Metalfræser

Hej alle jer Brave metal hobbyister.jeg tænker at anskaffe mig en metalfræser,kun til hobby brug,er der nogle der har et godt råd ,til hvilken maskine der er ok til dette brug.jeg tænker inde for en prisramme op til 10000kr.jeg har set på nogle hos global tools blandt andet seig  x2 ,til ca 6000 Kr sieg sx2super til 7248 kr,den skal selvfølgelig også kunne fræse jern.Er der nogle der kender til disse maskiner,eller skal man holde sig væk.Er der nogle der har et andet bud 

J.J.Larsen
Hej alle jer Brave metal hobbyister.jeg tænker at... Vis hele indlægget
43 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg undrer mig af og til over hvad hobbyfolk vil med de store industrimaskiner på deres hobbyværksted, Hvad laver de som kræver så stor en maskine. Jeg er sikker på at min Rotwerk EFM 200 DS sagtens kan klare de fleste opgaver som hobbyfolk kommer ud for, det kan godt være at det tager lidt længere tid men der er ikke nogen slinger i valsen når man montere spændetænger på den, (man skal ikke fræse med en borepatron som fræseholder. Her vil jeg undtage folk som JE_NS som er gammel maskinarbejder og sikkert har et stort værksted, for ham vil det nok være lidt svært at vende sig til en hobbypræget maskine og sådan skal det være. Men jeg klare mig mere end fint med min Rotwerk Fræser og min Rotwerk Drejebænk EDM 350

VH
det er helt sikkert, masser af tålmodighed,men det lod sig gøre,og bag efter er man jo pave stolt,når det lykkes.Jeg kan ikke få det til at virke med billederne her ,selv om jeg bruger en pc mærkeligt, jeg gør det nok forkert

J.J.Larsen
hej jeg tror sku det lykkedes med det billed alligevel

J.J.Larsen
mit næste projekt er en flycutter med mk3 til min fræser, jeg aner ikke hvad den hedder på dansk,er det rodehoved eller hvad,jeg vil bruge et venstre hånds drejestål med hårdmetal platte,For enden af mk3 stammen skal jeg fræse en 10x10mm not til min stålholder noten skal have en vinkel på 15 grader,har i nogen god ide om hvordan jeg kan fastholde mk3 stammen.det går jo ikke en skruestik på grund af smigen,trick udbedes,jeg kunne jo lave en hun mk3 hul i en firkant klump jern som så spændes fast på fræsebordet men men men lettere måde må findes?

J.J.Larsen

Flycutter er vist også det "officielle" navn på Dansk, har dog også enkelte gange hørt den blive kaldt for et slagstål.
Hvis du kun har mulighed for at spænde op konus, er dit forslag med at dreje en konus ud i noget firkantet en super løsning.
Og du behøves jo nok ikke nødvendigvis at lave den i fuld længde.

Ellers skal man ud i at ligge noget i klemme i en maskinskruestik, hvilket langtfra er en optimal løsning.

Det er vel noget lignende denne her?

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
jeg plejer også blot at omtale dem som flycutter, den jeg lavede, blev lavet med cylindrisk skaf ø16 mm, (det største jeg har af spændetang) det gjorde det om ikke andet let at komme til at holde om skaftet da jeg skulle fræse sporet til stålet

P.S. Flot arbejde med hurtigskiftet.

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Je_ns der er lige nøjagtig sådan en starut jeg har lavet mangler lige at lave noten ,at lave den med mk3 istedet for lige op og ned giver mig 60mm mere højde ,jeg har lavet en med lige skaft til min er32 spændetænger ,men den skar jeg noten med en nedstryger og der efter en masse filearbejde pyha sved på panden.jeg tror jeg bruger løsningen med en hun mk3 og en firkant stål klods happy turning vh johnny

J.J.Larsen
Skrevet af Volmer på 27-10-2016 20:15
Jeg undrer mig af og til over hvad hobbyfolk vil med de store industrimaskiner på deres hobbyværksted, Hvad laver de som kræver så stor en maskine. Jeg er sikker på at min Rotwerk EFM 200 DS sagtens kan klare de fleste opgaver som hobbyfolk kommer ud for, det kan godt være at det tager lidt længere tid men der er ikke nogen slinger i valsen når man montere spændetænger på den, (man skal ikke fræse med en borepatron som fræseholder. Her vil jeg undtage folk som JE_NS som er gammel maskinarbejder og sikkert har et stort værksted, for ham vil det nok være lidt svært at vende sig til en hobbypræget maskine og sådan skal det være. Men jeg klare mig mere end fint med min Rotwerk Fræser og min Rotwerk Drejebænk EDM 350

jo mere man lære med sine maskiner, jo større krav får man til dem.

for mit vedkommende er tingene, selvom det er hobby, oppe i en størrelse der ikke lige er til at lave i en edm350 størrelses fræser

Mvh
Martin

Hej Martin. Jamen det har jeg fuld forståelse for, selvfølgelig er der nogen som laver store ting. Det er jo heller ikke alle der kan nøjes med en lille Fiat hvis de har en stor familie eller flytter klaverer.

VH
Skrevet af Volmer på 04-11-2016 04:48
Hej Martin. Jamen det har jeg fuld forståelse for, selvfølgelig er der nogen som laver store ting. Det er jo heller ikke alle der kan nøjes med en lille Fiat hvis de har en stor familie eller flytter klaverer.

lige præcis

selv lå jeg i langt tid og arbejde på grænsen af hvad der kunne spændes op i de små maskiner, så da muligheden bød sig måtte jeg lidt op i størrelse.

Dog er det langt fra industrimaskiner jeg har

Mvh
Martin

Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis