Gulvvarme varmer ikke - pumpe for kraftig?

Hej.

Jeg har fået lagt gulvvarme i halvdelen af huset - jeg har dog problemer med at få varme ud i kredsene.

Der er monteret en pettinaroli midi-shunt med en Grundfos upm2-pumpe.
Fyret er et Vailant gasfyr fra 01.

Jeg har leget lidt og kommet frem til følgende.

Slukker jeg pumpen ved shunten, stiger fremløbstemperaturen fint - dog er der selvfølgelig ikke power nok i pumpen i fyret, til at drive gulvvarmen. Så retur på gulvvarmen stiger ikke.
Fyrets pumpe står på max.
Shuntens pumpe kan jeg ikke justere. Jf. Grundfos kan den modtage et pwm-signal.
Jeg har pt. kunne "dæmpe" pumpen, så den ikke kører så hurtigt.
+ jeg har begrænset flowet i strengene.

Dette betyder jeg kan tvinge temperaturen lidt op, men det er ikke en holdbar løsning. Reaktionstiden er også ubeskrivelig langsom, når flowet bliver begrænset på den måde.

Om et lille års tid, skal fyret skiftes ud til fjernvarme - så løsningen skal heller ikke, være alt for dyr og besværlig.

Kan man ikke lukke lidt for shunten, så der kan komme nyt varmt vand til?
Dette er nok på bekostning af økonomien ...
Hvordan modtager pumpen pwm og hvilket?
Kan man finde/lave en simpel styring, så jeg kan drosle den ned k hastighed?


Noge tips eller ideer?


// Anders
Hej. Jeg har fået lagt gulvvarme i halvdelen... Vis hele indlægget
66 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Nu svarer jeg lige mig selv, da jeg føler, at jeg allerede er blevet lidt klogere.

Termostaten og shunten tager fint nyt varmt vand ind fra fyret.
Problemet består tilsyneladende i, at Bosch fyret er udstyret med en temperaturbegrænser målrettet systemer der udelukkende kører på gulvvarme. Formålet er at beskytte gulvene, tænker jeg.

Jeg kunne ikke dy mig og åbnede op ind til fyrets el-panel, og her sad ganske rigtigt en klemme, som beskrevet i manualen. Men der er meget lidt plads, så det kræver en specialskruetrækker. 

Jeg håber at få fat i Bosch eller min faste gasfyr-VVS'er og få bekræftet løsningen og får nok dem til at lave ændringen.

Det kan jeg svarer på.

Pumpeshunten suger kraftigere end pumpen i fyret. Dette resultere i at shunten, suger sit eget returvand derfor er vandet ikke varmt nok.

Din situation nu, slukker du pumpeshunten kommer der varme på fremløbet på fordelerrøret, tænder du pumpeshunten igen bliver fremløbet koldt på fordelerrøret og kortvarigt kan returen blive varm på retur fordelerrøret.

———————————————————-

Du skal gøre 2 ting øge hastigheden, på pumpen i fyret og sænkehastigheden på pumpeshunten. 

Hvis dette ikke er nok, skal der sættes en stilbarkontraventil ind på bypass i pumpeshunten.

Så virker det igen.

Med venlig hilsen 

Anders

Tidligere tekniskrådgiver og underviser hos Wirsbo og Uponor. (Gulvvarme leverandør)

I dag certificeret måletekniker:-)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Her er kontraventilen til din shunt:-)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

det virker som om der er bytte rundt på frem og retur til dit gulvvarme


jmc
Gammel tråd, men jeg står med nøjagtigt samme problem!

Jeg har også en Roth shunt, som forsynes af et Weishaupt gasfyr. Jeg har forsøgt at sætte fyr-pumpe på 90-100% men selvom fremløb er 58 grader kommer temperaturen på shunten ikke over 38 grader. Shuntens pumpe står på laveste konstant-tryk indstilling, som måske i virkeligheden er for højt? Jeg har skiften kontraventilen til den med en mindre lysning, altså reduceret gennemløbet. Men det hjalp ikke det store.

Nogen ideer?

Annonce
Er der ikke en termostat på shunten, som regulerer gulvvarmetemperaturen? Det er der normalt, så det er der du skal regulere temperaturen på gulvvarmen.

fase
Jo, der er en termostat, den er fuld åben. Der bliver bare kun blandet en meget lille mængde varmt vand ind.
Vil du have en højere temperatur på shunten? Er du sikker på at termostaten er fuldt åben? Hvorfor har du reduceret gennemstrømningen?

fase
Ja, jeg vil gerne kunne have lige så høj temperatur på shunten som på fremløb fra fyr. Ja termostatventilen er åben. Reducering i kontra ventilen er for at begrænse mængden af koldt vand der bliver blandet ind igen. Den er desværre bare ikke justerbar.
Måske er det termostaten, der ikke kan stilles højere. Hvad er det for en termostat?

fase
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis