Korrekt udført vådrumsmembran?

Hej. 

Vi har haft en murer til at udfører noget flisearbejde og man kan roligt sige at det ikke er gået som forventet, men det skal jeg nok skåne jer for. ☹️

Badeværelset består af betongulv og væggene er teglsten. I forbindelse med man har revet gulvet op, er det her stykke papir/tape der sættes i samlinger mellem gulv og væg gået i stykker og Ikke blevet genetableret. Mureren har smurt vådrumsmembran på gulvet, men ved overgangen til væg i brusenichen, er der flere steder hvor der er et stykke på 1 cm., hvor der ikke er smurt noget på. Mit spørgsmål er først og fremmest om det er udført korrekt, dernæst er der noget at være bekymret for? Jeg har vedhæftet 2 billeder, hvor man kan se gummimembranen, et stykke med puds og flisen, som er det hvide. Kan ikke lige få vendt billederne, I må bære over med mig. 😉


Mvh
Thomas
Hej.  Vi har haft en murer til at udfører noget... Vis hele indlægget
55 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ps. Angående bryggers.  Har tænkt på at opfinde en firkantet kasse hvor alle rør i teknikken kom op igennem nogen radon tætte manchetter. Så mureren bare skulle støbe omkring kassen og lave normalt vådrum omkring den.  Det er et helvede at lave noget der bare tilnærmelsesvis ligner noget der duer i bryggerset. 


km
kmflisemester skrev den 13-07-2017 10:03:44

Hvis vi antager at det ikke er fordi du har stukket kniven igennem armeringen :—) så er der vist ikke ret meget der.  Har du selv set om han har smurt membran på væggene ?  Er der noget på selve fladerne ?

🤔😉

 Jeg vil tro de har smurt på noget af væggen, men åbenbart "glemt" noget af det. Det var i hvert fald galt omkring indbygningskassen til armaturet. 

Klagede til ham som har entreprisen i går og sendte ham billederne, I også har set og han mente ikke at det kunne være lavet anderledes og det var nok at vådrumssikre med en gummifuge! Jeg er nu af anden overbevisning.😉

En anden ting, de sætter kun et lag gips i brusenichen (vådrumszonen), hvor der er fliser, burde der ikke være 2? Det er de "almindelige" blå vådrumsplader.

Jeg mener flg artikel burde være gældende ift korrekt udførelse!

https://www.bolius.dk/vaegge-i-bade...979/ 


Mvh
Thomas

Jo mig bekendt er det kun 15 mm Fermacell der må bruges i et lag.  Men er ikke lige opdateret på tømrer delen. 

Arrhh... en gummifuge har aldrig haft noget med selve vådrums sikringen at gøre. Der er så meget litteratur om emnet at det snart er almindelig almen viden.  Angående armaturet, så laver Vola (hvis det er Vola) en vådrums manchet i gummi der passer til den  ovale form. Også en til den runde.

Der skal en MK godkendt membran på. MK godkendelsen eksisterer ikke hvis man blander feks Alfix vådrum og Lip armering osv osv. Eller Lip lim og Alfix vådrum. Eller undlader armering. Eller Alfix vådrum/lim/fuge og feks DANA gummifuge.  Det kan godt være at det i praksis kan risikere at fungere fint, men hvis der sker noget og man går til producenten vil de sige at der ikke ligger en MK godkendelse på feks et Lip/Alfix/DANA  mix. Jeg synes det er lidt op ad bakke med de gutter der. 


km

Indbygningen er til grohe, de ligner tilsyneladende hinanden.😉

De har ikke sat de manchetter der medfølger på, men brugt en almindelig smørremembran fra overgang mellem dåsen og væg..

Du har helt ret i det er op af bakke. 👍

Men så er det ikke første gang i det her nye badeværelse, men rart med opbakning fra jer!

Og jeg er helt med på at det er den mk-godkendte membran der skal agere vådrumssikringen og ikke en gummifuge.

Synes det er ved at udvikle sig til en farce af dårlige valg fra håndværkernes side, hvor gældende regler/lovgivning bliver tilsidesat!

Det fortsætter på mandag, god weekend. 😄


Mvh
Thomas

Lige et måske dumt spørgsmål.   

Skærmvægge (i det her tilfælde 1,6 meter lang og 2 meter høj), der afgrænser vådzonen (bruseniche) og hvor der er fliser på, skal vel også være 2 lags for det er korrekt udført?

Alternativt 15 mm fermacell og lign selvfølgelig.             


Mvh
Thomas
Annonce

Hvis der anvendes vådrumsgips, er det kun en godkendt løsning hvis der anvendes 2 lag (også på brusevinger).

Vådrumssikringen skal selvfølgelig etableres som anvisningen på det pågældende materiale anviser (ellers anvender man SBI Anvisning 252 som egentlig er "bibelen" på området).

Arbejdet er egentlig en "ommer". 

Jeg har løbet din sag igennem, og vil anbefale at du kontakter en advokat med erfaring i byggesager, og starter en syns- og skønsssag op (du har retshjælpsdækning på din husforsikring).

Den slags sager er efterhånden en stor del af min hverdag, og det er rystende hvor lidt mange håndværkere ved om deres fag!

Mange tak for svaret Orla!

Entreprenøren mente at et lag var nok, derfor skulle jeg lige være helt sikker.

Det er straks mere alvorligt at det er en ommer. 🤔

Mureren sluttede af i dag og nok ikke helt tilfreds, ved ikke om det var et forsøg på en død murer.

Er der forskel på at tage det via byg-garanti(husklagenævnet) eller er det bedst at gå direkte til en advokat?


Mvh
Thomas

Hvis håndværkerne er medlem af Dansk Byggeri kan det blive nødvendigt at skulle en tur gennem Byggeriets Ankenævn før dit forsikringsselskab vil give dig retshjælpsdækning.

Det er jo en billig måde at få tingene gennemgået på, men det er også min erfaring, at man kan risikere at den udpegede skønsmand favoriserer sine kollegaer, hvis det er muligt, og senest har jeg været med til en skønsforretning, som efter min mening var en farce (bl.a. kendte den udpegede skønsmand ikke engang retningslinierne for skønsmænd under Byggeriets Ankenævn).

Jeg er selv tidligere skønsmand for Byggeriets Ankenævn gennem en del år.

Man behøver ikke at anerkende en afgørelse fra Byggeriets Ankenævn, men kan fortsætte i det almindelige retssystem efterfølgende.

Jeg bruger ofte denne advokat: https://sites.google.com/advokatgroenborg.dk/123/startside-for-advokatfirmaet-gr%C3%B8nborg-skive




Ok.

Ham der har entreprisen og som vi har aftale med, er medlem af byg-garanti, så det er den vej at gå.

Kan det anbefales at entrere med en bygningssagkyndig inden, som er med til at sætte skrivet til byggeriets ankenævn op eller der kræves ikke så mange fagudtryk, så en lægmand som mig kan gøre det?   


Mvh
Thomas

En kort opsummering:

For svag væg konstruktion.

Manglende KS og billed dokumentation af membran og tømrer arbejde.

Tilsyneladende generelt manglende viden om SBI hvilket jeg er lidt uforstående overfor da det er noget der bliver brugt meget krudt på. 

Membran er med sikkerhed ikke udført korrekt.

Orla siger sådan set det jeg har haft lyst til at sige hele tiden, men jeg havde bare ikke lyst til at udtale mig så drastisk uden at have set det hele fra første række, samt hørt murerens kommentarer.  Men Orla har helt ret, der er så mange graverende fejl (tilsyneladende) at det var på sin plads at starte forfra med ny gips og totalt ubrudt membran. MED billeder af alt også billeder der viser at der er brugt 2 lag vådrum gips. 

Hvis han er medlem af BYG er han pligtig til at følge ankenævnets afgørelse ellers gør BYG det op til 150.000.  (I praksis vil han efterfølgende blive pålagt at betale regningerne)



km
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis