Varmepumpe og buffertank til lavenergihus

Mit spørgsmål er: Hvilke rørindgange i min buffertank er mest fordelagtige at bruge til hvad?

Jeg har bygget mig et 200 m2 superisoleret lavenergihus i 1½ plan, som skal opvarmes med radiatorer i de "alm" rum og med vandbåren gulvvarme i badeværelser og bryggers.

Varmepumpen - luft til vand - er på 7 KW, og jeg planlægger en fremløbstemperatur på ca. 40-43 grader og en returtemperatur på 36-39 grader.

Varmepumpen producerer varmt vand direkte ind en velisoleret 300 liters buffertank, som ses herunder. Tanken får altså varmt vand direkte fra varmepumpen og vandes ledes direkte ud i radiatorerne fra samme tank. Altså ET kredsløb.


Den øverste spiral er til det varme brugsvand, der løber INDE i spiralen. Den er lavet af korrugeret rustfrit stål, og vandes ledes videre op i en 80 liters el-vandvarmer, der hæver temperaturen til ca. 55-60 gr., så det burde være både husmodervenligt til beskidte potter og pander og legionellafrit til de lange brusebade.

Den nederste spiral er beregnet til den kommende vacuumrørssolfanger, men den er foreløbig ikke aktiv.

I venstre side er der 6 rør, der fører direkte ind i tanken. (de tre små rør i højre side er til termometre)


Overvejer følgende rørføring til tanken:

Varmepumpe ind i det næstøverste rør og ud i det nederste rør.

Radiator og gulvvarme hentes fra det øverste rør og sendes retur til tanken i rør nr. 3 eller 4 fra toppen.

Jeg har læst lidt om lagdeling i varmt vand i sådan en tank og tænker, om jeg vil kunne udnytte det med det her setup?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Mit spørgsmål er: Hvilke rørindgange i min... Vis hele indlægget
43 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
tænke om denne udgang kan bruges til en ekstra cirkulations pumpe på returen,som du har det på dit anlæg :-) Det tyder vel på at denne udgang trækker sammen med pumpen ? eller ? 

Hugzi
ja det tænker jeg,, det er ikke idrift sat endnu, så jeg "samler" bare input og gode ideer :-) jeg idriftsætter 7 jan. Så vil jeg prøve det :-) 

Hugzi
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis