Metalfræser

Hej alle jer Brave metal hobbyister.jeg tænker at anskaffe mig en metalfræser,kun til hobby brug,er der nogle der har et godt råd ,til hvilken maskine der er ok til dette brug.jeg tænker inde for en prisramme op til 10000kr.jeg har set på nogle hos global tools blandt andet seig  x2 ,til ca 6000 Kr sieg sx2super til 7248 kr,den skal selvfølgelig også kunne fræse jern.Er der nogle der kender til disse maskiner,eller skal man holde sig væk.Er der nogle der har et andet bud 

J.J.Larsen
Hej alle jer Brave metal hobbyister.jeg tænker at... Vis hele indlægget
43 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er nu heller ikke store maskiner jeg har, jeg vil bare gerne kunne bruge værktøjer med "løse platter" og det kræver noget effekt i motoren, hvis man skal bruge dem på fornuftig vis.
Min Boxford drejebænk har en 1,5 KW motor, det går lige, men med et emne på ø 100-150 mm så kniber det med det går.
Min SJ fræser har jeg monteret en 4 KW motor, den har til gengæld ikke problemer med at magte opgaverne.

Vi prøver igen, i morgen --
Et emne på 100-150 mm er sandelig også et stort emne, det kan jeg godt nok ikke klare i min lille drejebænk, den kan kun tage op til 95 mm og det efter jeg selv har lavet en lille ændring på den for ellers kunne den kun dreje 75 mm men som i de fleste tilfælde er rigeligt til mig.

VH
Hvad er bedst til drejning af satans hård støbejern ,jeg har en myford ml7 drejebænk ,jeg har prøvet HHS stål og carbid platter men det går ikke særligt godt,materialet er skiver fra håndvægte og det er bare hårdt,jeg har drejet støbejern før og det gik fint,der må findes forskellige hårdheds grader af støbejern,og dette høre måske til den hårde type .Min finich er forfærdelig,køre jeg for hurtigt eller for langsomt.Det skal siges at HHS jern er nyslebet og platter er sprit nye,men det er som om jernet skøjter hen over materialet,har i prøvet det?????

J.J.Larsen
jeg har ikke oplevet det med støbejern, men har dog med en del andet, for moig har det virket at sætte omdrejningerne ned.
de platter jeg har pt er egentlig beregnet til mange omdrejninger, men på min bette maskine køre de bedst med ca 800 rpm.

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Noget støbejern er bare ikke (beregnet) til at dreje i, og slet ikke på små drejebænke.

Vejen frem er hårdmetalsplatter, og gerne typen uden spånbryder, af typen beregnet til støbejern.
Kør forholdsvis langsomt, og med en god tilspænding.
Hvilke type platter bruger du, måske jeg har noget liggende, så kan du da få en gratis vareprøve.

Har man en stor kraftig maskine, er keramiske platter ofte helt fantastiske, for øvrigt også til hærdede emner.

Annonce
Hej neubert og jens, efter jeg satte hastigheden ned på min bænk myford ml7 kører det betydeligt bedre,men det er satans hårdt jeg bruger lidt forskelligt bla 110304 c5 p30 tin coated og ccmt060204 om de kan dreje støbejern skal jeg ikke kunne sige.Som sædvanlig er i bare super til at hjælpe tusinde tak vh fra en nybegynder

J.J.Larsen

Er det TPMR platter ?

Er det de gammeldags betegnelder mest for ubelagte platter, skal de hedde K
10, 20, 30 , 40    (P er til stål, men kan godt bruges)
Jo højere tal, er blødere platter.
Kan en K10 holde uden at springe, er de mest holdbare, men K20-30 er ofte et godt valg.
CCMT til nok være mere holdbare, da udformningen gør de ikke knækker så let.
De "moderne" belagte platter, er ofte både til støbejern og stål.

Hej når vi nu snakker fræser,er der nogle af jer som har erfaring om mk3 spændetænger .med 12mm antræksbolt holder fræser bor lige så godt som ER 32 spændetænger,jeg tænker at købe mk3 spændetænger da jeg derved skaffer mere højde til emner på min fræser på forhånd tak i er altid hurtige til at komme med et svar

J.J.Larsen

Jeg har aldrig brugt sådanne holdere...
Men er de af god kvalitet, tror jeg de er udmærkede, da de er med antræk...

Men jeg har brugt den type her, det fungere ok, når de bliver banket "kraftig i"

dobbelt post.......

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere