foran. 

Jeg mener ikke man må, da hvem som helst kan komme og tilslutte alle mulige andre brugsgenstande og komme galt afsted hvis der er afledning på dem, og så er motorværnet også i nogen tilfælde brugt som overstrømbeskyttelse.

Jeg har googlet en del uden at finde et sted hvor der står om det er lovligt eller ej, så det ville være dejligt hvis nogen kunne hjælpe mig med at finde det. 

Ps. det er muligvis ikke det rigtige sted eller forum jeg spørger i, men har ikke kunne finde andet.

Hej. Jeg søger et svar på om man må bruge et alm... Vis hele indlægget
45 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ja.

Jeg burde jo nok starte med at købe den nye standard og se om der står noget om det der i. 

Havde håbet på den nemme løsning at nogen herinde kunne referere til at sted man kunne læse det gratis :-) 

DS 60204-1 er jo stadig gyldig "så vidt jeg ved" Så det er min overbevisning at, Ja man må gerne bruge låsbare cee udtag i stedet for reperationsafbrydere på en maskine, uden der sidder et fejlstrømsrelæ foran udtaget.

Tak for svar allesammen, jeg skal nok melde tilbage hvis jeg får skrevet til sikkerhedsstyrelsen.

  

Ja, Det hedder sig vel også at sb6 SKAL man rette sig efter, og 60204-1 BØR man rette sig efter. 

Man får konkret svar hvis man spørger meget konkret. I dette tilfælde måske 2 spørgsmål Ekstra beskyttelse og sikkerhedsafbryder. og samtidig beskriver forholdene lidt. 

For nogle år siden havde jeg en kunde der havde fået lavet hele huset om med stikk. og afbryder materiel af polsk oprindelse. Der stillede jeg spørgsmålet og fik meget konkret svar om regler der var på vej dengang omkring shuko stikk. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tbonekiller skrev den 21-12-2017 20:58:49

Hej Erik.

Hvordan vil du så tolke dette? Det er fra samme artikel.

"Stikkontakter på maskiner er ikke omfattet af de nye regler, og der er derfor ikke ændringer i krav til selve konstruktionen af maskinen, og det er stadig valgfrit, om man vil ekstrabeskytte stikkontakter på maskinen med HPFI-fejlstrømsafbryder, som beskrevet i DS/EN 60204-1 Maskinsikkerhed - elektrisk udstyr på maskiner - Del 1: Generelle krav. Derfor har kravet kun indirekte betydning for maskiners konstruktion."

"Stikkontakter på maskinen", det betyder de stikkontakter som sidder på/i maskinen, og som bliver forsynet af maskinens (eller retter via maskinens fordelings anlæg, fra maskinens hovedforsyning). Det er ikke selve maskinens forsyning der her tales om, underordnet hvordan den forsynes...

Maskindirektivet er for maskinens elektriske og mekaniske funktioner/sikkerhed. SB dækker for strømfordelingen i virksomheden. SB6 er noget af det, mens du skal have gang i andre dele af den alt efter om det er kraftværk, eget nød-strøms anlæg etc.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis