Korrekt udført vådrumsmembran?

Hej. 

Vi har haft en murer til at udfører noget flisearbejde og man kan roligt sige at det ikke er gået som forventet, men det skal jeg nok skåne jer for. ☹️

Badeværelset består af betongulv og væggene er teglsten. I forbindelse med man har revet gulvet op, er det her stykke papir/tape der sættes i samlinger mellem gulv og væg gået i stykker og Ikke blevet genetableret. Mureren har smurt vådrumsmembran på gulvet, men ved overgangen til væg i brusenichen, er der flere steder hvor der er et stykke på 1 cm., hvor der ikke er smurt noget på. Mit spørgsmål er først og fremmest om det er udført korrekt, dernæst er der noget at være bekymret for? Jeg har vedhæftet 2 billeder, hvor man kan se gummimembranen, et stykke med puds og flisen, som er det hvide. Kan ikke lige få vendt billederne, I må bære over med mig. 😉


Mvh
Thomas
Hej.  Vi har haft en murer til at udfører noget... Vis hele indlægget
55 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Et lag krydsfiner erstatter ikke lægteafstanden. Denne er kun udføret som bærende lag for vask. SBi vådrum er en anvisning for hvordan man kan overholde bygningsreglementet. De kan godt tilsidesætte SBi anvisningen hvis de kan dokumentere at de overholde bygningsreglementet. Men det vil de ikke kunne med de konstruktioner. Ud over de ikke overholder SBi vådrum overholder de jo heller ikke producentens anvisninger, og herfor er producentens garanti ikke gældende længere.


Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
Bygningskonstruktør skrev den 14-11-2017 12:52:42

Et lag krydsfiner erstatter ikke lægteafstanden. Denne er kun udføret som bærende lag for vask. SBi vådrum er en anvisning for hvordan man kan overholde bygningsreglementet. De kan godt tilsidesætte SBi anvisningen hvis de kan dokumentere at de overholde bygningsreglementet. Men det vil de ikke kunne med de konstruktioner. Ud over de ikke overholder SBi vådrum overholder de jo heller ikke producentens anvisninger, og herfor er producentens garanti ikke gældende længere.

Det var også de tanker jeg gjorde mig

Det er dog ikke noget jeg har haft vendt med den byggesagkyndige, jeg havde med til mødet. Så derfor ville jeg lige spørge jer  Og det kunne være andre kunne drage nytte af det.

Nedenstående er billede af væggen og der er cirka 161cm fra væg til de 2 reglar, der lodret er fæstnet i bjælkelaget i loftet. Og det er klart at den første afstand fra væg er temmelig lang., nok oppe i 60-65 cm.


Mvh
Thomas
Orla Nautrup skrev den 13-11-2017 16:58:52

Uanset hvad der siges er godkendelsen på vådrumsgips, at den kun må bruges som 2 lags løsning.

Vær opmærksom på at en skønsmand fra Ankenævnet har en tendens til at hælde til håndværkerens/entreprenørens side hvis det er muligt (det er jo en kollega), og det gælder både priser og udbedringsforslag.

Jeg har selv været en af dem   

 Umiddelbart var det en kompetent syn- og skønsmand, der kender reglerne. En del står direkte til nedrivning og genopbygning. En del af det krævede min modpart at der skulle laves et destruktiv indgreb på, da men ikke mente mine billeder var gældende og man selv havde nogle, (fra et tidligere tidspunkt i byggeriet) som de mente viste det var korrekt, de var dog ikke daterede og det ville man vende tilbage med, men det er så ikke sket...

Så det trækker i langdrag.


Mvh
Thomas

Så har sagen været i ankenævnet og der skal ske genbesigtigelse samt destruktivt indgreb.

Jeg har lige et spørgsmål til noget af deres konstruktion, som jeg jo ikke tænker er helt korrekt. I nedenstående billede er opbygningen omkring cisternen, det er en trækonstruktion i alm reglar, så det er ok, beklædningen på træskellettet er 22mm støbekrydsfiner, der er bygget en kasse op omkring cisterne, som der er sat fliser på.

Den ene væg (cirka 30 cm bredde) er op mod badekarret(min fod står på kanten af karret) med en afstand på 15 cm, så skal den vel betegnes som en skærmvæg og der skal være udført korrekt vådrumssikring?

Den ene flise står 90 grader på den anden i hjørnet, altså uden armeringstape og der er heller ikke nogen form for membran på pladen

Noget andet er, at det er 22 mm støbekrydsfiner, spørgsmålet er om det er en dokumenteret løsning der svarer til 2 lag vådrumsgips eller 1 lag 15 mm fibergips?



Mvh
Thomas

Jeg ville lige følge op på den her sag...

Der har været destruktivt indgreb, og det kan konstateres at næsten hele badeværelset står til nedrivning. Der er afsat et beløb af syn-og skønmanden til udbedring og jeg har indhentet 2 tilbud på udbedring. Problemet er nu, at den pris som de 2 forskellige håndværkere har givet mig er det dobbelte af det afsatte af syn-og skønmanden. Syn og skønmanden har efterfølgende blot konstateret at det er højt prissat. 

Så nu afventer jeg det videre forløb i byggeriets ankenævn, men det har snart også taget et år, bare at behandle det der og hele byggesagen har taget 2.

Skridtet videre, hvis ikke der afsættes penge nok i ankenævnet, er det en tur i retten?


Mvh
Thomas
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis