Gulvvarme varmer ikke - pumpe for kraftig?

Hej.

Jeg har fået lagt gulvvarme i halvdelen af huset - jeg har dog problemer med at få varme ud i kredsene.

Der er monteret en pettinaroli midi-shunt med en Grundfos upm2-pumpe.
Fyret er et Vailant gasfyr fra 01.

Jeg har leget lidt og kommet frem til følgende.

Slukker jeg pumpen ved shunten, stiger fremløbstemperaturen fint - dog er der selvfølgelig ikke power nok i pumpen i fyret, til at drive gulvvarmen. Så retur på gulvvarmen stiger ikke.
Fyrets pumpe står på max.
Shuntens pumpe kan jeg ikke justere. Jf. Grundfos kan den modtage et pwm-signal.
Jeg har pt. kunne "dæmpe" pumpen, så den ikke kører så hurtigt.
+ jeg har begrænset flowet i strengene.

Dette betyder jeg kan tvinge temperaturen lidt op, men det er ikke en holdbar løsning. Reaktionstiden er også ubeskrivelig langsom, når flowet bliver begrænset på den måde.

Om et lille års tid, skal fyret skiftes ud til fjernvarme - så løsningen skal heller ikke, være alt for dyr og besværlig.

Kan man ikke lukke lidt for shunten, så der kan komme nyt varmt vand til?
Dette er nok på bekostning af økonomien ...
Hvordan modtager pumpen pwm og hvilket?
Kan man finde/lave en simpel styring, så jeg kan drosle den ned k hastighed?


Noge tips eller ideer?


// Anders
Hej. Jeg har fået lagt gulvvarme i halvdelen... Vis hele indlægget
66 svar
 Følg tråden
Der er 60 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Behold shunten så du ikke fraskriver dig en reguleringsmulighed. 

fase
Peter GV skrev den 11-01-2021 21:20:26

Ja, det vil jeg også helst, og det gør jeg nok. ;-)
Det virker bare usmart at have en højere fremløbstemperatur end der egentlig er behov for.

 Lyder altså stadig som om, at du misforstår setup'et. Som Fabrin og ev elmand har været inde på, så vil du netop gerne have en højere fremløbstemperatur, da shunttermostaten ellers vil have svært ved at lukke nok varmt vand ind til at nå ønsket temperatur. Men 58 grader er rigelig fint. 


Hvis returløb i kredsen er væsentligt koldere end fremløb, så bør du som ev elmand er inde på, øge shuntpumpens hastighed.

Men jeg vil nu stadig opfordre dig til at være varsom med at have for høj temperatur under gulvet, medmindre huset ikke er varmt nok.
mhca skrev den 11-01-2021 21:48:01

 Lyder altså stadig som om, at du misforstår setup'et. Som Fabrin og ev elmand har været inde på, så vil du netop gerne have en højere fremløbstemperatur, da shunttermostaten ellers vil have svært ved at lukke nok varmt vand ind til at nå ønsket temperatur. Men 58 grader er rigelig fint. 

Den er jeg med på, det er i forhold til fyrets effektivt at jeg gerne vil have en lavere fremløbstemperatur en f.eks 58 grader.
Hvis jeg sænker den kan jeg ikke holde en temperatur på shunten på ca 40 grader, her er det pumperne der bestemmer vandmængden.

Hvis returløb i kredsen er væsentligt koldere end fremløb, så bør du som ev elmand er inde på, øge shuntpumpens hastighed.
Ja, enig, det er ikke tilfældet.
Sideeffekten er så at der lukkes mindre "nyt" vand ind. Pumpen har kun 2 niveauer med konstant tryk, så der er ikke så meget at lege med. :-)


Men jeg vil nu stadig opfordre dig til at være varsom med at have for høj temperatur under gulvet, medmindre huset ikke er varmt nok.

 Ja, jeg må ikke komme over 28 grader ifølge Pergo, det er jeg heller ikke i nærheden af.

Jeg ved ikke om vi har fået svar på hvorfor du har skiftet til kontraventil med mindre lysning ?  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 11-01-2021 22:44:58

Jeg ved ikke om vi har fået svar på hvorfor du har skiftet til kontraventil med mindre lysning ?  

 Det afhjalp mit problem med at når mere end en kreds var åben så blev der stort set ikke tilført noget "nyt" varmt vand til shunten.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis