Korrekt udført vådrumsmembran?

Hej. 

Vi har haft en murer til at udfører noget flisearbejde og man kan roligt sige at det ikke er gået som forventet, men det skal jeg nok skåne jer for. ☹️

Badeværelset består af betongulv og væggene er teglsten. I forbindelse med man har revet gulvet op, er det her stykke papir/tape der sættes i samlinger mellem gulv og væg gået i stykker og Ikke blevet genetableret. Mureren har smurt vådrumsmembran på gulvet, men ved overgangen til væg i brusenichen, er der flere steder hvor der er et stykke på 1 cm., hvor der ikke er smurt noget på. Mit spørgsmål er først og fremmest om det er udført korrekt, dernæst er der noget at være bekymret for? Jeg har vedhæftet 2 billeder, hvor man kan se gummimembranen, et stykke med puds og flisen, som er det hvide. Kan ikke lige få vendt billederne, I må bære over med mig. 😉


Mvh
Thomas
Hej.  Vi har haft en murer til at udfører noget... Vis hele indlægget
55 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg er oprigtigt glad for jeres kommentarer, med grobund i den korrekte faglige vinkel.

At det så står til som det nu gør, er noget skidt, men det er til at rette op.

Havde godt læst hvordan man klager, men min "frygt" kunne være at der er noget man ikke får med og lige så meget hvad skal man tolerere på det visuelle, mureren ser ud til at have haft en kende for travlt i går! Kender godt "Hvor går grænsen" og "SBI 252 vådrum", men jeg synes i den proces det har været at få udført det her badeværelse fra bunden, er jeg tit stået i en situation, hvor jeg kommer med den objektive vinkel på tingenes tilstand.

Mureren og entreprenørens kommentarer til det, har eksempelvis været "det plejer vi ikke", "det kan man ikke med de fliser" eller "det er ikke nødvendigt på den her væg" og hele tiden springer de fra de objektive kriteriet, til den mere subjektive vurdering.

Herudover er der selvfølgelig også en faglig stolthed, som jeg i et vist omfang synes er blevet lagt udenfor døren, inden de gik ind.

Mit spørgsmål er så, hvordan sikrer jeg mig at ved at tage sagen i ankenævnet, at man, om ikke andet, får syn og skønmanden til at forholde sig til de her ting?

Jeg kan godt forstå at målene "Hvor går grænsen" ikke helt er gældende, hvis flisen også har noget skævhed, det skal der selvfølgelig tages højde for.


Mvh
Thomas

Hvis du er i tvivl, er det nok en god ide at få en dygtig byggesagkyndig ind over, til at sætte spørgsmålene op som skønsmanden skal svare på.

Der er dog også både gode og dårlige byggesagkyndige, så verden er ikke så nem! :-)

Der er nogle ting jeg kan være i tvivl om, så det var nok også den løsning jeg overvejede, at få en byggesagkyndig ind over. Også som kan gå lidt til håndværkerne, hvis det bliver de samme der skal udbedre fejl og mangler.

Så spørgsmålet er om nogen kender en god en i Odense-området?

Og de er velkommen til at tage kontakt.   



Mvh
Thomas

Jeg ville lige følge op på sagen, da de nu mener de er færdige uden at have udbedret nogle af de ting I har påtalt og som jeg har anfægtet over for dem. Jeg har af flere omgange skrevet til ham jeg har aftalen med og sagt at jeg ikke mener de følger anvisningerne i SBI-252 og i dag snakkede jeg så med ham. 

Jeg sagde det med det ene lag gips, at det jo ikke er korrekt jf. SBI og dertil var hans svar at det jo kun var anvisninger, så de har anvendt kraftigere reglar (45*100mm), så var det ikke et problem, at der ikke var 2 lag vådrumsgips og samtidigt for langt mellem reglarne. Deres vurdering var at det var lavet korrekt. Og i næste uge ville de kigge forbi og fortælle hvorfor de ikke skal følge SBI-anvisningen. 

Jeg synes det er pænt langt ude. 


Mvh
Thomas
Annonce

Få med det samme en bygningssagskyndig med inden over til mødet, aftal en tid med håndværker og denne på samme tid. Det er en nødvendighed! Og penge der er givet godt ud!

 

Hilsen Martin


Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
Bygningskonstruktør skrev den 24-08-2017 20:52:55

Få med det samme en bygningssagskyndig med inden over til mødet, aftal en tid med håndværker og denne på samme tid. Det er en nødvendighed! Og penge der er givet godt ud!

 

Hilsen Martin

Han vendte aldrig tilbage for at aftale en dato. Så nu ryger det videre til ankestyrelsen.

Han har haft 4 uger at betænke sig efter jeg skrev en mail med fejl og mangler.


Mvh
Thomas

Der har nu været afholdt syn og skøn på arbejdet, umiddelbart en rutinerer murer med en teknisk baggrund var syn og skønsmand. 

De punkter jeg havde i forhold til det udførte arbejde var blevet behandlet af modpartens advokat og bortset fra noget økonomi, var det en pure afvisning på alle fronter vedrørende de konstruktionsmæssige mangler jeg havde påpeget. Ydermere betvivlede de på dagen de billeder jeg havde taget, da de havde nogle billeder som de mente viste at arbejdet var udført korrekt.

Temmelig frækt at forsøge, da jeg ligesom ved at de billeder jeg har leveret er taget få timer før man har sat fliserne op igen og derfor også kan konstatere at deres billeder er nogle de har taget på et tidligere tidspunkt (hvor de også skulle udbedre noget sjusk) De kunne dog ikke sige noget om datoen, men det skulle de nok få på.

Så det ender nok med et destruktivt indgreb for at finde ud af hvem der har ret.


Mvh
Thomas

Uanset hvad der siges er godkendelsen på vådrumsgips, at den kun må bruges som 2 lags løsning.

Vær opmærksom på at en skønsmand fra Ankenævnet har en tendens til at hælde til håndværkerens/entreprenørens side hvis det er muligt (det er jo en kollega), og det gælder både priser og udbedringsforslag.

Jeg har selv været en af dem   

Orla Nautrup skrev den 13-11-2017 16:58:52

Uanset hvad der siges er godkendelsen på vådrumsgips, at den kun må bruges som 2 lags løsning.

Vær opmærksom på at en skønsmand fra Ankenævnet har en tendens til at hælde til håndværkerens/entreprenørens side hvis det er muligt (det er jo en kollega), og det gælder både priser og udbedringsforslag.

Jeg har selv været en af dem   

1 lag vådrumsgips, vil også være en afvigelse fra skal-bestemmelserne i SBI.

Jeg har egentlig et spørgsmål til skelettet på en skærmvæg. De har opført den i 45*95mm reglar men deres centerafstand er over de 45cm, det gør så den ikke er udført korrekt i forhold til vådzonen. Men på bagsiden, hvor vask mm sidder og centerafstanden selvfølgelig stadig er over 45cm, har man sat en krydsfinersplade for at kunne sætte vask mm. op og efterfølgende 1 lag vådrumsgips.

Kan anvendelsen af en plade på den side kompensere for en for lang lægteafstand?  C-c afstanden er i snit 52 cm.

Og er 1 lag på den side korrekt.


Mvh
Thomas
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis