Gulvvarme varmer ikke - pumpe for kraftig?

Hej.

Jeg har fået lagt gulvvarme i halvdelen af huset - jeg har dog problemer med at få varme ud i kredsene.

Der er monteret en pettinaroli midi-shunt med en Grundfos upm2-pumpe.
Fyret er et Vailant gasfyr fra 01.

Jeg har leget lidt og kommet frem til følgende.

Slukker jeg pumpen ved shunten, stiger fremløbstemperaturen fint - dog er der selvfølgelig ikke power nok i pumpen i fyret, til at drive gulvvarmen. Så retur på gulvvarmen stiger ikke.
Fyrets pumpe står på max.
Shuntens pumpe kan jeg ikke justere. Jf. Grundfos kan den modtage et pwm-signal.
Jeg har pt. kunne "dæmpe" pumpen, så den ikke kører så hurtigt.
+ jeg har begrænset flowet i strengene.

Dette betyder jeg kan tvinge temperaturen lidt op, men det er ikke en holdbar løsning. Reaktionstiden er også ubeskrivelig langsom, når flowet bliver begrænset på den måde.

Om et lille års tid, skal fyret skiftes ud til fjernvarme - så løsningen skal heller ikke, være alt for dyr og besværlig.

Kan man ikke lukke lidt for shunten, så der kan komme nyt varmt vand til?
Dette er nok på bekostning af økonomien ...
Hvordan modtager pumpen pwm og hvilket?
Kan man finde/lave en simpel styring, så jeg kan drosle den ned k hastighed?


Noge tips eller ideer?


// Anders
Hej. Jeg har fået lagt gulvvarme i halvdelen... Vis hele indlægget
66 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Den hvide hætte hvor telestaten skal sidde som vist i din manual og i den jeg linkede til tidligere. Det er dem der er 6 af

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Telestaterne vil jo også lukke, hvis der ikke bliver kaldt på varme.
Så det burde da ikke have betydning at disse er lukket.

De kredse der skal have varme, er selvfølgelig åbne. 😀

JEg tænker det vil være en god ide at du jævnfør manualens afsnit 6 får ventileret/genfyldt anlægget, og indregulerer det jævnfør afsnit 8,og at du bruger programmet det snakker om i afsnit 8 til at finde frem til din ideelle fremløbstemperatur, og derefter får monterert telestaterne jævnfør afsnit 9.

 

Ja, nogle gange er man nødt til at lave trippelt arbejde, hvis der er nogen der har fået lavet en fejl i et af trinnene, men hvis det resulterer i du får hele anlægget op at kører korrekt, så er det vel ligemeget, så længe du "kommer i mål".


 

Har du læst hvad pumpefabrikanten skriver at pumpen skal kører med. For hvis min pumpe kører for stærkt så kan mit heller ikke sende varme rundt i gulvet. Så bliver vandet blandet med det som er i gulvet og kun tilløbet bliver dejligt varmt, ikke på den anden side af pumpen

 

Blackbird > præcis!
Har du løst det 100% ved at sænke hastigheden for pumpen?

Det er et samlet sæt, og pumpen har ingen styring.
Så den skal bare køre fuld smadder.

Jeg må prøve at finde en pumpe, jeg kan sætte inde ved fyret - kun på fødestrengen til gulvvarmen.
Annonce
Ja det hjalp. Var inde på grundfoss hjemmeside der stod der hvor meget min pumpe skulle stå på. Den skrue der sidder på din pumpe er det ikke til at styre hastiheden på

 

Jeg kan intet finde om pumpen.
Den kan styres via PWM - men jeg aner ikke hvordan eller hvor jeg kan finde en simpel styring.
Grundfoss UPM2.
Var det en dyr pumpe. Ved ikke om det vil hjælpe at købe en anden . Kan kun sige at det hjalp på mit . Det er en Alpha 2 15-60 der er vist kommet en 3

 

Hej alle og især AAR
AAR, Fik du løst dit problem?

Jeg har netop i går installeret en Roth shunt med termostatisk ventil, og jeg har samme problemstilling som dig. Det er som om, at den ikke hiver varmt vand fra fyret, når shunt-pumpen kører.
(Temperaturen var faldet fra 30 til 28 grader på shuntens termometer over natten. Egentlig fornuftig nok fremløbstemperatur - som nok skyldes den eksisterende temperatur af vandet i slangerne snarere end tilløb fra fyret - men selvom jeg skruer termostaten op på 35 eller 40 grader, så øger den ikke fremløbstemperaturen).

Slukker jeg for shunt-pumpen og åbner helt for ventilen, så stiger fremløbstemperaturen da der løber varmt vand til fra fyret.
Men det er dog som om, at temperaturen stiger og falder (pt. mellem 28 og 38 grader), som om at fyrets pumpe starter og stopper cirkulationen fremfor bare at lave et kontinuerligt flow.
(Lige efter jeg har slukket for shuntpumpen stiger temperaturen hurtigt, men her står der vel også et stort undertryk på bagsiden af shunten, som er klar til at trække varmt vand ind fra fyret...)

Jeg har ikke gjort noget for at justere på fyrets pumpe (Grundfos UPM 15-70 CHG).
Jeg kan ikke helt gennemskue, at der skulle være problemer med en for kraftig shunt-pumpe, for det vil vel bare medføre et større sug, som kan komme fra fordelerens returløb eller ind via termostaten.

Alle kredse har stået åbne hele natten med shuntpumpen kørende, så jeg formoder at systemet er luftet helt ud. 

Nogen der har gode input?

Mvh. Martin

PS. Der er lidt billeder af systemet her:
https://drive.google.com/open?id=1m...UKzjNi-qNc 

Hej alle og især AAR
AAR, Fik du løst dit problem?

Jeg har netop i går installeret en Roth shuntpumpe med termostatisk ventil, og jeg har samme problemstilling som AAR. Det er som om, at den ikke hiver varmt vand fra fyret, når shunt-pumpen kører.
(Temperaturen var faldet fra 30 til 28 grader på shuntens termometer over natten. Egentlig fornuftig nok fremløbstemperatur - som nok skyldes den eksisterende temperatur af vandet i slangerne snarere end tilløb fra fyret - men selvom jeg skruer termostaten op på 35 eller 40 grader, så øger den ikke fremløbstemperaturen).

Slukker jeg for shunt-pumpen og åbner helt for ventilen, så stiger fremløbstemperaturen da der løber varmt vand til fra fyret.
Men det er dog som om, at temperaturen stiger og falder (pt. mellem 28 og 38 grader), som om at fyrets pumpe starter og stopper cirkulationen fremfor bare at lave et kontinuerligt flow.
(Lige efter jeg har slukket for shuntpumpen stiger temperaturen hurtigt, men her står der vel også et stort undertryk på bagsiden af shunten, som er klar til at trække varmt vand ind fra fyret...)

Jeg har ikke gjort noget for at justere på fyrets pumpe (Grundfos UPM 15-70 CHG).
Jeg kan ikke helt gennemskue, at der skulle være problemer med en for kraftig shunt-pumpe, for det vil vel bare medføre et større sug, som kan komme fra fordelerens returløb eller ind via termostaten.

Alle kredse har stået åbne hele natten med shuntpumpen kørende, så jeg formoder at systemet er luftet helt ud. 

Nogen der har gode input?

Mvh. Martin

PS. Der er lidt billeder af systemet her:
https://drive.google.com/open?id=1m...UKzjNi-qNc

Der er yderligere 26 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis