Varmepumpe og buffertank til lavenergihus

Mit spørgsmål er: Hvilke rørindgange i min buffertank er mest fordelagtige at bruge til hvad?

Jeg har bygget mig et 200 m2 superisoleret lavenergihus i 1½ plan, som skal opvarmes med radiatorer i de "alm" rum og med vandbåren gulvvarme i badeværelser og bryggers.

Varmepumpen - luft til vand - er på 7 KW, og jeg planlægger en fremløbstemperatur på ca. 40-43 grader og en returtemperatur på 36-39 grader.

Varmepumpen producerer varmt vand direkte ind en velisoleret 300 liters buffertank, som ses herunder. Tanken får altså varmt vand direkte fra varmepumpen og vandes ledes direkte ud i radiatorerne fra samme tank. Altså ET kredsløb.


Den øverste spiral er til det varme brugsvand, der løber INDE i spiralen. Den er lavet af korrugeret rustfrit stål, og vandes ledes videre op i en 80 liters el-vandvarmer, der hæver temperaturen til ca. 55-60 gr., så det burde være både husmodervenligt til beskidte potter og pander og legionellafrit til de lange brusebade.

Den nederste spiral er beregnet til den kommende vacuumrørssolfanger, men den er foreløbig ikke aktiv.

I venstre side er der 6 rør, der fører direkte ind i tanken. (de tre små rør i højre side er til termometre)


Overvejer følgende rørføring til tanken:

Varmepumpe ind i det næstøverste rør og ud i det nederste rør.

Radiator og gulvvarme hentes fra det øverste rør og sendes retur til tanken i rør nr. 3 eller 4 fra toppen.

Jeg har læst lidt om lagdeling i varmt vand i sådan en tank og tænker, om jeg vil kunne udnytte det med det her setup?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Mit spørgsmål er: Hvilke rørindgange i min... Vis hele indlægget
43 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Not all systems have or need a buffer tank. Quite often it is possible to use the heating distribution system itself as the buffer, assuming that a number of zones or radiators can be left permanently open and uncontrolled, then the minimum flow and volume requirements can be met by the system itself. A good rule of thumb is ten litres of water per kW of heat pump capacity for the volume and two litres per minute per kW for the flow, but obviously different manufacturers will have varying requirements in this respect and this needs to be carefully followed.

Hugzi
Dine 8 m2 solfanger er nok til at varme 200 liter vand op til for varmt. Derfor din 3-vejsshunt til din 500 buffer (og buffer er et forkert ord, fordi den primært fungerer som "ventil" for overproduktion på en meget varm sommerdag). Den kan næppe nogensinde blive særlig varm? Groft sagt er det spild af energi at lede dit kolde vand ind i en 500 l tank og derefter over i en 200 liter tank.

Årsagen til at man kører varmepumpevandet direkte ind i en buffertank (og ikke ind i en spiral) er blandt andet for at undgå de mange start og stop. Da du kører med gulvvarme, er din fremløbstemperatur relativt lav. Dette er perfekte betingelser for at en varmepumpe kører mest økonomisk.

Byt de to tanke og smid den lille ud. Kør varmepumpen ind i 500 l tanken (top og bund) og det varme brugsvand igennem den øverste spiral. Ligesom jeg har gjort. Jeg lavede mit system efter rådgivning fra Niels Lyck fra VarmtVandFraSolen.dk, og det spiller perfekt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Søren, det sjovt. Jeg har selv tænkt at bygge præcis denne løsning til min 12kW Panasonic split

Forvarmning af brugsvand og efterfølgende el til de sidste ca. 10gr. I en alm el vvb.
Jeg har prøvet at lufte denne opbygning men syns alle er imod det uden at komme med argumenter. Det virker for mig som det mest rentable. Og jeg er fri for at min varmepumpe skal stoppe op for at skifte over på en vvb hvor den vil køre meget lavere cop når den skal lave brugsvand. I sidste ende er det decimaler som vil adskille de 2 løsninger.

Jeg kiggede selv efter en tank på ~750l med rustfri spiral og kobber spiral i bunden til evt. Solvarme.

Hvor har du købt din? Syns ikke det er beskrevet at det er en rustfri spiral på den model?
Har kigget på dem som han har ved dbvvs, den ligger i ca. 11k for en 750l med rustfri og alm. Spiral.

/Jesper

Hej Jesper

Jeg har denne her fra dbvvs: https://www.dbvvs.dk/shop/akkumuleringstank-300-1728p.html og er svært godt tilfreds med hele mit setup. Tanken var så også noget billigere i 2017, da jeg købte den. Jeg forstår ikke, hvorfor du overvejer 750 L? De 300 l som jeg har, er rigeligt til at varme et ret stort hus op hele året rundt. Mit hus er vældig godt isoleret.

Mit generelle indtryk af de professionelle er, at de ikke ved specielt meget om detaljerne i den her type systemer. Hver gang jeg har spurgt dem om noget, bliver de lidt blanke i øjnene, og svarer i bedste fald, at de ikke har forstand på det, og i værste fald får man forkerte råd, hvad der kan komme til at koste dyrt. Det er lidt Klondike det hele. Man er nødt til at prøve sig lidt frem, men jeg har fået meget hjælp bl.a. her i forum.

Jeg ville måske overveje at undersøge den her type fra vvseksperten.dk en anden gang, da man får det hele i en enhed. Så bliver det varme brugsvand isoleret, opbevaret og holdt varmt af den store tank. Det er da lidt smart. Måske kan man også varme vandet direkte fra solpaneler?

Min 30-rørs solfanger yder ekstremt lidt pt., men det er nok hvad man skal forvente på denne årstid. Ville tro, at solpaneler kunne lave lidt mere energi, uden at vide noget om det ;-)

https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-klima-akkumulering-isoleret-akkumuleringstank-akkumuleringstank-300l-med-indbygget-80l-vvb-307012700

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Fedt at høre det spiller.

Har 250 kvm knap så godt isoleret hus fra 1870 og 210 KVM garage fra 98 hvor jeg vil ha lavet vandbåren varme i. Kalorifer i den store garage og radiatorer i de små rum til at holde 16-18gr. Året rundt.
Det er også dbvvs tanken jeg kigger på da de er nogle af de eneste med spiral i.
Jeg tænker spiral da jeg nødig vil ha for meget vand stående ved 35-40gr PGA legionella. Så lidt som muligt. Og derefter el i vvb til 50-55gr.

Har tænkt på at lave et lille regne stykke som hurtigt vil kunne vise prisforskellen på at varme brigsvand 100% med vp kontra ~60% og resten med el.

Nogle bruger bio tanke som varmer nederste del med varmepumpe og har el legme øverst til at hæve. Det er samme princip med forvarmning og el for resten.
Annonce
Du må gerne følge op på det lille regnestykke, når du kommer så vidt. Min fornemmelse er helt klart, at det absolut ikke kan betale sig at lade en varmepumpe producere 55 gr. varmt vand. COP-værdien vil formentlig nærme sig et sted omkring nul.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det skal jeg nok. Skal lige ha testet hvad min Panasonic kører med af COP når den laver 55gr.
En anden ting er anlægsprisen for en tank med spiral Vs 3 vejs ventil og en ekstra tank med stor spiral til varmepumpe

0 vil den aldrig blive da ren el svarer til cop=1.
Afgivet effekt / med optaget effekt 👍

Tror  også at jeg mente 1 til 1, da jeg skrev 0 :-)

Men at lave 750 liter til 55 grader lyder lidt vildt.Eller mener du en 3-vejsventil til en mindre vv-tank?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
nej nej. Det ville være sindsygt. Tænkte mindre vvb. De er vel typisk 2-300l 👍 Med mindre man kunne udnytte lagdeling i tanken og have høj temp øverst til brugsvand, og tage vand ud til centralvarme fx midt på tanken. Varmepumpen skulle også have 3 vejsventil til at skifte temperatur mellem de 2 områder.
Tror bare der er for stor turbolens i de billige tanke til at dette ville kunne lade sig gøre. Nogle tanke er udstyret med plader og studser indvendigt til at holde turbolens og opblanding lavt. Tænker jeg ikke der er i dbvvs tankene.

Den ultimative løsning ville være forvarmning med lav temperaturvand i buffertanken, og derefter en mindre fx. 200l vvb opvarmet med varmepumpen med 3vejs ventil til at skifte mellem de 2 tanke. Hvis du kan følge mig.
Tænker dog hurtigt at denne løsning vil koster 15-20k for de 2 tanke, omskifterventil osv. De 200-300l brugsvandstanke med store spiraler er ret dyre.

Har faktisk kun et spørgsmål til brugsvand. Hvordan er det med kobber/rustfri spiraler til at køre brugsvand igennem. Skal det være rustfri eller hvordan? Syns ikke vvs'erne er enige om dette? (Er selv elektriker og maskinmester øvrigt)

Mit anlæg med en Panasonic 9Kw monoblock vil se ud som på foto. Mit anlæg vil næsten se ud som det gør idag, mit pillefyr er bare udskiftet med en VP. Keep it simple. Min 500L buffer ( overforbrug solfanger ) vil jeg lade sidde som den gør, da jeg ved at 4 dage med fuld sol om sommeren kræver mindst 500L buffer. Ellers fjerner jeg shunt centralvarme ventil og køre direkte ind i gulvvarmen og tank vh T-stk . Jeg vil regulerer på delta på returvand på VP med udendørs temp som reference. Varme Zone bliver reguleret med håndventiler der regulerer på gennemstrømning ( sådan har jeg haft det de sidste 20 år, ikke noget med temperatur føler i hver rum og en røvfuld af motorventiler ) ser frem til input

Hugzi
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis